Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kvalitet har hårdvaran i iPhone?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 22:16

Tjo hej
Jag har läst både här och var att folk klagar på hårdvaran i iPhonen. Att kameran är en av de sämre kan vi väl alla hålla med om, dock så har jag även hört vissa säga att tex 3G chippet och GPS delen är av samma kaliber och att mottagningsproblem man hört om kan bero på detta. Själv så har jag ingen koll, skulle dock vara intressant att höra vad proffsen här har att säga. Är det den billigaste av den billigaste hårdvaran som sitter i telefonen.

Man kan först ställa sig frågan vilka som klagar och vart man hör klagosången. Kameran har inte Apple lagt större vikt vid men jag betvivlar utan att egentligen veta hundraprocentigt att Apple skulle köra den billigaste av den billigaste hårdvaran.

men det borde rimligtvis kunna gå att kontrollera.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-22 22:43

eftersom jag alltid har bra 3G täckning. Min gps funkar sjukt bra måste jag fått bättre hårdvara?
Eller så hypas problemen så in i helvete, jag tror på det senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 23:16
Ursprungligen av davidee:

eftersom jag alltid har bra 3G täckning. Min gps funkar sjukt bra måste jag fått bättre hårdvara?
Eller så hypas problemen så in i helvete, jag tror på det senare.

Eller så ljuger du och mina 5 kompisar och kollegor om täckning och GPS. Det är mer rimligt tycker jag.

Att kameran är en 2 MP kan vi vara överens om. Det finns förstås fler mobiler som har sämre kamera än som har bättre. De flesta förståsigpåare på ställen typ IDG.se och DI.se som är så tvärsäkra i alla kommentarer verkar bygga sina analyser helt på den skattning av innehåll och kostnader som analysföretaget Isupply gjorde innan iPhone 3G ens hade släppts. Mottagningsproblemen du har hört om har väl mer att göra med ett outbyggt 3G-nät i USA än att det är fel på själva chippet?

Själv har jag utmärkt mottagning och GPS fungerar fin fint.

Läs någon av de mer detaljrika recensionerna som finns istället för att lyssna på löst folk.

The Second Coming: Ars goes in-depth with the iPhone 3G: Page 1
iPhone 3G review - Engadget
Apple iPhone 3G (8GB/16GB) | iLounge

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-23 00:22

Jag har inte heller några som helst problem med vare sig 3G täckning eller GPS.
Till och med på mindre skogsvägar i Norrland hittade GPS:en rätt

Är det inte så att iPhone'n har det däringa nya fina superchippet som fixar allt; gps, 3G, GPS, etc - och detta chip sitter i nästan varenda fetare mobiltelefon i hela världen? Är det inte så?
Hur många sådana här chip finns det - state of the art-chip? Inte är det många. Jag tror att det är som med nästan allt annat: Det är samma j-a hårdvara i alla burkar. Alla i samma nisch.

Nästa generation iPhone kommer dock att ha Apple's eget chip sedan dom köpte den däringa superchipdesignfirman. men...troligtvis säljer dom detta superchip även till andra...och vi kommer lik förbannat att ha samma prylar i samma burkar.

Mottagning (radiodelen) handlar nog mera om antenn och chassimaterial. iPhone 3G är i plast just därför tror jag. Dom skippade aluminiumet pga radiotekniska orsaker. En del nalla har bra mottagning, andra sämre. iPhone - min känsla och erfarenhet - har något sämre mottagning. Varför? Ja, det har i alla fall inte med chippet att göra. Det sätter jag tusen spänn på.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-23 03:17

Se detta inlägg: 99.se - Visa inlägg - Tråden om GPS i iPhone 3G

Här står allt om antennen och chippet. Och det verkar inte vara dåliga grejer precis.

Min täckning är bra, min kamera är bra för vad den är: en 2mp mobilkamera, batteritiden är fin. Har inte laddat den på snart 2 dygn och har 25% kvar ungefär. Har blivit bättre och bättre med tiden. Jag är nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 08:27

Att hårdavaran skulle vara av sämre kvalitet betvivlar jag. Däremot pågår det ju en hel del diskutioner kring nuvarande mjukvara. I en tråd på MacRumors (har ingen copy paste på iPhone så ni får hitta den själva) kan man läsa att många användare världen över verkar lida att radiohanteringen i 2.0 verkar ha blivit mycket sämre. Detta uppfattar framförallt iPhone 2.5G användare som uppdaterat till nya mjukvaran.

Andra spekulerar i att det är ett medvetet väl av Apple för att spara ström. Detta efter som att man inte uppfattar någon större skillnad på ljud/data kvalité/hastighet trots indikerat lägre signalstyrka. Detta här ju inte direkt med hårdvaran att göra men men...

Jag fan denna artikel intressant.

GeekBench för iphone

Primate Labs Blog : Geekbench 2 for the iPhone

tydligen är iphone 1/10 av hastigheten av en PowerMac G5 1.6 Ghz..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 09:15

Jag tror att vi snart kommer få en uppdatering som löser detta. Om problemet är utbrett så måste det vara prio 1.
För övrigt känns det som Apple haft fullt upp med 2.0, en ren enterprise, App Store och lokaliserings-uppdatering. Nu när det är avklarat så ser jag fram emot att Apple fixar självklara brister och kommer med nya fina funktioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 09:32

Jag gissar att senast i slutet på agusti har vi ett nytt firmware. Då får ytterligare 20 länder iPhone.

//Rob

Stressat Apple fram produkterna nu eller? Leopard krånglade som attan vid realese, MobileMe har fått en massa skit och nu även iPhone där Apple borde vara ytterst noga med tanke på den hype den har fått världen över

Ursprungligen av jonmannen:

Stressat Apple fram produkterna nu eller? Leopard krånglade som attan vid realese, MobileMe har fått en massa skit och nu även iPhone där Apple borde vara ytterst noga med tanke på den hype den har fått världen över

Jag upplever inte som att kvalitén har försämrats. Däremot tror jag att antalet användare av Apple-produkter har ökat markant och de som gör sig hörda mest är de som har problem och kan därför ge intrycket av allmänt strul med en produkt.

Efter nästan 20 år med Apple så vill jag nog påstå att dom allt oftare släpper ofärdiga mjukvaror - Leopard var en beta med mycket allvarliga buggar.
Detta hade aldrig hänt för 4-6 år sedan. Något har hänt. Jo, dom växer så det knakar...och beter sig idag som vilket annat IT-företag som helst (som MS t.ex.) - släpper ofärdiga produkter utan att blinka....om det på andra sätt gynnar profiten och produktionscyklerna och Wall-Street-trixande.
Jag kan leva med det, men visst var det härliga tider när Apple också - förutom genialitet och skönhet - stod för Kvalitet. Den tiden är över. Gone. Det är andra tider nu - Apple makes it BIG...och då får andra saker stå tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 14:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag kan leva med det, men visst var det härliga tider när Apple också - förutom genialitet och skönhet - stod för Kvalitet. Den tiden är över. Gone. Det är andra tider nu - Apple makes it BIG...och då får andra saker stå tillbaka.

Absolut, men kvalité kostar. Apple höga priser under 80 och halva 90-talet var inte bara för att tjäna massor med pengar. Med några undantag så höll Apple datorer hög klass vilket också kostade mer för dem.

Vad jag vill säga är, Apple skulle nog gärna ha samma väldigt höga kvalité som förut, problemet är att vi inte skulle betala för den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 16:05
Ursprungligen av Fredric:

...Att kameran är en av de sämre kan vi väl alla hålla med om...

Allvarligt talat, har någon läst någon TEST som gjorts på mobilkameror?

Själv har jag ingen uppfattning om iPhone-kameran är bättre eller sämre än andra mobilkameror. Fast jag har nog uppfattningen att antalet megapixels på den inte är det viktigaste. Men vad har den för optik t.ex? Vad har andra mobilkameror för optik?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-23 16:14

Det jag stör mig på är att folk säger att kameran suger för att den bara är 2mpix. Upplösningen säger NADA om hur bildkvalitén är. Verkligen inte ett jävla skit. Dåliga säljargument är vad det är. Lixom, 90% av alla som tar bilder med en digitalkamera vill att bilden ska vara lagom stor på deras skärm därhemma och då behöver dom inte mer än 2mpix. Sen hur bra optiken, brus etc etc är, har som sagt inget med hur många mpix det är...

Fast ändå, den kameran som sitter i iPhonen är ju förstårs ingen höjdare. Men det har ju som sagt noll med mpixen att göra. ;P

1
Bevaka tråden