Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Roland gjort någon bra synth?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-07-17 01:10

GM-modulen SC-88 Pro tyckte jag var brutal när den kom. Hade länge den som enda synt hemma.

/Mein

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-17 10:28

Tjaa, trots allt har jag också en bunt Roland hemma. Varav en 1080 som jag köpte när de började kosta nästan ingenting, aldrig använd, sitter en vintage exp. i också, heller aldrig använt, bara genomspelade. Jag pallar inte göra egna ljud i såna burkar och Roland har ju oftast sina patcher med fyra OSC, jag tycker tycker det blir alldeles för tjockt, sen ligger det ju massa eq och FX också, det blir svårt att pressa in ljuden i en mix om man inte vill leka Phil Spector. Det är där Korg är vinnare, lite tunnare ljud som är lättare att passa in med annat.

Många räknar upp gamla syntar, men gällde inte påståendet att Roland inte gjort några kul syntar sedan Juno-106? Både Jupiter och SH-serien var väl pre Juno-106? För att inte tala om TB-303. Som någon skrev:

Citat:

Det är dessutom inget jag jobbar med utan bara gig-instrument som klarar det jag vill hyffsat.

Det är väl där vi hittar de flesta musiker. De vill ha ett verktyg för att fixa jobbet. De vill ha syntarnas motsvarighet till en Volvo V70 eller Ford Focus. Jag tror att vi som sitter hemma och gör ljud och programmerar in räkor på underliga sequencers är ganska få.

Jag håller med ovan om att Roland ska ha tack för V-synth och VA:s JD-800, JP-8000 och SH-201. Samt MV-serien verkar schysst. Men hela deras sortiment av MC hit och dit fattar jag som många andra inte (fast Carl Cox och M.I.A båda gjort bra grejer med dessa skitprylar). En annan sak jag inte fattar är att dom inte tar 303-VA:n som finns till Vari-OS (som kunde blivit bra om dom fortsatt satsa på den) och tryckt in den i en 303-lik hårdvara. Jag tror att the kids would go nuts över den (men jag kan vara lite out of touch där). Eller en 808-909 VA i hårdvara med seq. Sen är väl drömmen att Roland skulle börja producera analoga pryttlar igen, men det kan man titta i månen efter.

SH32an verkar dessutom lite småkul som grovlåda

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-17 14:42

JV-880 har jag och den gillar jag faktiskt också, lagom avancerad, överskådlig och låter bra. Men det är ju helt personligt, hur mycket man pallar att leta runt i menyer och sånt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-17 15:17

En DCO är ju en digitalt styrd analog oscillator så nog är JX8P och Juno-106 analogsyntar alltid. Det verkar t om som den här digitala styrningen kan haverera för jag har upptäckt fenomenet på just en Juno-106... som dock verkar ha självreparerat sig, kanske var den deppig... men den var mer ostämd än en CS-80 vid ett tillfälle.

• Medlem
  • 2008-07-17 15:20

Är det min 106a som kommit ur depressionen?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-17 15:39

Jepp! Den verkar ha piggnat till, kanske för att den insett att den iaf är mycket snyggare än min USB-historia.

Förresten och by the way så föredrar jag glada japaner med lock'n'loll framför bittra svenskar som dissar saker utan att ha satt sig in i dem...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-17 16:58

Om herr PF föredrar glada japaner föreslår jag att PF då emigrerar till Japan, ty där återfinns betydligt fler glada japaner än bittra svenskar.

Jag tycker inte man behöver "sätta sig in i något" för att få tillstånd att dissa något. T.ex. skulle jag aldrig i livet köpa en Volvo, skit samma om de är bra och säkra osv, jag hatar skiten, traktor, luktar bajs, låter som ett mudderverk, törstiga, slöa, tråkiga, fula, container, utan finess. Så tycker jag, även om jag bara vart halvtvungen att färdas i en Volvo ett par gånger. Samma sak med Fantom. Bra recensioner osv, men inget för mig. Därav frågeställningen i form av denna tråd.

Vi svenskar är så sura och bittra för att vi äter för lite rå fisk, så måste det vara, vad är det annars för skillnad på japaner och svenskar?

Ja, just det, de har massa neonljus överallt och pressas in i tunnelbanan, medan vi tvingas bo ensamma i mörka skogen och får absolut inte sätta oss bredvid okänd person på bussen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 17:18

Känsligt ämne det här tydligen...

Ursprungligen av platon:

Om herr PF föredrar glada japaner föreslår jag att PF då emigrerar till Japan, ty där återfinns betydligt fler glada japaner än bittra svenskar.

Jag tycker inte man behöver "sätta sig in i något" för att få tillstånd att dissa något. T.ex. skulle jag aldrig i livet köpa en Volvo, skit samma om de är bra och säkra osv, jag hatar skiten, traktor, luktar bajs, låter som ett mudderverk, törstiga, slöa, tråkiga, fula, container, utan finess. Så tycker jag, även om jag bara vart halvtvungen att färdas i en Volvo ett par gånger. Samma sak med Fantom. Bra recensioner osv, men inget för mig. Därav frågeställningen i form av denna tråd.

Vi svenskar är så sura och bittra för att vi äter för lite rå fisk, så måste det vara, vad är det annars för skillnad på japaner och svenskar?

Ja, just det, de har massa neonljus överallt och pressas in i tunnelbanan, medan vi tvingas bo ensamma i mörka skogen och får absolut inte sätta oss bredvid okänd person på bussen.

Vaffanihelvette..? Dissar du Volvo? Pissa på en Moog. Använd en Arp som dörrstopp. Använd en Matrix 12:a som ankare, men säg inte ett ont ord om Volvo. En annan är ju *spänner ut bröstet och smackar med näbben* numera ordförande i en riksomfattande volvoklubb. Volvo rockar fett. Så det så *ger Platon en virtuell käftsmäll*

Man man kan gärna samla upp alla gamla 140, 240, 340, 400-serien (utom 480) samt den gräsliga 900-serien, och sänka dem i havet och lägga ett berg över.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 21:15

höpp höpp 262 bertone hör väl till 240-serien... min drömbil!

• Medlem
  • 2008-07-17 21:21

jx3p är väll en väldigt rolig synth?

Ursprungligen av 18db:

jx3p är väll en väldigt rolig synth?

Jo, men den kom väl till och med före Juno-106? Det är syntar efter Juno-106 som trådskaparen pratar om, något som många verkar ha missat

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-17 23:18

Hade på känn att pippin skulle lacka ur, har ju sett pippins Bil på nätet någonstans

Äh, känsligt ämne, inte direkt, bara kul att få reagera. Jag dissar Roland, PF blir knepig, PF dissar svenskar, jag blir knepig.

Inte så att jag tycker illa om Roland, gillar inte deras nya grejer bara, min SH-3a är bland det koolaste som finns i synthväg, jag säger bara s/h, baaobaao! SIcket filter! Skojigare än Moogfilter.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-17 23:25

Jag postar demo av sh3 (1975) och sh-201 (200?)...gissa vilken som är vilken

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 00:36

Skön den första låtsnutten ingen aning dock vilken som är den nya eller gamla roland synten.

• Medlem
  • 2008-07-18 02:59

Jo. Tråden handlade väll om det ja..

Bevaka tråden