Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tortyrtesta en hårddisk.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-18 20:59

Jag har precis varit och hämtat hem en stor och fin extern Western Digital - My Book.

Vad jag skulle vilja göra innan jag börjar använda den är att motionera den någon dag först innan jag skriver mina värdefulla foton till den. Jag har nämligen fått för mig att om en hårddisk klarar av ett tortyrtest när den är ny så kommer den säkerligen hålla många år framöver. Och i de flesta fall när en hårddisk havererar så har den varit felaktig från start men aldrig hårdtestad, och därav har man aldrig märkt av problemet med den. Vissa delar i hårddiskar kan ju vara utanför tolerans men ändå säljas på hyllan, ju tidigare man upptäcker detta dessto bättre är det om ni förstår vad jag menar

Finns det något program som testar att skriva&läsa till alla sektorer på disken? Gärna flertalet gånger om igen och på slumpmässiga ställen hela tiden. Och loggar allt så man vet om något fel uppstått. Vill ha igång testet ett tag, iaf 24h så den håller värmen uppe m.m.

Någon som har ett tips på en bra test?

• Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-19 21:56

Ju mer du använder den desto mer slitage blir det då det är en mekanisk enhet.
Jag känner personligen inte till något stresstest för hd:ar (finns för ram minnen osv) så där får någon annan komplettera med kunskap.

Vill du _verkligen_ vara säker att ha kvar dina filer skulle jag råda dig att skaffa en enhet som kör raid, dvs 2 diskar som speglar varandra. Skulle den ena förstöras har du möjlighet att byta ut den och fortsätta som om inget hade hänt, dock har du redan slagit till och köpt den disk du nämnde.

på linux kan man kopiera /dev/null till valfri plats.

Detta bör funka på mac os också, men jag är inte kompetent nog att ge dig närmare info.

men om du lyckas så kommer du skriva hårdisken full med nollor.
det räcker väl?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-20 19:32

Mao så

dd if=/dev/zero of=(din nya disks dev-nod)

Köp en Drobo och sedan kan du skita i om en disk går i bitar.
Då går du till affären och köper en ny....

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-24 09:17

En Drobo är ju inte prisvärd, precis..

Förlåt för OT.....

1
Bevaka tråden