Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken App Store App för iPhone har (enligt dig) bäst respektive sämst gränssnitt?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OS X Mobil för iPhone och iPod Touch utmanar utvecklarna att anstränga sina sinnen mycket mer än extra mycket när det gäller gränssnittet mot brukaren.

Alla nya tekniker som exempelvis multi-touch, 3G, accelerometern, sensorer, GPS et cetera medger massor med möjligheter samtidigt som det mindre formatet och användarens ovana, kognitiva och fysiska begränsningar forcerar fram förutsättningar för färg, form, funktion och format.

När Edward Tufte recenserade, eller snarare lyfte iPhones nya gränsnitt och högdensitetsskärm mot skyarna såg han nog inte direkt vissa av programmen i Appstore framför sig som ledstjärnor. (Om du inte har sett Tuftes test titta på "Interface design and the iPhone" här.) [QT-filen är på ca 56MB]

Detta är en tråd där vi lyfter fram intressanta exempel där utvecklaren till något program antingen har gjort något extraordinärt bra eller något uruselt dåligt.

Alltså både ren estetiskt fröjd och funktionsmässig förmåga eller teknologiskt uppfinningsrikedom och finurlighetshöjd på genomförandet.

Ta en skärmdump på de program och den funktion du vill visa och bifoga med ditt inlägg.

Hur gör man en skärmdump/screenshot?
Svar: Tryck på homeknappen och stänga av knappen samtidigt när du kör vilken app som helst. Bilden läggs bland kamerabilderna.

Jag börjar lite försiktigt med en bra och en dålig.

Den braiga först.

Bloomberg är förstås vana vid att presentera data och det märks.

Bloombergs program för nyheter, kurser och marknadsinformation är väldigt välputsat och välbyggt för en första version. Programmet är fullspäckat med information utan att det varken känns kletigt eller överbelamrat.

Programmet är sobert mörkt, med ljusa färger, vilket skapar en bra kontrast och ger hög läsbarhet även vid mindre grader. Diagram och figurer är pedagogiska och nyckeltal är tydliga.

Så den dåliga. Att portera program över till nya plattformar och manicker är inte alltid helt enkelt. Det vanligaste för oss som använder OS X är väl något enstaka java-program där standard-gränssnitts-detaljer inte fungerar som vi är vana vid eller ett och annat Windows-program som mer eller mindre är direkt överflyttat till OS X utan att utvecklaren först har studerat vad som utmärker just den här plattformen och vad hon bör tänka på, lägga till eller ta bort.

För iPhone blir detta övertydligt då ribban för hur ett iPhoneprogram bör se ut och fungera las högt av Apple och sedan låg orörd där i ett år. När nu tredjepartsutvecklare börjar trilla, trava eller klampa in i farstun med sina egna tankar om vad som utmärker ett funktionellt program kan det lätt bli lite underligt.

TripLog/1040 är ett program vars utvecklare tidigare har arbetat med Palm och Windows Mobile och som nu också arbetar mot iPhone. TripLog/1040 är ett program där du registrerar de mil du kör med din bil i jobbet så att du sedan kan få dra av för kostnader du har haft genom att lämna in uppgifterna till skatteverket.

Det är många saker som inte är så bra med TripLog/1040. Dels så kan man förstås ifrågasätta färgvalet och teckensnitten. Än mer underligt är placeringen av olika objekt och deras grupperingar. Ytterligare en speciell del är att de inbyggda knapparna och snurran för att välja siffror används så, …konstigt.

Flyttar till rätt forum.

TripLog känns fruktansvärt Windows. med betoning på fruktansvärt ..

Jag har just ni inte riktigt tid att lägga in några bilder men Här är några tekniska synpunkter jag har och vill gärna ha feedback på hur viktigt eller inte viktigt dessa saker är.

1. Touch yta (Reaktions yta)
Apples egna Keybord är ett bra exempel . Där är arean på varje knapp faktist större än själva knappen. Må många program märker jag att man måste träffa exakt på knappen med fingret för att den skall tryckas ner . Detta är inte riktigt rätt tänkt enligt min uppftatning eftersom det är fingrarna man använder och inte en mus markör.
Därför anser jag att en smart bakomliggande teknik som har en större "finger down" area är viktigt .. eller ?

2. Minnes relaterat .
För många program har minnes läckor vilket resulterar i att din iphone dör eller låser sig inte för att programmet inte frigör det minnet den allokerat . När jag bootat min iphone har jag runt 90 MB i användar minne och ibland är det plötsligt bara 20 .. och lite senare låser sig telefonen ... biland .. det är som sagt beroende på vilka program man kört ..

3. Ljudkvalité .
Om vi pratar ett audio program hur viktigt är då ljudkvalitén . Tekniskt är det möjligt att låta användaren sätta sampleRaten (ljud kvalitén) men många program är låsta till cd audio kvalité . Är det något som alltid bör vara satt eller skall man låta användaren få möjligheten att själv välja?

4. Prisbilden.
Vi vet att allt för många program har lika galna priser som dom är rent av hemska i sitt utförande.. under imo alla standarder som finns.
Men vad är då ett bra pris... 75kr / 100kr/ 145kr ? Visst är det relaterat till hur bra programmet är men vart går gränsen ? Detta är något som jag har svårt för .
Själv gjorde jag ett program får 10 år sedan och gav ut det helt grattis . jag hade runt 300.000 nerladdningar och i många forum undrade faktist folk varför jag inte tog betalalt ... hade jag tagit en 10 styck hade jag varit miljonär idag .. men jag är inte sur för det för jag gjorde det som en kul grej och jag lärde mig mycket. det fanns då aldrig en tanke på att ta pengar för det .. men nu är det andra bullar och självklart kommer jag höja min ribba när det gäller kvalité .. men pris pris pris .. vad är ett bra pris ... ?

1
Bevaka tråden