Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motiv-tips och komposition

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-22 19:52

Metz

Metz CT45-4

Goflorp..

Achsss jag glömde Äggvitan men det kanske funkar ändå...:)

Senast redigerat 2008-07-22 20:03
Ursprungligen av Trisen:

Metz CT45-4

Goflorp..

Achsss jag glömde Äggvitan men det kanske funkar ändå...:)

Tjusig blixt... fan, jag har glömt ringa dig idag....

Var på stan och skaffade ett mkt bra porträtt/macro-objektiv idag. Sigma 70/2,8.
Så det kommer bli mer porträt och fjärilar etc framöver

Skall prova med duschflaska och "simulera morgondagg"...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-23 20:58
Ursprungligen av Goflorp:

Tjusig blixt... fan, jag har glömt ringa dig idag....

Var på stan och skaffade ett mkt bra porträtt/macro-objektiv idag. Sigma 70/2,8.
Så det kommer bli mer porträt och fjärilar etc framöver

Skall prova med duschflaska och "simulera morgondagg"...

Haha / jo kanon Lycka till ....

Selmskin är oxå bra att ha till daggers +uv

Senast redigerat 2008-07-23 21:44
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-22 20:50

Jag har tillgång till två grymma folkparker med natur, vilda (halvtama om man har bröd med sig) fåglar och dammar. Pratar om Pildammsparken och Kungsparken i Malmö. Där har jag plåtat mest när det gäller natur, blommor, fåglar och liknande.

Utforska de lokala parkerna. Om där inte finns sånt som nämns ovan, så är där möjligen roliga motiv som man byggt, typ konstverk, byggnader eller liknande.

Stränder är också ett kul ställe att plåta på, om man har tillgång till såna platser. Dock inte när det är riktigt sommarväder och det är fullsmockat med sol- och badgäster. Inte lika mycket motivgrejor, men man vet inte vad man finner på stranden och som har spolats upp eller lämnats kvar.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-22 21:09

Ps ; Resisan

Bara Panga på ...................->
folk kan se rätt korkade ut när dom beter sig som valrossar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-22 21:30
Ursprungligen av Trisen:

Ps ; Resisan

Bara Panga på ...................->
folk kan se rätt korkade ut när dom beter sig som valrossar

Nja, känner inte att jag vill plåta badgästerna. De följer en med blicken när de ser en med kameran i handen. Tills de är försäkrade om att jag inte tar bilder på dem.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-23 21:42
Ursprungligen av Reisan:

Nja, känner inte att jag vill plåta badgästerna. De följer en med blicken när de ser en med kameran i handen. Tills de är försäkrade om att jag inte tar bilder på dem.

Men förtusan Reisan,,,

Bara ströva omkring o skjuta.... som jag förstod hade du ett 200 ...
Ta bilden fråga sen !! om du tycker du har varit för närgången ,,
VAR ARTIG och bara säg studerande ?!? tilll ditt projekt ,,

Ps; ett ögonblick försvinner innan du ens Plåtat det..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-23 22:30
Ursprungligen av Trisen:

Men förtusan Reisan,,,

Bara ströva omkring o skjuta.... som jag förstod hade du ett 200 ...
Ta bilden fråga sen !! om du tycker du har varit för närgången ,,
VAR ARTIG och bara säg studerande ?!? tilll ditt projekt ,,

Ps; ett ögonblick försvinner innan du ens Plåtat det..

Ja, om det är något ovanligt ögonblick att fotografera, så gör jag det. Men inte när de ligger som sälar i sanden. Det är inte av intresse. Men man börjar vänja sig vid att folk glor eller håller uppsikt.

Jag har varit på ett favvoställe idag och hade kameran med mig....

Eftersom vi har hundar vill vi oftast äta i bilen, så vi kan ha öppet. Gärna parkerade ute i skog och mark ngnstans. I Göteborg finns Ramberget (uttalas Ramm-berget, inget annat.) som en populär utsiktplats. Nattetid har många barn kopulerats ihop här då det ofta är en mötesplats för "motoriserad ungdom" sommartid.

Vi brukar käka lunch här rätt ofta....

Det finns mycket folk, mycket måsar, grym utsikt. Ett bra fotoställe alltså.

Idag tog jag några panoramabilder och fogade ihop dem här hemma:

http://disk.mac.se/jerry/PanoRamberget1_10proc.jpg

Bilden är 10% av den riktiga storleken - som blev 220MPixel.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-22 21:48
Ursprungligen av Goflorp:

Idag tog jag några panoramabilder och fogade ihop dem här hemma:

http://disk.mac.se/jerry/PanoRamberget1_10proc.jpg

Snyggt jobbat.

kalkoman skrev:
Kanske beror det på att du skrivit massa inlägg om hur många inlägg du själv har, som inte har med trådens ämne alls att göra? Inte för att vara en surgubbe...

Nä, det stämmer inte eftersom dom inläggen finns kvar (som du själv kan se).

"Massa" är väl att ta i, 2 inlägg var det. Ett OT-inlägg per tråd är tillåtet enl stadgarna.

Du har visst också en tendens att skriva OT för din kommentar här har väl inget att göra med tråden Motiv-Tips och komposition ? Inte för att vara en syrliggumma men...

Jättefin bild, Goflorp !
Den kan man titta på länge.

Och så en liten ordvits med PanoRamberget.

Ursprungligen av KaRo:

J
Och så en liten ordvits med PanoRamberget.

Såg vad vägen hette som vi stod parkerade på.

Det var som f.....

Karo, kan du inte använda "Quote"-funktionen som alla andra här. Om du sätter citerade texter i Bold/Fetstil så framgår det dåligt vem som sagt vad.

Tack för berömmet, det värmer.

Är det ngn som läser som vill ha en fetebild av det jag visar, så säg bara till.

Ordvisten var faktiskt unintensional som Engelsmannen skulle sagt...oavsiktlig heter det på Svenska...

(Fick en Dolph Lundgren-blackout)

Ursprungligen av Goflorp:

Karo, kan du inte använda "Quote"-funktionen som alla andra här. Om du sätter citerade texter i Bold/Fetstil så framgår det dåligt vem som sagt vad.

Tack för berömmet, det värmer.

Är det ngn som läser som vill ha en fetebild av det jag visar, så säg bara till.

Ordvisten var faktiskt unintensional som Engelsmannen skulle sagt...oavsiktlig heter det på Svenska...

(Fick en Dolph Lundgren-blackout)

Orsaken att jag inte använder Citera så ofta är att jag inte gillar när folk citerar massor med text som man redan har läst en gång i "original". Jag försöker alltså att vara smidigare genom att bara ta med det allra viktigaste och först skriva "Mr X sa:" för tydlighetens skull.
Ska försöka använda citera mera men kan inte lova något...
Kanske du kan sluta att svära i vartannat inlägg så ska jag göra ett rejält försök;) .

Nu handlar den här tråden inte om teknik men många saker blir mycket annorlunda genom ett macroobjektiv. Vill man komma billigt undan finns det begegnade grejer, kanske låna etc.

Jag har börjat fota en del saker genom Macro, mycket annorlunda.
Det mest simpla blir helt plötsligt ngt mycket vackert

I sin egen trädgård har man antagligen nog med motiv för månader framåt.

Så mitt fototips är: Börja med Macro

PS. Macroobjektiven ligger ofta runt 100mm i brännvidd, rätt bra även för porträtt....
Så du slår två flugor på smällen med ett objektiv!

Goflorp skrev:
Så du slår två flugor på smällen med ett objektiv!

Så du dödar gravida flughonor med ett kameraobjektiv ?

Ursprungligen av KaRo:

Goflorp skrev:
Så du slår två flugor på smällen med ett objektiv!

Så du dödar gravida flughonor med ett kameraobjektiv ?

Ja, ett Fisheye !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 01:17
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, ett Fisheye !

Intressant kombination, fisheye-makro!

frågan var vad jag slog ihjäl dem med....

Det är kanske lite "fult" att använda effekter när man har en proffskamera men det har ju inte jag så jag testar med det ibland. Gillar dom här bilderna (som är tagna med mobiltelkamera). Tycker om att fotografera växter.

Till den sortens foto, blommor och blader är macro helt underbart.

Man behöver i princip bra ljus, vindstilla och en kamera med åtminstone Macro-läge.
T o m mobiler har ju ett "blom-läge" numera.

Bilder med effekter är väl kul!

De tre senaste på mitt flickR är tagna med Macro:
Jeremiah Fotosida

(bilderna tas direkt från FlickR-kontot)

Men vad gör egentligen blomprogramen på en systemare? Varför ska man välja det istället för bländarautomatik?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-25 18:53
Ursprungligen av Ajohansson:

Men vad gör egentligen blomprogramen på en systemare? Varför ska man välja det istället för bländarautomatik?

Kanske uppskattas de förprogrammerade motivlägena på systemkameror. Man kanske vill ha möjlighet till bättre optik och prestanda, samtidigt som man kanske även vill ha möjlighet till halv- eller helmanuellt läge.

Dessa motivprogram försvinner ju vid de lite bättre systemkamerorna.

Några effekt-bilder till. Tycker det är kul att "piffa" upp bilder ibland med någon effekt.
Tre av foton är tagna i kväll under en härlig promenad när solen gick ned och det doftade från blommorna och var så varmt fortfarande...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-26 18:13

Testar lite porträtt nu på senare tid. Jag tycker att de bästa porträtten görs i dagsljus och när det är mulet väder. Eller i skuggan om det är solsken. Dock kan det bli mer kontrastrikt och spännande om man använder motljus. Men det är betydligt svårare.

Flickr: Rei_san's Photostream

Ursprungligen av Reisan:

Testar lite porträtt nu på senare tid. Jag tycker att de bästa porträtten görs i dagsljus och när det är mulet väder. Eller i skuggan om det är solsken. Dock kan det bli mer kontrastrikt och spännande om man använder motljus. Men det är betydligt svårare.

Jag föredrar mjukt ljus från sidan vilket ger fint djup, lagom kontrast och värme.

(Jag är dock varken särskilt intresserad av eller bra på att ta porträtt...)

Ett annat tips är ju verkligen att vara ute när man inte vill vara ute... I USA såg jag både solnedgång och soluppgång över Grand Canyon och de färger och det ljus man får är oslagbart. Oftast har jag inte tid med sådant vardagar och på helgerna är jag för lat, men det ska det bli ändring på...

Ett mycket bra tips (från den otroligt bra boken Understanding Exposure) är också att vara ute i gryning och kvällning i samband med väderomslag. Man får ofta väldigt fina och dramatiska himlar när en storm / ett oväder kommer eller är på väg att försvinna.

Jag tar upp det här eftersom den här tråden "lever" och vi pratar en del om själva presentationen - motiven

Jag har precis fått ihop ett femttal jättefina fotografier av en vän till min frus barn (hängde ni med?)

Jag tog förutom det en bild på lite håll på huset de renoverar.
Barnen hade en sån där magnetisk ritbräda (evighetsblock) och ritade på.

En idé började födas...

Väl hemma, tar in allt i Lightroom, beskär kastar, ändrar färger etc.
Exporterar allt klart ut till en mapp. Några bilder är svartvita.

Startar iDVD.

Lägger en av bilderna på menyn, fyller i vad skivan skall heta, vad bildpspelet skall heta.
Lägger in alla bilderna, väljer ett trevligt musikspår (First steps, mike oldfield).
Arrangerar om så att en bild på ritbrädan som säger Välkommen till xxxx & yyyyy ligger först i bildspelet.
Sedan kommer huset i svartvitt, kraftfullt. Sedan barnen i trädgården.

Kryssar i "inkludera bildmaterial på DVD-ROM"
Provspelar. kollar övergångar och musik etc... Altt OK.
Bränner ut en skiva.

Nu har barnens föräldrar en skiva med ett bildspel på ca 10 min (vem orkar mer?).
Med go musik som de kan köra på familjens platt-TV / DVD.

Man kan göra kopior och skicka till hela halva släkten om man vill...

Dessutom ligger bilderna i "original" (14MPixel JPG 95%) på skivan om de vill gå till fotoaffären och göra papperskopior. På A2 om de vill....

Det här var inte svårt, inte en massa tekniskt mumbo wumbo, enkelt. Resultatet blir väldigt vackert.

* Man kan göra flera korta bildspel (max 50 bilder)
* Man kan ha olika musik till dem.
* Man kan leka med övergångar, färgeffekter etc.
* Utnyttja ngt "skrivbart" - griffeltavla/Etch-A-Sketch/sanden till texter
* Är det barn, låt barnen vara MED.

Så, om ni inte gjort det - upptäck iDVD och ha roligt och jag lovar, har du gjort ett BRA bildspel så är du släktens hjälte på nästa släktkalas....

Här är lite tips på gatufoto-inspiration: http://www.retrocamera.net/2008/08/street-photography-inspiration/

Föröskte själv i Örebro för ett par veckor sedan, svårt tycker jag. Folk här märker mer om man fotar än i en stad som New York tror jag Men efter stund börjar man inse att folk inte tittar så mycket på en som man tror... Ska skicka en hög med rullar till labbet.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-05 15:03

He He 2st illrar....:)

Bevaka tråden