Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker som funkade i 1.1.4 men inte i 2.0

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej. Körde följande:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/238034-guide-svenskt-tangentbord-till-1-1-3-1-1-4-a.html
i min Iphone 1.1.4.

Tyvärr fungerar inte det då de saker man måste installera inte finns i Cydia. Är det någon som vet om man kan få till hacket på något annat sätt?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-20 13:55

Hur ändrar man PhoneFormats i 2.0?

Kan inte hitta plisten verken i /var/mobile/Library/Preferences eller
/System/Library/Frameworks/AddressBookUI.framework/

Förut hette den juh: ABPhoneFormats.plist

Jag tycker att apples format för sverige är världelösa, det blir juh bara en klump när man skriver in sista siffran, skulle vilja ha som det var på 1.1.4 med SwePhone från iFun.

Mja, det är ju inte vackert!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 13:53
Ursprungligen av Norpan:

Kan inte hitta plisten verken i /var/mobile/Library/Preferences eller
/System/Library/Frameworks/AddressBookUI.framework/

Förut hette den juh: ABPhoneFormats.plist

Jag tycker att apples format för sverige är världelösa, det blir juh bara en klump när man skriver in sista siffran, skulle vilja ha som det var på 1.1.4 med SwePhone från iFun.

Tror den ligger under: /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/PhoneFormats/
Jag har försökt manipulera filen UIPhoneFormats.plist under "se", men lyckas inte riktigt få till det när nummren kommer in med prefix 00.

Är det någon som vet hur den letar under "se" i plist filen? Beror det på vilken regionsinställning man har eller känner den av det automatiskt?

Även nyfiken på detta...

Tangentbordslösningen som finns i 2.0 inkluderar inte åäö i layoten

Nej, jag tycker det är såpass störande att jag (efter att ha haft det så i knappt någon timme) funderar på att gå tillbaka till 1.1.4 igen!

Jaha, och rättstavningen kan man inte heller avaktivera verkar det som. Nej, det får bli 1.1.4 igen tills det här är fixat!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-20 23:28

Inte svensk tangentbord va? Man måste fortfarande hålla ner A, för att få fram ÅÄ osv. Eller har jag missat nått??

CallerID funkar bara om man inte har landsnummret framför (+46) vilket jag måste ha då jag offta är utomlands.

Ursprungligen av Matsaki:

Inte svensk tangentbord va? Man måste fortfarande hålla ner A, för att få fram ÅÄ osv. Eller har jag missat nått??

CallerID funkar bara om man inte har landsnummret framför (+46) vilket jag måste ha då jag offta är utomlands.

Med risk för att låta fisförnäm så ska vi nog inte lyssna på de som inte haft 2G utan skaffat 3G direkt. Det är mycket i 2.0 som inte är i närheten av lika bra som i 1.1.4.
Nummerformatteringen, bristen på bra apps i Cydia, Nummerformatteringen osv. Jag funderar på att försöka gå ner till 1.1.4 igen, men samtidigt vill man inte grejja för mycket eftersom man alltid har risken att något skiter sig....

Största besvikelsen är som du säger bristen på RIKTIGT svenskt tangentbord som 3Garna inte fått känna på

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 00:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Med risk för att låta fisförnäm så ska vi nog inte lyssna på de som inte haft 2G utan skaffat 3G direkt. Det är mycket i 2.0 som inte är i närheten av lika bra som i 1.1.4.
Nummerformatteringen, bristen på bra apps i Cydia, Nummerformatteringen osv. Jag funderar på att försöka gå ner till 1.1.4 igen, men samtidigt vill man inte grejja för mycket eftersom man alltid har risken att något skiter sig....

Största besvikelsen är som du säger bristen på RIKTIGT svenskt tangentbord som 3Garna inte fått känna på

Det kommer nog komma riktigt tangentbord fast jag är förvånad över hur bra det går att skriva med det nu iaf... rättstavningen är grymm. Bättre än de ordlistor som fanns till 1.1.4 och tidigare

Ursprungligen av kainen:

Det kommer nog komma riktigt tangentbord fast jag är förvånad över hur bra det går att skriva med det nu iaf... rättstavningen är grymm. Bättre än de ordlistor som fanns till 1.1.4 och tidigare

verkligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 12:22

Det fanns ju inga ordlistor tidigare om man bortser från Kias hack ordlista och då fungerade det inte riktigt heller. iPhonen är inte perfekt men många gnäller bara för att gnälla. Tangentbordet har kanske inte alla svenska bokstäver men den den har rätt bra ordlista som föreslår ord och lär sig ord som man använder ofta.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 12:22
Ursprungligen av Robo-X:

Det fanns ju inga ordlistor tidigare om man bortser från Kias hack ordlista och då fungerade det inte riktigt heller. iPhonen är inte perfekt men många gnäller bara för att gnälla. Tangentbordet har kanske inte alla svenska bokstäver men den den har rätt bra ordlista som föreslår ord och lär sig ord som man använder ofta.

//Rob

Exakt det jag menade fast du skrev det i bättre klartext

Ursprungligen av Robo-X:

Det fanns ju inga ordlistor tidigare om man bortser från Kias hack ordlista och då fungerade det inte riktigt heller. iPhonen är inte perfekt men många gnäller bara för att gnälla. Tangentbordet har kanske inte alla svenska bokstäver men den den har rätt bra ordlista som föreslår ord och lär sig ord som man använder ofta.

//Rob

Jag gnäller inte för att gnälla. Jag gnäller för att jag är van vid att ha å,ä och ö på egna tangenter. Har man aldrig gillat T9 eller rättstavningen utan vill skriva "sina egna ord" är det här verkligen en grej man stör sig på, så det så

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 22:00
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag gnäller inte för att gnälla. Jag gnäller för att jag är van vid att ha å,ä och ö på egna tangenter. Har man aldrig gillat T9 eller rättstavningen utan vill skriva "sina egna ord" är det här verkligen en grej man stör sig på, så det så

Gnallspik

//Rob

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-07-20 23:29

Har inte heller märkt något fel på iphone 3g

Någon som vet om man kan göra egna ringsignaler?

Är det någon som har tele2? Jag kan inte göra något med gprs ( Kolla mail, väder, etc), får felmedelande om att jag inte har ett dataabbonemang.

Vad kör ni för inställningar? Ska man skriva in något i APN eller VPN inställningarna?

Tack på förhand...

/B

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 13:10
Ursprungligen av jurassic579:

Någon som vet om man kan göra egna ringsignaler?

Är det någon som har tele2? Jag kan inte göra något med gprs ( Kolla mail, väder, etc), får felmedelande om att jag inte har ett dataabbonemang.

Vad kör ni för inställningar? Ska man skriva in något i APN eller VPN inställningarna?

Tack på förhand...

/B

Göra egna ringsignaler: Ambrosia Software, Inc. -- utilities/itoner
Hur smidigt som helst.

Jag kör Tele2 men jag har stängt av EDGE och GPRS så kan tyvärr inte hjälpa dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 11:00
Ursprungligen av jurassic579:

Någon som vet om man kan göra egna ringsignaler?
/B

Det är lätt att göra egna ringsignaler i Garageband. Bara att markera den delen av låten du vill använda som ringsignal och välja ringsignal under dela så exporteras den automatiskt till iTunes.

De riktnummer som jag har flest av är konstiga. Nämligen 0480, det blir antingen 048 XXXXXX eller så sitter hela numret ihop. Lösning :/ ?

Hittade svaret på mitt problem, APN: internet.tele2.se

Jag och andra har stora problem med wifi efter uppgradering till 2.0-mjukvaran. Trådlösa nätverks hittas ibland, tappas bort slumpmässigt och ofta hittas inga nätverk alls under "Wi-Fi Networks" i Settings.

Fler som har det här problemet?

Ursprungligen av Ciryon:

Jag och andra har stora problem med wifi efter uppgradering till 2.0-mjukvaran. Trådlösa nätverks hittas ibland, tappas bort slumpmässigt och ofta hittas inga nätverk alls under "Wi-Fi Networks" i Settings.

Fler som har det här problemet?

Har problem med att den glömmer bort trålösa nätverk, så man måste koppla upp sig igen.

Dessutom, om man lyssnar på iPoden och släcker ner iPhonen till vänteläge så går den tillbaka till Springboard varje gång man ska låsa upp den igen. Mycket störande!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-22 14:16
Ursprungligen av Patrik D:

Har problem med att den glömmer bort trålösa nätverk, så man måste koppla upp sig igen.

Dessutom, om man lyssnar på iPoden och släcker ner iPhonen till vänteläge så går den tillbaka till Springboard varje gång man ska låsa upp den igen. Mycket störande!

Prova att återställa alla inställningar på iPhonen. Om inte det hjälper så kan det vara fel behörigheter på dina inställningar. Då måste man logga in sig med ssh och ändra behörigheterna.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Prova att återställa alla inställningar på iPhonen. Om inte det hjälper så kan det vara fel behörigheter på dina inställningar. Då måste man logga in sig med ssh och ändra behörigheterna.

//Rob

Det är en helt ny iPhone 3G, har inte varit inne och gjort något överhuvutaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-22 15:15
Ursprungligen av Patrik D:

Det är en helt ny iPhone 3G, har inte varit inne och gjort något överhuvutaget.

OK då vet jag inte. Återställa inställningar kan du prova i alla fall. Sen såg jag att Apple har missat några länkar i Firmware 2.0 för G2 iPhonen. Men det har nog inget med ditt problem.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-07-23 14:53

Anteckningar funkar inte

Efter uppgradering till 2.0 med Pwnage har Anteckningar i min gen 1 iPhone slutat fungera. Det som skrivs går inte att spara, bara försvinner.
Någon som har en bra kur mot detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 15:04
Ursprungligen av Aroma:

Efter uppgradering till 2.0 med Pwnage har Anteckningar i min gen 1 iPhone slutat fungera. Det som skrivs går inte att spara, bara försvinner.
Någon som har en bra kur mot detta?

Förmodligen liknande fix som för mailen.
Men istället för att skriva
chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Mail

skriv

chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library

//Rob

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-07-25 11:28

Tack Robo-X!
Har följt instruktionerna, men får felmeddelande i Terminal: port 22: No route to host
Vad gör jag för fel?

Aroma

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-25 13:56
Ursprungligen av Aroma:

Tack Robo-X!
Har följt instruktionerna, men får felmeddelande i Terminal: port 22: No route to host
Vad gör jag för fel?

Aroma

Skrivit fel ip adress?

//Rob

Bevaka tråden