Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon, Active D-lighting -- Något att ha?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har alltid varit motståndare till allt vad brusreducering och "in camera"-modifiering av bilder heter. Läst blandade åsikter om ADL -- vad är era?

Hur fungerar eg. ADL annat än att den justerar "kurvan" för bilden? Är det en permanent förändring?

Det är en lokal anpassning av liknande slag som det Photoshops shadow/highlight-filter gör, d.v.s. att den med hjälp av någon typ av fönstring anpassar ljusförhållandena lokalt i luddigt avgränsade områden i bilden. Syftet är att mer efterlikna hur vi med vår syn uppfattar en scen, men med skillnaden att vi själva har enormt mycket större dynamiskt omfång att jobba med (jämfört med kameran). Resultatet blir därför lätt en besvikelse men kan bli bra om man använder filtret mer varsamt för subtila effekter.

Min erfarenhet (jag är ingen avancerad fotograf) är att ADL främst är bra på att plocka fram detaljer i skuggor i bilder med hög kontrast men att man kan förlora lite kontrast. I Capture NX2 som jag använder kan man stänga av ADL och få tillbaka det mesta till original. Men ADL kan också ändra exponeringen med ett steg när man tar bilden och vad jag läst ändra sensorns gain så på så sätt är väl ändringen permanent. Måste nog fota lite mer innan jag vet om jag gillar det:)

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-16 20:27
Ursprungligen av benganj:

Min erfarenhet (jag är ingen avancerad fotograf) är att ADL främst är bra på att plocka fram detaljer i skuggor i bilder med hög kontrast men att man kan förlora lite kontrast. I Capture NX2 som jag använder kan man stänga av ADL och få tillbaka det mesta till original. Men ADL kan också ändra exponeringen med ett steg när man tar bilden och vad jag läst ändra sensorns gain så på så sätt är väl ändringen permanent. Måste nog fota lite mer innan jag vet om jag gillar det:)

Precis.. finns 3 lägen ,Low Normal ,High

Vad den gör är att den trycker till Gamma kurvan i hög o låg dagar...
typ lite HDR effekt.. funkar rätt Ok i dessa dagar med hög kontrast o även om du
kör lite upplättning med blixt TTL .. (men dra ner blixten minst -0,3 till 0,7)
så den inte får nån överhands effekt..
Men ta inte o använd den som nån vana!! och normal är offtast tillräckligt..

Prova o testa dig fram

Jag vågar inte använda funktionen iaf. Justerar det mesta manuellt i efterhand. Tänkte bara om det var något vettigt eftersom alla kameror i deras pro-serie har funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 21:58

fördelen med det gentemot att fixa bilden helt i efterhand är när man har det på så exponerar kameran automatiskt för att behålla högdagarna, medan när man inte har de så exponerar den bara efter ett mittenvärde.

1
Bevaka tråden