Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalendern saknar veckonummer?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-14 21:05

Hej,
Är jag blind eller saknas detta i kalendern?

Finns de nån annan kalender att köra med såfall?

Mvh
Daniel

Det saknas i kalendern, liksom det saknas i kalenderprogrammet - iCal - i Mac OS X.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-14 21:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 15:09

fan va najs

Veckonummer är populärt i Sverige men inte lika utbrett i t.ex. USA så vi är utan det i mac os.

Jag tror t.o.m. att det bara är poppis i Sverige...ev. i Norden. I övriga Europa lever dom ett skönare liv utan detta jävulska påfund. Veckonummer är så...myndighetsspråk. I hate it.

Ursprungligen av akerstrom:

Veckonummer är populärt i Sverige men inte lika utbrett i t.ex. USA så vi är utan det i mac os.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 13:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror t.o.m. att det bara är poppis i Sverige...ev. i Norden. I övriga Europa lever dom ett skönare liv utan detta jävulska påfund. Veckonummer är så...myndighetsspråk. I hate it.

Jag hatar också verkligen veckonummer. Det säger mig absolut ingenting när förskolelärare, kollegor och annat löst folk förklarar att de minsann skall ha semester i vecka si och så eller att sportlovet i år infaller i vecka 14. Om man nu trots allt måste veta vilken vecka det är, kan jag bara rekommendera vecka.nu

Johan

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-15 13:24
Ursprungligen av chuck:

Om man nu trots allt måste veta vilken vecka det är, kan jag bara rekommendera vecka.nu

Johan

hehe, den var skön!

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror t.o.m. att det bara är poppis i Sverige...ev. i Norden. I övriga Europa lever dom ett skönare liv utan detta jävulska påfund. Veckonummer är så...myndighetsspråk. I hate it.

Myndighetsspråk ?

Äh, det var väl också en rolig åsikt.
Det är ju bara ett annat sätt att förhålla sig till tid och hur man skall förklara den.

I projektvärlden är det grymt bra. Grävmaskinerna kommer vecka 3. Parkarbetena görs v12. Då menas antal veckor in i projektet.

Då skall du vara med oss på Volvo, vi räknar W830-1 idag om jag inte är helt ute och cyklar - jag har semester....
W= Week, 8= 2008, 30 = Årets vecka, 1= Arbetsdag 1 = Måndag (vanligtvis)

Att man lever ett skönare liv utan veckonummer tror jag inte.

Bifogar ett litet php-script som jag använder för att skapa importerbara vecko-events som sedan går att synka tilk kallendern i iphone.

Skapade även filer för 2008 och några år framöver för att göra det lättare för er.

Rickard.

Ursprungligen av akerstrom:

Veckonummer är populärt i Sverige men inte lika utbrett i t.ex. USA så vi är utan det i mac os.

Skaffa Istat Menus. Skitbra och med veckonummer!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-15 08:47

Problemet är kanske att jag syncar Kontakter och Kalender på min jobb dator.
Outlook via XP dator.

Någon med lösning?

Jag kör med ett sharewareprogram som heter Menucalendarclock. Vad detta ger är en meny i/under klockan i menyraden. Denna kalender har veckonumrering och den är kopplad till ical så aktiviteter som inplaneras i ical syns i MCC.

För iPhone finns ett gratisprogram i appstore som heter "vecka". Rätt nice, är precis som vecka.nu

Ursprungligen av Andreas Th:

För iPhone finns ett gratisprogram i appstore som heter "vecka". Rätt nice, är precis som vecka.nu

Coolt!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-15 15:03

Starta namninsamling för att lägga ner det här med veckonummer... riktigt ig-påhitt av någon svensk då vi är de enda som använder det.

Nån säger.. jag går på semester v32... måste jag alltid fråga vad e det för datum?

  • Medlem
  • 2008-07-15 15:21

Har aldrig fattat det där med veckor heller. Det är praktiskt om man sitter med en kalender uppslagen och fyller i möten. Vid alla andra tidpunkter är det en plåga. Människor verkar inte kunna dela in ett år i så många delar och fortfarande ha koll på när det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 15:40

Det som är spännande med den Svenska standarden för veckonummer är att den skiljer sig från andra länders.

http://susning.nu/Vecka

Till exempel så är både årets första och sista dag i vecka 1 för år 2008. Andra år kan det bli annorlunda.

Så om någon vid jul 2007 sade att han nästa år är ledig vecka 1, måste man ställa motfrågan: "Jaha, men vilken månad?"

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-15 17:32

Vad e det för fel på datum lixom, då vet man ju exakt när det e varje år...

Verkar som många inte bryr sig om veckonummer men många använder detta utanför norden. Mycket ofta används veckonummer inom tillverkningsindustrin där vecka plus veckodag ofta stämplas som tillverkningsdatum. Inget konstigt med att vilja ha detta i ett kalenderprogram, även om Apple struntat i det. Tycker det är en självklar sak om nu kalendern skall synkroniseras med outlook.

På jobbet har jag i Outlook slagit på att visa veckonummer. Kan Microsoft implementera veckonummer i Outlook, kan väl Apple också göra det i iCal! De verkar sakna viljan att lösa det enkla lilla problemet.

Visst kan det bli problem med olika veckosystem i Europa, men det klarar även Apple att lösa. Dessutom hoppas jag att man snart standardiserar veckonummersystemet i Europa. Det var ju samma problem tidigare med sommartid i olika länder.

Det går enkelt att ställa in datum och tid på macarna att visa veckonummer i menyn bredvid klockan. Det behövs inga extra program eller så.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-16 09:45
Ursprungligen av petterf:

Det går enkelt att ställa in datum och tid på macarna att visa veckonummer i menyn bredvid klockan. Det behövs inga extra program eller så.

Hur???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 13:01

Du gör det i "Formats" under "international" i "System Preferences".

Välj "Customize" för Swedish Region, nyttja drag/drop-funktionen för att lägga till "week in year".

OBS, jag hade veckonummervisning tidigare, men det strulade till syncningen mellan Ical och Entourage, så jag var tvungen att ta bort det.

Jag rekommederar att prenumerera på veckonummer enligt inlägget ovan.

Mitt problem: http://www.99.se/microsoft/242537-sync-entourage-ical-klassiker.html

//Sebastian

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-21 14:24

Är själv ingen som tänker så mycket på veckonr när jag planerar, men eftersom i stort sett alla andra gör det så är det en klar brist att det inte finns i varken OSX eller iPhone.

När jag skriver "alla andra" så menar jag: info från min sons skola, kollegor, arbetsgivare, myndigheter, annonser, etc.

Mao. att inte ha veckonr i kalendern i iPhone eller i datorn är en klar brist och ett handikapp, det blir bara jobbigt för oss som har Mac och iPhone som hela tiden måste leta, fråga, osv. när alla andra bara säger "ok, då kör vi vecka 33 då..." alla andra fattar direkt, men vi Apple-användare börjar skruva på oss direkt och bara "öh, vilket datum menar du...?"

Apple borde lägga in veckonr i både iCal och iPhone. Det skulle knappast skada. Borde finnas i inställningarna "visa veckonr: ja/nej" så får alla som de vill. Borde vara en no-brainer för Apple att åstadkomma.

Om man gör som Sebastu skrev i ett tidigare inlägg så dyker veckonummret upp även i iCal. Jag har kört så länge, inga problem. Gå in i International och/Format/Anpassa så kan ni fixa till det som ni vill ha det. (OBS! Man ska ha "visa" på läget "Fullt")

Ursprungligen av Stefan Swales:

Om man gör som Sebastu skrev i ett tidigare inlägg så dyker veckonummret upp även i iCal. Jag har kört så länge, inga problem. Gå in i International och/Format/Anpassa så kan ni fixa till det som ni vill ha det. (OBS! Man ska ha "visa" på läget "Fullt")

Hur lägger man till det i iCal sen då?
Och var ser man det?
Jag testade men ser inte veckonummer någonstans i iCal.

Ursprungligen av RockyMontana:

Hur lägger man till det i iCal sen då?
Och var ser man det?
Jag testade men ser inte veckonummer någonstans i iCal.

Starta om iCal, sedan syns det i dag och veckovyn om man har tillräckligt kort veckobeteckning. T.ex. "v."

Jag som enbart jobbar jämna veckor är ganska nöjd över att det finns veckonummer. Hade någon sagt till mig i februari att jag var bjuden på bröllop den 26/7 hade jag inte haft en aning om jag var ledig eller ej. Men om de istället sade Lördag, vecka 30 så hade jag direkt kunnat ställa in och slippa köpa present.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 10:05

Jag får inte till det i veckovyn (men i dagsvyn, tack för det!).

Vilket datumformat skall man ändra?

Bevaka tråden