Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jo det är ju så här... (Nord Electro 2)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nordanstig
  • 2008-07-20 23:46

... Att jag har en Nord Electro 2. Grejen är att manualen specificerar just två olika modeller för expressionpedaler: Roland och Proel. Den säger också att man skall undvika just yamahapedaler av någon anledning. Pga akut behov av en pedal köpte jag en Korg EP2 (eller vad den nu heter) och den verkar fungera bra.

Problemet är att jag inte har någon rekommenderad modell att jämföra med (Proel eller Roland) så jag vet egentligen inte HUR pedalen skall fungera när den fungerar bra. Någon som känner till något om det här?

expressionpedal till Nord Electro kan användas som swell-pedal(volym) för orgeln eller som wah-wah om du lirar clavinet eller nåt annat på piano-sektionen.
funkar det, då funkar antagligen din pedal.

Har aldrig testat att använda en "felvänd" pedal i Nord Electron, däremot har jag använt en "rättvänd" (Proel) i en synth från Yamaha. Det fungerade men jag upplevde en väldig "ketchup-effekt", volymsvepet blev väldigt olinjärt. Antar att problemet borde yttra sig på liknande sätt även i det omvända fallet.

Notera att pedalen bara fungerar i det första wah-läget (alltså inte för wah2 och autowah) på NE:n samt att rate och amount måste vara inställda på vettiga värden för att effekten skall märkas av.

För övrigt tycker jag att du ska ta en titt på den här tråden om du är intresserad: http://www.99.se/dina-recensioner/228979-nord-electro-2-73-a.html

De senare inläggen beskriver hur man kan använda en Yamaha FC7, som alltså inte borde fungera, till sin NE. Det är en grymt mycket trevligare pedal än Proel-varianten åtminstone, speciellt för orgel-swell. Jag har dock aldrig testat Korgs variant så det är möjligt att du redan har en bra pedal.

Lycka till!

/Björn

• Medlem
  • Nordanstig
  • 2008-07-21 00:44

Tack för svaren.

Det enda konstiga jag märkt är att volymen inte riktigt vill gå helt till noll när jag har pedalen max uppe.

Ursprungligen av Ganryu:

Tack för svaren.

Det enda konstiga jag märkt är att volymen inte riktigt vill gå helt till noll när jag har pedalen max uppe.

Är detta när du använder den till orgeln? I så fall tror jag att det är helt i sin ordning. Jag vill minnas att det var så på min Nord Electro (och jag får för mig att swell fungerar så på vanliga orglar också).

Vill du bara ha en vanlig volympedal kan du ju skaffa en och koppla till ljudutgångarna.

Har inte Exp2:an en potentiometer för att ställa in lägsta-volymen? Har du kollat så att den är i botten?

Bara en tanke...

Nu har jag orkat testa, volymen blir inte helt noll på min heller. Det ska nog vara så, precis som Glitzerstrahl skrev.

• Medlem
  • Nordanstig
  • 2008-07-21 22:08

Ah ok. Jag var orolig för att det kanske var "fel" sorts pedal (kan ingenting alls om pedaler)

1
Bevaka tråden