Jag har avverkat tre generationer av Windows Mobiler och funktionerna finns, du kan göra en hel del men det grafiska skalet - det du ser och jobbar med - är inte lika användarvänligt, inte lika intuitivt som Apples. Generellt är Windows Mobile också långsammare vilket delvis kan förklaras av operativsystemet, delvis av att Windows Mobiler har långsammare processorer.
En rak jämförelse - när det enbart handlar om funktioner vinner Windows Mobile. Det finns mer program att välja mellan och de flesta telefoner har mer och fler funktioner.
Enkelheten, snabbheten och koppling till andra datorer vinner Apple. iPhone är betydligt lättare att hantera, betydligt lättare att synkronisera, underhålla och jobba med.
Jag har testkört en HTC Diamond och den ser ut som en iPhone. Försöker vara en Phone men kommer inte ens nära. Jag har testkör en LG. Samma sak där - en iPhonekopia som är och förblir en kopia.
Surfningen är alla Windows Mobilers akilleshäl. Den mobila versionen av Internet Explorer är närmast outhärdlig.