Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Fixa Mail problem efter återställning och Pwnage Tool 2.0

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 00:22

Jag har läst i flera trådar att det är några som har problem med att mail programmet kraschar efter att man har använt Pwnage Tool 2.0 och återställt gamla inställningar. Jag hade samma problem och det var rätt lätt att fixa. Så jag tänkte jag skriver en liten guide så att jag slipper svara i 10 olika trådar.

Symptom
Mail programmet kraschar när man öppnar den.
Man kan inte lägga till eller ta bort mail konton.

Installera OpenSSH
Öppna Cydia. Gör du det för första gången så kommer den att fråga om du vill uppdatera den. Svara ja och när det är klart logga ut dig och logga in igen och starta cydia igen.

Tryck på search nere i högra hörnet. Och skriv openssh.

Välj OpenSSH paketet och tryck på install knappen.

Ett nytt fönster visas där den visar hur stor paketet. Tryck på confirm.

Efter några sek är installationen färdig och man kan stänga av Cydia och man loggas ut.

Använda Terminalen

Om du inte vet din iPhones ip nummer gå till inställningar och välj Wi-Fi. Och sen tryck på den blåa höger pilen vid ditt wlan. Där står nu din IP Adress. I mitt fall är den 192.168.0.20.

Öppna Terminal programmet på din Mac (eller PC) och i terminalen skriver du nu (byt ut IP adressen):

ssh 192.168.0.20 -l root

Det kan ta ca 30 sek första gången att logga in och det kommer att stå om man vill lägga till RSH key. Svara med yes. När den frågar efter lösenordet så skriver du alpine.

När du har loggat in på iphonen skriver du det här:

chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Mail

Nu är det klart och man kan logga ut genom att skriva exit eller stänga terminal fönstret. Nu ska emailet fungera igen.

Viktigt
iPhonen får inte gå i vila under den tiden man är inloggad med SSH för då bryts förbindelsen.

//Rob

Senast redigerat 2008-07-23 09:44
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 00:26

Du är en klippa Robo-X!

Du kanske skall skriva till i guiden hur man byter lösenord på SSHn också så man slipper vara orolig för att någon annan skall logga in på ens iPhone när man lånar wifi.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 00:30
Ursprungligen av kainen:

Du är en klippa Robo-X!

Du kanske skall skriva till i guiden hur man byter lösenord på SSHn också så man slipper vara orolig för att någon annan skall logga in på ens iPhone när man lånar wifi.

Jag tror det är bättre att vänta på boss prefs och stänga av ssh med boss prefs när man inte behöver det istället. Att byta password kan vara fatal om man skulle glömma det.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 00:38

Jag har läst på iPhone | iPod touch forums, news, themes, apps, games, unlock, jailbreak community - ModMyiFone.com att det räcker med att återställa iPhone i iTunes och sen välja synca som ny.Har inte provat det själv då jag sitter kvar på jobbet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 00:54
Ursprungligen av Laroche:

Jag har läst på iPhone | iPod touch forums, news, themes, apps, games, unlock, jailbreak community - ModMyiFone.com att det räcker med att återställa iPhone i iTunes och sen välja synca som ny.Har inte provat det själv då jag sitter kvar på jobbet.

Synca som ny är för mesar!

Jag ville inte synca den som ny eftersom jag skulle då förlora alla sms och telefon listan.

//Rob

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-21 03:04

var hittat man terminal programmet till pc

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 10:06
Ursprungligen av wofflan:

var hittat man terminal programmet till pc

Prova med putty.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 21:11

toppen. Tack!!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-07-22 00:04

Tack Robo-X, nu funkar mailen igen!

Efter detta när jag startade mail så avslutades den efter 20 sec utan att ha kommit in i programmet. Men efter det så funkade den igen!

Jag har problem nar jag skall logga in får detta medelandet i terminal,
Macintosh:~ karmanghia62$ ssh 192.168.1.2 -l root
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
40:41:88:bc:75:f0:af:da:14:2e:a8:36:dd:f7:ba:4b.
Please contact your system administrator.
Add correct host key in /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts to get rid of this message.
Offending key in /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts:3
RSA host key for 192.168.1.2 has changed and you have requested strict checking.
Host key verification failed.
Någon som vet vad jag kan göra för att fixa detta?

  • Medlem
  • 2008-07-23 15:02
Ursprungligen av karmanghia62:

Jag har problem nar jag skall logga in får detta medelandet i terminal,
Macintosh:~ karmanghia62$ ssh 192.168.1.2 -l root
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
40:41:88:bc:75:f0:af:da:14:2e:a8:36:dd:f7:ba:4b.
Please contact your system administrator.
Add correct host key in /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts to get rid of this message.
Offending key in /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts:3
RSA host key for 192.168.1.2 has changed and you have requested strict checking.
Host key verification failed.
Någon som vet vad jag kan göra för att fixa detta?

Ta bort filen /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts

rm /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts

Egentligen räcker det att ta bort rad 3 i filen

awk 'NR!=3' /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts > /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts2
mv /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts2 /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 15:02
Ursprungligen av karmanghia62:

Jag har problem nar jag skall logga in får detta medelandet i terminal,
Macintosh:~ karmanghia62$ ssh 192.168.1.2 -l root
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
40:41:88:bc:75:f0:af:da:14:2e:a8:36:dd:f7:ba:4b.
Please contact your system administrator.
Add correct host key in /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts to get rid of this message.
Offending key in /Users/karmanghia62/.ssh/known_hosts:3
RSA host key for 192.168.1.2 has changed and you have requested strict checking.
Host key verification failed.
Någon som vet vad jag kan göra för att fixa detta?

Lätt som en plätt. Skriv i terminalen

rm ~/.ssh/known_hosts

eller om du är rädd att ta bort det skriv

mv ~/.ssh/known_hosts ~/.ssh/known_hosts.old

//Rob

Tack för hjälpen! Fungerade klockrent!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 19:04

jag vet att det inte hör hit, men Robo-X, du verkar ju veta allt. jag försöker lära mig detta med terminalen för att få in NES spel, vet vilken katalog dom ska in i men har ingen aning om hur jag får dit dom, håller på att ladda ner SSH nu till att börja med...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 20:39
Ursprungligen av TFP:

jag vet att det inte hör hit, men Robo-X, du verkar ju veta allt. jag försöker lära mig detta med terminalen för att få in NES spel, vet vilken katalog dom ska in i men har ingen aning om hur jag får dit dom, håller på att ladda ner SSH nu till att börja med...

Helt offtopic men när du väl har installerat OpenSSH kan du använda Cyberduck och föra över filerna till din iPhone.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 20:40

thanx, hitta en film YouTube - OpenSSH for jailbroken iPhone 3G/firmware 2.0
Som hjälpte med. Sorry för offtopic, admin..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-08-08 11:06

har tjorvat med mailen jäkligt länge nu, får inte till det.
står bara verifierar POP-kontoinformation, händer inget mer, står bara där och tänker.
har mail via one.com, allt inskrivet rätt men vägrar ändå att funka.
raderade den där mail-mappen via ssh som du beskrivit men ingen som helst skillnad.
kommer fram en ruta som frågar om man vill ställa in mail utan ssl, har valt ja men står fortfarande bara och tuggar.

tips?
har en 1.1.4 som jag uppdaterat till 2.0 med winpwn.
valde inte att synca som ny i iTunes när jag kopplade in den som första gången, utan fick över alla mina sms osv. hade inte mailen konfigrurerad då heller utan testar för första gången nu.

  • Medlem
  • 2008-08-09 14:52

Kan tillägga för de som installerat Boss Prefs så finns där en funktion som heter "Fix User Dir Permissions" under More. Detta borde fixa det också. Lite smidigare för er som inte vill pilla med ssh

(Om du inte har Boss Prefs: Öppna Cydia -> Featured Packages -> BossPrefs -> Install. När det är klart har du BossPrefs på iPhonen.)

/ phuno

Ursprungligen av phuno:

Kan tillägga för de som installerat Boss Prefs så finns där en funktion som heter "Fix User Dir Permissions" under More. Detta borde fixa det också. Lite smidigare för er som inte vill pilla med ssh

(Om du inte har Boss Prefs: Öppna Cydia -> Featured Packages -> BossPrefs -> Install. När det är klart har du BossPrefs på iPhonen.)

/ phuno

Fick "mail problemet" efter update till 2.0.1 men detta funkade perfekt.

TACK!

Fick också problem efter 2.0.1, detta löste det såklart. Tackar.

Måste bara knyta an den här tråden till detta: 99.se - Visa inlägg - 1.1.4 mot 2.0.1 - vilket är bäst?
Vad har det där "Usage 100%" med saken att göra? Nån som kan förklara?

Robo-X:
Jag har inte det exakta mailproblemet - jag är inte ens på 2.0.1 - men har haft vissa liknande problem med batteritid som verkar vara mailrelaterade och tänkte mig försöka lösa detta med ditt kommando.
Kan jag använda exakt samma kommando som i din guide på 1.1.4 eller ligger mapparna annorlunda där?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 13:55
Ursprungligen av theplague:

Robo-X:
Jag har inte det exakta mailproblemet - jag är inte ens på 2.0.1 - men har haft vissa liknande problem med batteritid som verkar vara mailrelaterade och tänkte mig försöka lösa detta med ditt kommando.
Kan jag använda exakt samma kommando som i din guide på 1.1.4 eller ligger mapparna annorlunda där?

Jag tror att i 1.1.3/4 ligger allt i mobile användaren så jag antar att instruktionerna fungerar där också.

Fast jag skulle nog köra top kommandot för att vara säker på vilken process som körs hela tiden. Det kan vara behörigheter som strular men det kan också vara openssh som tar mycket process kraft. Stäng av ssh och se om det blir bättre.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror att i 1.1.3/4 ligger allt i mobile användaren så jag antar att instruktionerna fungerar där också.

Fast jag skulle nog köra top kommandot för att vara säker på vilken process som körs hela tiden. Det kan vara behörigheter som strular men det kan också vara openssh som tar mycket process kraft. Stäng av ssh och se om det blir bättre.

//Rob

Men hur gör jag det?
Finns det med i din guide här ovan?

OpenSSH har jag avstängt hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 17:41

Starta openssh och följ guiden från "Använda Terminalen" punkten.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Starta openssh och följ guiden från "Använda Terminalen" punkten.

//Rob

Jag ska helt enkelt köra det här kommandot?:

chown -R mobile:mobile /var/mobile/Library/Mail
(mitt inloggningssätt ser annorlunda ut då jag kör Putty, men det är väl oväsentligt?)

När jag gjort det, ingenting?
Hur är jag "säker på vilken process som körs hela tiden"?
(var det inte vad jag ville från början?)

Ursprungligen av Robo-X:

Starta openssh och följ guiden från "Använda Terminalen" punkten.

//Rob

tack för din guide robo, den fungerade klockrent...dock har jag en fråga.

kommer detta även fungera då man uppdatera till 2.1?

...har för mig att jag inte lyckades när jag hade uppdaterat till 2.0.2...har dom bytt lösen ..e d inte alpine längre?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 13:03

Nej det är samma lösenord. Men det ska inte behövas i 2.1 jag tror det är fixat nu men om inte så gäller den här guiden fortfarande.

//Rob

tack för ditt snabba svar!

Bevaka tråden