Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför en Moog Prodigy?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi sitter och tjafsar lite och undrar varför vi bör skaffa en moog prodigy? Tilläggas bör att vi har en moog LP. Vi är lite oense kan ni hälpa oss att reda ut detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 08:48

Personligen tycker jag att just Prodigyn är ganska tråkig, om ni vill ha en skojig liten gammal Moog så skulle jag alla gånger rekommendera The Rogue i stället. Den ser ut att ha ungefär samma specar, men den är betydligt roligare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 13:30

Om ni har en moog... varför inte skaffa nått annat? Vet inte vad ni har för syntar men t.ex. en Pro~One eller Yamaha CS-XX är fina syntar och har ett eget sound. Pro~One kan göra väldigt mycket kul och har ju en buskul sequencer. Yamaha CS syntarna låter helt eget tack vare sitt sköna multimode filter och har väldigt snabba envelopes särskilt CS-5, CS-10.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-19 16:12

Håller med Demokid, CS är grymma grejer och låter inte alls som Moog. Prodigyn måste man nästan modda för att få ut roliga saker, annat än basar och leads. Annars kan ni leta reda på en Kawai (Teisco) 100f, typ samma sak som Micromoog (med VCO->VCF mod) men halva priset. Eller en Polivoks, liknar Prodigyn i upplägget, men låter helt annorlunda. Eller som Frebrik sa, en Rogue (eller Realistic Concertmate MG-1), har lite roliga saker.

Men visst, Prodigyn är typ topp 1 på min lista över snyggaste synthar.

...och jag håller också med Demokid. Ni har en riktigt bra Moog redan som kan det Prodigyn kan. Hade jag varit er hade jag satsat på en Yamaha CS15 eller en Korg MS20 (fast den senare är en aning dyr mot vad man får).

Prodigyn är ruggigt snygg dock. Har själv varit sugen och nära på att skaffa en.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-07-19 17:07

Jag har alltid trott att Rogue var en simplare Prodigy. Helt fel eller? Inte kollat på specarna dock.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-19 21:02

Trodde precis som indigo faktiskt. Rogue låter bra, men är väldigt begränsad och enkel. Jag skulle helt strunta i en rogue om jag hade en LP. Exakt vad vill ni ha den extra synten till?

Tanken var att den skulle jobba med just basar och så är den ju så snygg.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-20 00:40

Hmm...tycker det är lite synd och skam att ha 2 st 2 osc-syntar som gör ungefär samma sak. Skaffa en synt som har tre oscilatorer är mitt tips. Så får ni lite skillnad mellan de två. Ett tips kan vara en Waldorf Pulse med en dedikerad midikontroller (den styr sig väldigt bra och lätt via midi). Den är fet och har en del moog-sound i sig. Känns kanske inte så spännande iofs, men väldigt kompetent synt som levererar BAAAAS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 00:40

Rogue är simplare än Prodigy. Vilka sorts basar har du tänkt? Basar behöver inte bli bättre av att det är moog. En liten CS-10 med dess ultrasnabba envelope fixar fina basar och Pro~One... uj uj ska vi inte tala om. MS20 fixar lätt feta basar särskilt om man låter HP filtret självsvänga för extra bas... Roland SH09 är osså fin på basar. Ska jag göra en tight bas väljer jag bara en VCO då två driver isär och muffar till soundet. Möjligtvis använder jag två VCO men då är den ena oftast fyrkant en oktav lägre och ganska lågt mixad.

Äh skit i Prodigyn... köp en annan synt med ett annat sound.

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Basar behöver inte bli bättre av att det är moog.

JO!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-20 11:42

Om ni köper en Prodigy, tänk på att ni MÅSTE modda den, för i original går den inte så långt ner i pitch och man missar många av de fina basarna. Fast man kanske inte behöver modda om man kör via MIDI->CV?

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-20 14:19

Ja fan....Pro-One är inte fel den alltså. Hårda basar och snygghet i ljudet är verkligen något som karaktäriserar den. Rekommenderas för basar helt klart. En sådan används som basist på vårt kommande album på en låt.

Jag föreslår en ARP Odyssey. Samma prisklass och grymt sound. Har man en LP finns ingen anledning att köpa en Prodigy.

Jag rekommenderar som vanligt en Korg Mono/Poly.
Grymt kompetent monosynth. 4 osc. Massa sync/Crossmodd och olika vågformer på alla osc. Och brus. Mycket rolig synth.
Den ligger väl mellan 5-10 k och odysseyn ligger väl från 10-15 k. Så skillnaden är rätt stor i pris. O andra sidan är väl ljudet i odysseyn fetare/råare. Medans M/P är mer hifi/lättare och färgglad.

O shit? Kostar en Odyssey verkligen så mycket? Jag trodde den låg lägre än Pro-One/MS-20.

Ursprungligen av axelwaad:

Jag rekommenderar som vanligt en Korg Mono/Poly.
Grymt kompetent monosynth. 4 osc. Massa sync/Crossmodd och olika vågformer på alla osc. Och brus. Mycket rolig synth.
Den ligger väl mellan 5-10 k och odysseyn ligger väl från 10-15 k. Så skillnaden är rätt stor i pris. O andra sidan är väl ljudet i odysseyn fetare/råare. Medans M/P är mer hifi/lättare och färgglad.

1
Bevaka tråden