Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motiv-tips och komposition

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här pratar vi om de där favvoplatserna vi har.
Platserna vi gärna återkommer till.

En idé kan vara om du har en geotaggad bild på FlickR (ganska vanligt bland 99:s medlemmar), länka då till bilden och vi andra kan se på kartan vart den är tagen.

Vi försöker hålla tekniken borta, alltså skiter vi i undervattenshus, hubble-teleskop-kopplingar och Photoshoptips.

Här handlar det om hur motljuset skall vara med eller inte. Om rådjuret skall stå till höger eller ligga på tallriken. Om den där bryggan som är så fantastisk i gryningen.

Länka gärna till bild om du vill.

Surmög skall hålla sig till andra trådar. Det är frivilligt att läsa tråden och man deltar om man har ngt att tillföra. Än en gång, ingen tekniktråd.

Slår vad om att det ballar ur inom två dagar.

Jag är förtjust i närbilder och mackro. Tycker ofta när jag ser bilder att jag skulle vilja förenkla dom.
Det är som med heminredning. Många har alldeles för mycket saker hemma. Tar de bort hälften så skulle lägenheten bli riktigt fin.
Så mitt tips är: våga gå närmare !

Fotot är från en fotosida, glömt vilken.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-18 17:47
Ursprungligen av KaRo:

Tycker ofta när jag ser bilder att jag skulle vilja förenkla dom.
Det är som med heminredning. Många har alldeles för mycket saker hemma. Tar de bort hälften så skulle lägenheten bli riktigt fin.

Det där låter som om jag skulle kunna ha skrivit det
Nu har jag inte lagt upp några bilder på sistone men det finns några äldre men ändå intressanta här.

imponerande. Den tjejen har ett utseende som tigger om att bli fotograferat.
Hon gjorde sig bra på kort.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-19 00:24
Ursprungligen av Goflorp:

imponerande. Den tjejen har ett utseende som tigger om att bli fotograferat.
Hon gjorde sig bra på kort.

Tack

Visst gör hon, en ren fröjd att fotografera.
Har några tusen bilder på henne hehe

Här är ytterligare en favorit.

Jag gillar kontrasten på den, både helt mörka partier och helt ljusa. Fottar man svartvitt tycker jag att man måste få med hela ljusspektrumet, bilden får mycket mer djup då.

Snyggt kainen !
Gillar svart-vita foton eftersom de känns så seriösa och så fokuserade på motivet.
Ibland önskar jag mig verkligen en systemkamera men det finns inget utrymme för det just nu. Har för många hobbys.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-19 01:53

Tack KaRo

Jag gillar svart-vita bilder med färgklickar också, det gör att man fokuserar på någonting speciellt i bilden

Det finns ett enkelt, men jobbigt, tips om man vill fota natur i fint ljus. Var ute i gryningen. Här betyder det att jag får ge mig iväg vid 3-tiden (det börjar närma sig humana tider igen). De tråkigaste platser kan bli underbara.

Vid reningsverket

Bakom fabriken

Just det, min favoritplats är Kilsbergen och Villingsbergs skjutfält. Småsjöar, djurliv, skog, klippor och kulturlandskap. Ska man hit bör man dock kolla Anslagstavla för skjutfälten i Kilsbergen först var det är avstängt och inte, annars kanske man får en granat i huvet

Ett annat ställe i närheten här, sjön Tysslingen. I mars-april varje år mellanlandar här tusentals sångsvanar varje dag. Man kan hyra gömsle men under de mest hektiska dagarna går det komma nära ändå.

Så där, där var mina viktigaste ställen. Och så Örebro förstås, för lite mer gatufoto (som jag hoppas komma igång med).

Jättefina bilder, Promethus !

Förutom enkla och nära foto gillar jag också ljusspel i alla dess former.
Har ett antal kort hemma där ljuset spelar genom löv....
Att gå upp kl 3 är inget alternativ för mig. Under semester har jag svårt att komma upp till kl 11.:tveksam:

Tackar KaRo, tricket är egentligen att inte gå och lägga sig förrän 8 på morgonen

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-20 17:21

Trevlig Tråd

Får instämmaPrometheus.... flitigt morgon Humör... Snyggt

Senast redigerat 2008-07-20 21:54
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 15:26

Prometheus: Riktigt nicea morgonbilder, själv har jag lite problem med att motivera mig att gå upp så tidigt för att ta bilder, men kan tänka mig att det kanske kan ordnas när man har vänt på dygnet på semester

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 16:09

Tips för att få snygga daggvåta blombilder som Trisen visade: Ta med en sprayflaska med vatten!

Ursprungligen av pesc:

Tips för att få snygga daggvåta blombilder som Trisen visade: Ta med en sprayflaska med vatten!

Och en fickplunta, så kan man ta sig en stänkare själv

Hört att fotografera mat är bara fusk alltihop.

Ser det varmt ut är det säkert kallt.
Ser det kallt ut är det säkert varmt.

Ser det fräscht ut är det osunt men sprayat/vaxat/polerat....

Goflorp:
Klarar du av att fota´i det tillståndet ?
Det är kanske som med musiker som tar ett glas rödvin för att lugna nerverna och kunna spela mer inspirerat ?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-21 17:55
Ursprungligen av Goflorp:

Och en fickplunta, så kan man ta sig en stänkare själv

Hört att fotografera mat är bara fusk alltihop.

Ser det varmt ut är det säkert kallt.
Ser det kallt ut är det säkert varmt.

Ser det fräscht ut är det osunt men sprayat/vaxat/polerat....

Yes .. pensla äggvita får upp Glansen nice på det mesta i matväg tex..;)

Allt du mer eller mindre ser i skyssta kokböker är Fuskbygge->men så funkar det..

Ursprungligen av Trisen:

Yes .. pensla äggvita får upp Glansen nice på det mesta i matväg tex..;)

Fungerar det på porträtt också?

Frågan är bara om min sociala kompetens räcker? Är det ok att svara kärringen som gnäller om smink att; "jamen, det är helt ok, jag vill enbart ha bilder på dig för att du är så jävla ful" ?
Säg att du vill ha fram hennes naturliga skönhet istället el dyl.
Eller släng upp kameran snabbt och ge inte folk en chans att börja mejka till sig.

Oopps !
Tre inlägg kvar till 1.000 st ! Eller rättare sagt två efter detta inlägg.

Kommer jag med i tusenklubben då ? Säg att det finns någon.
Oj, tusen svar på...(räkna, räkna...)..5 månader och ibland rätt långa svar också.

Yeeh ! 1.000:e inlägget. "Firar" med kattanimationer.

Ursprungligen av Prometheus:

Fungerar det på porträtt också?

Du kan ju fråga ngn snygg modell om du får pensla henne med äggvita.
Sedan kan du ju fota blåtiran

Nä, tillbaka till ämnet.

OT men hur kunde 3 av mina inlägg försvinna under natten ?:tveksam:
När jag skrev inatt var det 1.000.

Någon som har hittat tre borttappade inlägg ?

Ursprungligen av KaRo:

OT men hur kunde 3 av mina inlägg försvinna under natten ?:tveksam:
När jag skrev inatt var det 1.000.

Någon som har hittat tre borttappade inlägg ?

Kanske beror det på att du skrivit massa inlägg om hur många inlägg du själv har, som inte har med trådens ämne alls att göra? Inte för att vara en surgubbe...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-22 19:00
Ursprungligen av Prometheus:

Fungerar det på porträtt också?

Därav är det precis tvärtom säger väl SUNT förnuft...

Typ-> Stylist med en Makeup Box ?!? Natur färgad puder som ej ger reflex
från AteljeLjus uppsättning.. Men det tror jag nog du har klart för dig

Desvärre kanske små jobbat med flygandes pippifåglar och makeup ?!

Senast redigerat 2008-07-22 20:19

Var ute i skogen på kvällen igår, för först gången faktiskt. Brukar vara morgonen annars. Höll på att bli uppäten av knott (dum som jag är tog jag int emed mygga-sprejen och keps som jag brukar), och fastnade nästan i skogen utan ljus (har bara cykel utan fungerande lykta). Här är i alla fall en länk till mina favvissjöar här.

Ursprungligen av Trisen:

Därav är det precis tvärtom säger väl SUNT förnuft...

Jojo, men medge att det var en bra ursäkt för att få smörja in folk med ägg skratt. Honung eller choklad kanske fungerar ännu bättre?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-21 17:58
Ursprungligen av pesc:

Tips för att få snygga daggvåta blombilder som Trisen visade: Ta med en sprayflaska med vatten!

+ lätt upplättning med Blixt ...

får daggen att lystra mer..O:-)

Jag kan erkänna att jag hatar att plåta vissa saker. Då är det bra att ha någon som "sparkar en i röven" och får en att tänka i nya banor.

Jag hatar foton på människor, människor är alltid fula, oberäkneliga och nånting som skall godkänan det man fotar...Aldrig blir de nöjda och värst av allt - tar man fram kamerajäveln så börjar folk POSERA "Jamen ta en bild nudå...", eller dra in magen eller säga att "Mig får du fan inte ta kort på för jag har inte sminkat mig idag".

I vissa lägen vill man byta ut sin Penatx mot en Flammenwerfer xc20 Turbo och bara ge dem...

Hursomhelst. Jag har börjat ta foton av människor - efter lite påtryckningar/lock/pock etc från mina vänner och min bättre hälft. Skall imorgon köpa ett objektiv som är bra för porträtt t o m.

Frågan är bara om min sociala kompetens räcker? Är det ok att svara kärringen som gnäller om smink att; "jamen, det är helt ok, jag vill enbart ha bilder på dig för att du är så jävla ful" ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-21 17:43
Ursprungligen av Goflorp:

Hursomhelst. Jag har börjat ta foton av människor - efter lite påtryckningar/lock/pock etc från mina vänner och min bättre hälft. Skall imorgon köpa ett objektiv som är bra för porträtt t o m.

Frågan är bara om min sociala kompetens räcker? Är det ok att svara kärringen som gnäller om smink att; "jamen, det är helt ok, jag vill enbart ha bilder på dig för att du är så jävla ful" ?

Kul att du tar steget in i porträttvärlden. Jag är själv på G. Har testat lite grann att ta foton på folk i allmänhet. Kan vara kul och givande. Nästa helg ska jag testa att ta porträtt/modellfoto. Har lyckats övertala en kompis att ställa upp.

Om man inte får ta foto på någon, så är det ju lugnt. Det kommer fler människor!

Bevaka tråden