Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 2G, Firmware 2.0 och EDGE APN inställningar

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-07-21 10:48

Uppgraderade min iPhone 2G igår och låste upp med med Pwnagetool 2.0. Allt är frid & fröjd men numera finns inte EDGE APN inställningarna kvar under "Inställningar/Allmänt/Nätverk". Jag kan surfa med EDGE men är paranoid att den går mot någon annan APN än Telia's som jag vill att den ska gå mot.

Efter 2.0 uppdateringen så lät jag iTunes sätta upp telefonen som en ny så det är inga gamla saker som ligger och strular.

Någon som har nått tips om hur jag åtminstone kan se vad det är för APN den använder?

Under inställningar/allmänt/Nätverk finns en on/off switch för Roaming. Står den på off så innebär det att du använder APN för din operatör och ingen annan. Om Roaming är on så kan du använda andra operatörers apn. Verkar som om 2.0 innebär att du slipper defeniera själva adresserna, allt sker i bakgrunden. / Midmus

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-07-21 11:43

Tackar! Det låter vettigt nu när du säger det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-21 16:52

Det verkar som om möjligheten att ändra apn-inställningar är beroende på operatör:
iPhone: How to view or edit the APN setting

Edge-inställning borta i 2.0

den inställning under inställningar>allmänt>nätverk, som gjorde det möjligt att byta apn är helt borta i firmware 2.0! undrar hur man får den tillbaka,

har läste på [iPhone] Edit Edge Settings under Firmware 1.1.4 and 2.0 att man skulle ladda ner (från /system/library/carrier bundles/att_usa.bundle) en carrier.plist fil från telefonen och lägga till "<key>AllowEDGEEditing</key><true/>" och vips skulle det funka. men icket :/

någon som har samma problem som jag, och kanske till och med löst det hela?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 01:04

Återställ nätverk inställningnarna så ska det fixa sig. Det är ibland mycket enklare än man tror.

//Rob

vart gör man det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 01:52
Ursprungligen av antn0833:

edit2: ändrade inget!

Återställ alla inställningar då. Och starta om iPhonen. Om du inte visste det redan så heter EDGE inställningar Cellular Data Network i firmware 2.0.

//Rob

jag återställer nätverksinställningarna och startar om mobilen men ändå finns inte det där alternativet :S tusan också

orkar inte kolla upp sökvägen, men det går att lägga till egen apn adress etc om du editerar preference.pls via ssh

där kan du givetvis ändra o tabort apn heltohållet. dvs luren kan icke använda edge.

googla på det så hittar ni

Är det någon som vill visa mig hur jag skall göra?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-23 11:03

Slog ihop 2 trådar om samma sak
/Kainen

antn0833: Svaret på din fråga ligger nog i detta inlägg längre ner i denna tråd:
99.se - Visa inlägg - iPhone 2G, Firmware 2.0 och EDGE APN inställningar

edit: Har nu läst länken och den verkar inte göra en så mycket klokare på hur man får fram inställningarna där om dom inte redan finns i telefonen.

Citat:

2. ssh into your iphone
3. browse for /private/var/preferences/SystemConfiguration/preferences.plist
3.5. copy (or duplicate) preferences.plist to preferences.plist.orig (to make a backup)
4. download preferences.plist to your desktop and open in plain text editer
5. search for "cingular"
6. This should bring you to a code chunk that has the following
<key>apn</key>
<string>wap.cingular</string>
<key>password</key>
<string>CINGULAR1</string>
<key>username</key>
<string>[email protected]</string>
7. replace wap.cingular with 'nowhere' (no quotes, and you can basically type anything in there)
8. Save and upload to the phone
9. reboot phone and now it should tell you it can't find EDGE network -
10. when you want to get back onto EDGE, simply SSH into phone, goto the respective directory, rename preferences.plist to preferences.plist.off and then rename the .orig file back to the original name (by removing the .orig) and the reboot and you will be able to reconnect...

Så där gjorde jag, funkade klockrent

Senast redigerat 2008-07-23 15:17
Ursprungligen av cusion:

Så där gjorde jag, funkade klockrent

Det verkar ju kanon..men hur letar man reda på "preferences.plist" (punkt 3) och hur laddar man ned den filen?

Hur laddar man upp allting sedan?

Ursprungligen av oliverwide:

Det verkar ju kanon..men hur letar man reda på "preferences.plist" (punkt 3) och hur laddar man ned den filen?

Hur laddar man upp allting sedan?

genom att använda tex winscp.

Filen ligger i:
/private/var/preferences/SystemConfiguration/preferences.plist

Sedan ändra i tex notepad, därefter laddar du upp med winscp igen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-23 11:34

Jag har ett annat knep att stänga av och starta edge på min 2G iphone..
Hittar tyvärr ingen länk just nu, men det handlar om en fil som man mailar sig själv, sparar den på något bra ställe i sin mail på iphonen.
när man kör filen så ändrar den Edge user pass osv till "." och man kan när som helst gå in under inställningar och ta bort "profilen". Jag är inte särskillt insatt, men jag kan fixa fram filen och lite screens när jag kommer hem från jobbet, Funkar väldigt smidigt och bra för mig iaf.

//R

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-23 16:56

okej, Gör en liten guide så gott jag kan här då.

Alltså, avaktivera Edge och aktivera edge.

1. Filen du ska maila dig själv heter Edge Disable.mobileconfig. som du hittar här: http://90.227.94.49:8090/tnlwgvis (det är en länk genererad av DropShare, för jag kan inget annat sätt. så denna är nog inaktuell ganska snart.. någon annan får gärna lägga upp filen nånstans så att den blir mer permanent..)

2. När du har mailet framför dig i iPhonen så klickar du bara på den bifogade filen och du kommer få frågan om du vill installera profilen. välj installera.

3. Nu är ditt edge avstängt, och genom att gå in under Inställningar->allmänt->profil EDGE disable så kan du Lätt bara klicka på ta bort så återgår den till föregående inställningar. Och som jag förstår det så är mailet cashat där du valt att ha det, Rekomenderar en tom mapp med bara det mailet i, med Gmail görs en mapp lätt genom att tilldela en etikett i deras webb-ui.

Hoppas detta hjälper! funkar fint för mig, Smidigt enligt mig.

//R

Trots att jag har gjort åtskilda försök att lägga in en egen profil med ny APN-info så vill inte Edge fungera för mig. Jag har Halebop (APN: halebop.telia.se) och det fungerade innan jag uppdaterade mig till 2.0. Hmprf..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-25 20:59
Ursprungligen av oliverwide:

Trots att jag har gjort åtskilda försök att lägga in en egen profil med ny APN-info så vill inte Edge fungera för mig. Jag har Halebop (APN: halebop.telia.se) och det fungerade innan jag uppdaterade mig till 2.0. Hmprf..

Du får ursäkta mig, nu känner jag mig riktigt korkad då jag skrev en guide över hur man Tar bort edge.. haha, jag vart lite trött tror jag.

Jo men jag har också Halebop och jag har hittat en lösning, den bygger på samma metod som det jag skrev en guide på.. alltså att man mailar sig själv en profil som man bara installerar. funkar utmärkt för mig nu.

Alltså Ta den här filen: http://90.231.213.137:8090/stjuijdf
Och maila den till din iphone, öppna och installera, jag har tillochmed översatt den till svenska ;). Jag har själv inte kodat den, bara bytt ut några variabler och jag har tyvärr inte länk till ursprungs-sidan till filen.

Hoppas det funkar för dig, Om länken är bruten så PMa mig så mailar jag dig filen.

//R

Ursprungligen av robin99:

Du får ursäkta mig, nu känner jag mig riktigt korkad då jag skrev en guide över hur man Tar bort edge.. haha, jag vart lite trött tror jag.

Jo men jag har också Halebop och jag har hittat en lösning, den bygger på samma metod som det jag skrev en guide på.. alltså att man mailar sig själv en profil som man bara installerar. funkar utmärkt för mig nu.

Alltså Ta den här filen: http://90.231.213.137:8090/stjuijdf
Och maila den till din iphone, öppna och installera, jag har tillochmed översatt den till svenska ;). Jag har själv inte kodat den, bara bytt ut några variabler och jag har tyvärr inte länk till ursprungs-sidan till filen.

Hoppas det funkar för dig, Om länken är bruten så PMa mig så mailar jag dig filen.

//R

Hej igen,

Tack för allt ditt besvär. Men edge vill Fortfarande inte fungera för mig? Jag blir galen. Det är väl inga andra inställningar jag kan ha kommit åt? :S

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-27 21:09
Ursprungligen av oliverwide:

Hej igen,

Tack för allt ditt besvär. Men edge vill Fortfarande inte fungera för mig? Jag blir galen. Det är väl inga andra inställningar jag kan ha kommit åt? :S

Va skumt :S. testat att återställa dina nätverksinställningar innan du gör detta? och så att du inte har något bossprefs igång som har deaktiverat din edge?

Vilket fall så verkar det som att fler saknar filen just nu, så gör en till uppladdning.

http://90.231.213.137:8090/obhenpgq

//R

EDIT: Alltså detta är en fix för Halebop, inte för andra operatörer!

Senast redigerat 2008-07-27 23:03
Ursprungligen av robin99:

Va skumt :S. testat att återställa dina nätverksinställningar innan du gör detta? och så att du inte har något bossprefs igång som har deaktiverat din edge?

Vilket fall så verkar det som att fler saknar filen just nu, så gör en till uppladdning.

http://90.231.213.137:8090/obhenpgq

//R

EDIT: Alltså detta är en fix för Halebop, inte för andra operatörer!

Trodde att det kanske skulle fungera för Telia också men det gör det alltså inte. "E"-bokstaven står kvar och det går inte att surfa heller.

Jag återställde nätverksanslutningarna då fick jag fram EDGE inställningarna, är det fortfarande internet.tele2.se på APN som gäller utan någonting annat?

Tack, tack, tack.. ! Nu fungerar det! Kanon!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-28 08:47

det går faktiskt fixa telia, tele2 och telenor också.. det är bara att redigera i filen med en texthanterare.. Jag skulle kunna ordna filer för alla operatörer tills fixar dyker upp i cydia. detta blir efter 5 isf.
Men detta är alltså inte en permanent lösning som skrivs i någon viktig fil på telen, utan detta är en profil som man när som helst kan ta bort.

Vilka operatörer är det egentligen som saknar edge?

//R

Ursprungligen av robin99:

det går faktiskt fixa telia, tele2 och telenor också.. det är bara att redigera i filen med en texthanterare.. Jag skulle kunna ordna filer för alla operatörer tills fixar dyker upp i cydia. detta blir efter 5 isf.
Men detta är alltså inte en permanent lösning som skrivs i någon viktig fil på telen, utan detta är en profil som man när som helst kan ta bort.

Vilka operatörer är det egentligen som saknar edge?

//R

Telenor (då Vodafone) hade EDGE förut men de lade ned det p g a för lite intresse. I dag är det väl endast Telia som har EDGE?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-28 10:38
Ursprungligen av hansfilipelo:

Telenor (då Vodafone) hade EDGE förut men de lade ned det p g a för lite intresse. I dag är det väl endast Telia som har EDGE?

Jag antar han menade vilken operatör saknar EDGE/GPRS inställningarn.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-28 10:45
Ursprungligen av Robo-X:

Jag antar han menade vilken operatör saknar EDGE/GPRS inställningarn.

//Rob

Hehe, Precis, Ursäkta att jag var oklar.

Tele2 behövs inget extra för att ställa in APN va? för det hade du?

//R

Ursprungligen av robin99:

det går faktiskt fixa telia, tele2 och telenor också.. det är bara att redigera i filen med en texthanterare.. Jag skulle kunna ordna filer för alla operatörer tills fixar dyker upp i cydia. detta blir efter 5 isf.
Men detta är alltså inte en permanent lösning som skrivs i någon viktig fil på telen, utan detta är en profil som man när som helst kan ta bort.

Vilka operatörer är det egentligen som saknar edge?

//R

Låter gott

Jag har problemet att jag inte kan ställa in/har menyn för att kunna redigera inställningarna för EDGE. Jag kan heller inte använda EDGE nätet överhuvud taget.. Utan får bara meddelade att jag inte har ett abonnemang för mobildata.. Jag har testat att använda PwnageTool säkert 3-4 gånger och installerat om allt, men fungerar inte. Jag har också testat resetat Nätverks inställningarna utan resultat. Har Halebop som operatör..
Någon som vet hur man skall göra?

Bevaka tråden