Northwiz, nu blev det nog fel.
Momsbefriad verksamhet är en sak - det är en del verksamheter som t ex sjukvård, undervisning, vissa banktjänster (en hel sida i senaste momsbroschyren). Det har inte med om företaget/organisationen är momsregistrerad eller inte.
När jag i våras undervisade ett par timmar på universitetet (grundnivå!) så skulle jag från min lilla enskilda firma som är momsregistrerad inte debitera moms. Jag blev osäker och ringde skatteverket som bekräftade att det var helt rätt. Såväl i bokföringsprogrammet som på deklarationsblanketten finns det speciellt konto/ruta för detta. Man kan mao ha både momsbelag och momsbefria verksamhet i sitt företag
Att som företag (det låter det!) handla utan moms från länder inom EU gör jag numera varje gång jag köper programvara från företag utanför Sverige, senast med iPresenter. Men man ska komma ihåg att man sedan måste ta upp det i en speciell ruta på deklarationsblanketten, räkna ut på vad momsen skulle varit i Sverige och sedan hantera den summan som vilken ingående moms som helst.
När jag senast handla dator från Apple så var det med studentrabatt och då gick det ju inte att hävda att jag var ett företag så jag vet inte hur Apple hanterar försäljning via den svenska Apple Store. Det kan hända att de anser att det är ett svenskt företag och då går det inte att handla utan moms - det är bara från andra EU-länder