Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G landskoder (Centrex) Och Nummerformatering

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet vart dom ligger i en iPhone 3G?
Dom verkar inte ligga på samma ställe som 2G luren.

Varför jag vill hitta dom är för att kunna se vem som ringer när man använder sig av Centrex

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 15:34
Ursprungligen av AcidRage:

Någon som vet vart dom ligger i en iPhone 3G?
Dom verkar inte ligga på samma ställe som 2G luren.

Varför jag vill hitta dom är för att kunna se vem som ringer när man använder sig av Centrex

Är inte helt hundra på vad Centrex innebär, men jag är förmodligen på jakt efter samma sak.
Vi har företagsabonnemang på jobbet via Telenor vilket innebär att alla inkommande samtal får en extra nolla. Extremt irriterande. I min adressbok vill/har jag sparat alla nummer som +46-xxx-yyyyyy och således klarar inte 2.0 av att visa dessa nummer korrekt.

Är detta samma problem som du har ?

Mvh
Tilly

Ursprungligen av htilly:

Är inte helt hundra på vad Centrex innebär, men jag är förmodligen på jakt efter samma sak.
Vi har företagsabonnemang på jobbet via Telenor vilket innebär att alla inkommande samtal får en extra nolla. Extremt irriterande. I min adressbok vill/har jag sparat alla nummer som +46-xxx-yyyyyy och således klarar inte 2.0 av att visa dessa nummer korrekt.

Är detta samma problem som du har ?

Mvh
Tilly

Jo det är likadant men jag har Telia vilket visar 00 och sen nummret..
Innan gick jag bara in och ändrade i landskoderna för Sverige o la till 00 för alla i Sverige.

Innan var det en fil som man editerade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 19:54

Ok.. Har löst problemet

Plocka hem följande fil från telefonen:
/System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework

Öppna filen med "Property List Editor". Tror det är en del av XCode, men är inte säker.
Gå till:
Root -> se
Under se hittar du 11 Arrayer.
Under varje finns 5 värden. Har förstått att de betyder följande:
0, String = Landskod (46 default)
1, String = Inkommande internationellt nummer (00 default)
2, String = Inkommande lokalt nummer (0 default)
3, Number = Prefix för inkommande nummer (olika för de 11 alternativen)
4, Number = Matchning på nummer (olika för de 11 alternativen)

Vad jag gjorde var att jag helt enkelt att ändra alla värden 2 (0 default) till 00. Dvs lokalt inkommande nummer till 00.

Du borde lösa problemet med att sätta dessa till 000.

Mvh
Tilly

Ursprungligen av htilly:

Ok.. Har löst problemet

Plocka hem följande fil från telefonen:
/System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework

Öppna filen med "Property List Editor". Tror det är en del av XCode, men är inte säker.
Gå till:
Root -> se
Under se hittar du 11 Arrayer.
Under varje finns 5 värden. Har förstått att de betyder följande:
0, String = Landskod (46 default)
1, String = Inkommande internationellt nummer (00 default)
2, String = Inkommande lokalt nummer (0 default)
3, Number = Prefix för inkommande nummer (olika för de 11 alternativen)
4, Number = Matchning på nummer (olika för de 11 alternativen)

Vad jag gjorde var att jag helt enkelt att ändra alla värden 2 (0 default) till 00. Dvs lokalt inkommande nummer till 00.

Du borde lösa problemet med att sätta dessa till 000.

[ATTACH]17189[/ATTACH]

Mvh
Tilly

Underbart att höra!!

Funderar på xcode.. då måste man regga sig eller?

Äntligen ser man vem som ringer
Tack för hjälpen!

Ursprungligen av AcidRage:

Funderar på xcode.. då måste man regga sig eller?

Xcode finns på Leopard installationsdvdn

Ursprungligen av htilly:

Ok.. Har löst problemet

Plocka hem följande fil från telefonen:
/System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework

Öppna filen med "Property List Editor". Tror det är en del av XCode, men är inte säker.
Gå till:
Root -> se
Under se hittar du 11 Arrayer.
Under varje finns 5 värden. Har förstått att de betyder följande:
0, String = Landskod (46 default)
1, String = Inkommande internationellt nummer (00 default)
2, String = Inkommande lokalt nummer (0 default)
3, Number = Prefix för inkommande nummer (olika för de 11 alternativen)
4, Number = Matchning på nummer (olika för de 11 alternativen)

Vad jag gjorde var att jag helt enkelt att ändra alla värden 2 (0 default) till 00. Dvs lokalt inkommande nummer till 00.

Du borde lösa problemet med att sätta dessa till 000.

[ATTACH]17189[/ATTACH]

Mvh
Tilly

Vi får hoppas att Apple/Telia få till detta vid nästa uppdatering.

Ursprungligen av heiko:

Vi får hoppas att Apple/Telia få till detta vid nästa uppdatering.

jo..
Det är ju löst att se vem som ringer men då funkar det inte att se vem man fått sms ifrån istället...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 20:28

Hmm jag som skriver +46 före alla mina nummer skulle callerID funka om man ändrade 00 til + då kanske?

(Såg nu att ni nog pratar om nya 3G telefonen eftersom jag inte har filen AppSupport.framework i /System/Library/PrivateFrameworks/ )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 20:35
Ursprungligen av Matsaki:

Hmm jag som skriver +46 före alla mina nummer skulle callerID funka om man ändrade 00 til + då kanske?

Nej, det ska inte behövas.
Jag har alla mina kontakter sparade i internationellt format (+46-xxx-yyyyyyy) och det funkar fint.
Har du problem med att telefonen inte översätter numren till rätt kontakt vid inkommande samtal ?
Vad har du för typ av abonnemang? Hur ser numret ut i displayen vid inkommande samtal?

Antar att du kör 2.0?

/Tilly

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 20:47

Ja nu kör jag 2.0, men när jag körde 1.1.4 fanns det en callerID pluggis till alla länder, bla. till Cypern där jag bor (+357) 0ch har jag +357 före nummret så syns bara nummret (utan landskod), men tar jag bort landskoden syns namnet på den som ringer. Operatör är Vodaphone.

haha ok.. då så.. verkar inte ha installerat det..

Hmm.. hittar inte min skiva jag fick med min macbook air

Ursprungligen av AcidRage:

Hmm.. hittar inte min skiva jag fick med min macbook air

Ingen fara. Det är bara att registrera sej på Apple Developer Connection så får man ladda ner den senaste versionen av Xcode där istället.

Ursprungligen av air:

Ingen fara. Det är bara att registrera sej på Apple Developer Connection så får man ladda ner den senaste versionen av Xcode där istället.

Såg det nu.. Tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 23:57

Hmm Cypern "cy" finns inte med i "PhoneNumberTemplates.plist" Men om man visste vad koden:

Citat:

<key>se</key>
<array>
<array>
<string>46</string>
<string>00</string>
<string>0</string>
<integer>1</integer>
<integer>6</integer>
</array>

Stog för så borde man ju kunna pilla dit "cy" själv kanske? Dom två första "46" och "00" förstår man ju, men dom andra är svårare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 09:10
Ursprungligen av Matsaki:

Hmm Cypern "cy" finns inte med i "PhoneNumberTemplates.plist" Men om man visste vad koden:

Stog för så borde man ju kunna pilla dit "cy" själv kanske? Dom två första "46" och "00" förstår man ju, men dom andra är svårare.

Hej igen. Hoppas ni får till era nummer.
Matsaki, här kommer en lite mer utförlig förklaring till vad siffrorna står för. Jag ser inga direkta hinder med att du skulle lägga till "cy".
Prova, det är så man lär sig

(Found on another site):
---------------------------------------------------------------

The first string is the country code, the second string are the two zeros at the beginning of an international number, the third string is the zero at the beginning of a local number. The first intiger is the number of chars in the prefix number (number of M's -> see below) and the second initiger is the number of chars in the actual number (number of N's).
For Slovenia:
Fixed networks (first array):
International format: 00-386-M-NNN-NN-NN
Local format: 0-M-NNN-NN-NN

Mobile networks (second array):
International format: 00-386-MM-NNN-NNN
Local format: 0-MM-NNN-NNN

---------------------------------------------------------------

[quote="htilly;1576030"]Hej igen. Hoppas ni får till era nummer.
Matsaki, här kommer en lite mer utförlig förklaring till vad siffrorna står för. Jag ser inga direkta hinder med att du skulle lägga till "cy".
Prova, det är så man lär sig




Hej,
Jo det har löst sig.. Tack igen.
Problemet nu är att nu matchar inte smsen sig med telefonboken utan står med +46 nu.

Man måste kunna ändra bara en av dom kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 10:00
Ursprungligen av AcidRage:

Hej,
Jo det har löst sig.. Tack igen.
Problemet nu är att nu matchar inte smsen sig med telefonboken utan står med +46 nu.

Man måste kunna ändra bara en av dom kanske?

Lustigt. Så om jag förstår dig rätt så funkar alla inkommande samtal rätt nu, dvs dom visas med namn. Men alla SMS visas med +46-xxx-yyyyyy ?
Hur såg det ut i SMS listan innan du ändrade i PhoneNumberTemplates.plist ? Var dom översatta korrekt eller var det nummer då också ?

Hur ser syntaxen ut för dig? Inkommande samtal lägger på två extra nollor va? Alltså 000046-xx-yyyyy ? Och detta fixade du genom att hacka om PhoneNumberTemplates.plist.
Lägger den även på samma antal nollor för SMS ??

Du skulle ju faktiskt kunna testa med att helt enkelt lägga upp dubbla serier i PhoneNumberTemplates.plist. Vet att jag testade detta på 1.1.4 och det funkade fint.

Mvh
Tilly

Senast redigerat 2008-07-24 10:41
Ursprungligen av htilly:

Lustigt. Så om jag förstår dig rätt så funkar alla inkommande samtal rätt nu, dvs dom visas med namn. Men alla SMS visas med +46-xxx-yyyyyy ?
Hur såg det ut i SMS listan innan du ändrade i PhoneNumberTemplates.plist ? Var dom översatta korrekt eller var det nummer då också ?

Hur ser syntaxen ut för dig? Inkommande samtal lägger på två extra nollor va? Alltså 000046-xx-yyyyy ? Och detta fixade du genom att hacka om PhoneNumberTemplates.plist.
Lägger den även på samma antal nollor för SMS ??

Du skulle ju faktiskt kunna testa med att helt enkelt lägga upp dubbla serier i PhoneNumberTemplates.plist. Vet att jag testade detta på 1.1.4 och det funkade fint.

Mvh
Tilly

Hej,

Precis.. det funkar fint med allt annat och smsén funkade fint innan med matchning.

Inkommande lägger den till 00 som du säger..

Jag gjorde som du sa innan med 1.1.4 men då var det en textfil som editerades och nu är det inte likadant.. men kan jag lägga till 11 "strängar" till då menar du och behålla den som vanligt?

//Mvh
AcidRage

bump

bumpar upp tråden igen

Väntar med spänning och ser hur den här tråden utvecklas. Ett av mina problem är att sms ifrån folk som jag inte haft en sms-konversation med innan lägger sig i inkorgen som 46XXXXXXXXX, alltså utan ett +.

//fredrik

Skulle behöva lösa det här problemet för chefen, så ingen bra lösning än eller?

Nummerpresentationen är fixad

i 2.1

Och nu har jag fått är att fungera;)

Så det fungerar med Telias centrex, inga mer oändliga nollor innan numret?

Ursprungligen av Lone_fox:

Så det fungerar med Telias centrex, inga mer oändliga nollor innan numret?

Tyvärr så måste man fortfarande köra med två nollor framför.
Konstigt att detta inte går att ordna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 06:27
Ursprungligen av heiko:

Tyvärr så måste man fortfarande köra med två nollor framför.
Konstigt att detta inte går att ordna.

Jag tror inte Apple bryr sig om att lägga in alla växlar i världen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-14 00:10

sveriges nummerformatering är integrerad i nya 2.1

Inkommande samtal och kontakter

Hej,

Sen jag uppgraderade till 2.1 så beter sig min iPhone 3G mycket märkligt. Oavsett vad jag har för format på mina kontakter (+46, 070, 08 m.m.) så kopplas det inkommande numret aldrig till en kontakt. Så när jag får ett inkommande samtal visas bara ett nummer tex 070-646 89 27.

Sen när jag kollar i samtalslistan så har den helt plötsligt kopplat kontakten till numret?!?!

Även om jag tar exakt det numret som står på inkommande och lägger till en kontakt så funkar det inte.

Är det någon som har detta problem?

Tack på förhand!

Namn visas inte vid inkommande samtal/SMS

Har damsugit internet på lösningar till detta problem, men utan framgång..

Jag har en USA-importerad iPhone 3G som är jailbreakad och körs med Tele2 mha ett fake-SIM.

Problemet:
När folk ringer till mig visas namnet på kontakten, men bara om den sparade kontakten i fråga innehåller ett mobilnummer utan landskod (ex 0701234567). Om kontakten endast består av ett nummer med landskod (ex +46 701 234 567) så fattar inte telefonen att det är samma kontakt och visar följaktligen endast numret. Visst, jag skulle kunna ändra alla nummer i kontaktlistan till formatet "0701234567", men då uppstår istället ett annat problem. För att SMS ska kunna visas med namn krävs att numret i kontaktlistan har formateringen "+46 701 234 567".

Telefonen fattar inte att "+46 701 234 567" och "0701234567" är samma nummer!

Den enda lösningen jag ser nu är därför att lägga in båda formaten i alla kontakter, men det kommer ta en ofantligt lång tid och det kommer bli en enda röra, särskilt i kontakter som redan innehåller ett flertal nummer..

Är detta ett allmänt problem och har någon en förklaring eller lösning till problemet?

Tack!

Jag vet inte, men jag har inte det problemet på min iPhone 3G köpt från Telia, så det kanhända att det har nåt med fakesim-möjligheten att göra. Kör du senaste fw (2.1)?

Bevaka tråden