Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att blanda trådlöst och inte i ett närverk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-23 09:40

Hej!

Vi har en mac och en pc i nätverk med en router. Nu ska vi få stadsnät, Bahnhof 100/20, och måste köpa en ny router. Macen klarar inte trådlöst men det gör pc:n. Går det att köra både med och utan tråd? Klarar alla routrar det? Vilken typ av router bör vi välja?

Tack på förhand!
Iréne
skrivarsidan.nu

Det finns många routrar som klarar både och. Eftersom ni får en snabb uppkoppling rekommenderar jag att ni skaffar en som har stöd för 802.11n, som är snabbare än de tidigare standarderna b och g. Om ni inte redan har en dator med stöd för 802.11n så kanske ni skaffar en i framtiden och då slipper ni köpa ny router för att dra nytta av det. Alla Macar (förutom mini) som säljs idag har 802.11n.

Apple Store (Sverige) - AirPort Extreme-basstation
Apples Airport Extreme är den mest lättanvända routern jag känner till. Den kan du dessutom koppla in en skrivare och USB-hårddisk i och komma åt från alla datorer, vilket få andra routers erbjuder.

Om ni är intresserade av andra tillverkare så kan jag inte rekommendera Netgear, de har bara inneburit trassel för min del. Folk brukar säga bra saker om Linksys vad jag minns. Den här Komplett.se - Linksys Wireless-N Gigabit Router m/ Storage Link ser lite mer ut som ett rymdskepp men kostar lika mycket. Verkar inte kunna en skrivare men man kan ansluta USB-lagring Linksys.com – Products/Wireless/Basic Networking/Broadband Routers/Wireless-N (draft 802.11n)/WRT350N

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-23 11:18

Redglittercoffin: Tack för svar!

Jag har läst tester och konsumentrecensioner igår och idag och det lutar år en Apples Airport Extreme. Den har bra testresultat ,och att det är enkelt att dela skrivare och hårddisk är en klar fördel.

Fler tips och svar mottages tacksamt!
/Iréne

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 11:53

Iréne, sidan som du länkar till, den ser inte vidare bra ut i Safari.... kan ni inte fixa till det?
http://www.skrivarsidan.nu/

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-23 12:08

Pgreen: Tack för din synpunkt!

Problemet är att den ser helt OK ut på vår Mac och i Safari (3.1.2). Vad är det som inte ser bra ut?

/Iréne

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-23 12:15

Ser okej ut här också. Senaste Safarin.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-24 00:41

Hmm, nu ser den bra ut hos mig också... antagligen tillfälliga problem på min Safari då.

1
Bevaka tråden