Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tredjepartsalternativ till iTunes..?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-24 16:08

Som möjliggör flyttande av musik FRÅN iPod/iPhone och dessutom gör att jag kan flytta musik ifrån olika datorer utan att iTunes blir moggis och rensar hela spelaren?

Om det är något jag hade kunnat döda Apple för är det fan att dom är så jävla äckliga när det gäller deras jävla iPods och deras jävla iTunes. Jag vill kunna lägga in låtar jag hittat hos min polare och även flytta över musik ifrån min iPod till hans dator för att lyssna i hans stereoanläggning. Jag hatar, säger HATAR Apple för att det inte går.

MEN

Jag är ganska säker på att det finns tredjepartsprogram som låter en komma åt musikmappen på sin iPod/Phone och alltså låta mig göra dessa saker utan att behöva synca och ha mig. Vad heter dessa? Till Mac och Windows.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-24 16:13

Utan att knäcka DRM-skyddet på iPoden blir det svårt. Och att göra det är illegalt.

Varför skulle Apple vilja möjliggöra det? I samma stund de skulle gjort det skulle skivbbolagen stämma skiten ur Jobs & Co och dra in all musik från iTunes store. Låter det som en bra idé?

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-24 16:27

Ja, jag tycker det låter som en asbra idé om det gör att jag kan få välja själv vilken musik jag vill ha. Sen fattar jag ju att APPLE inte kommer göra det, annars hade dom ju inte gjort det så jävla utvecklingsstört från första början.

MEN (som sagt)

Det finns väl tredjepartsprogram för det här? Jag har det typ på tungan vad det hette. Knäcka DRM-skydd är väl knappast något som har varit speciellt svårt tidigare.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-24 16:34

Nej visst. Nästan alla typer av drm-skydd har knäckts. Frågan är ju om det är bra i det långa loppet?

Varför ska de artister som du lyssnar på och får glädje av inte få betalt av dig?

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-24 16:47
Ursprungligen av Kasaen:

Varför ska de artister som du lyssnar på och får glädje av inte få betalt av dig?

Genom att jag spelar upp den musik jag köpt av dom PÅ SKIVA, själv rippat och lagt in på min iPod, på en annan dator? Jag tycker det känns som om de har fått betalt redan. Eller menar du att min kompis måste köpa skivan för att få privilegiet att lyssna på min musik?

Skitsamma, lås och släng. Jag får väl fråga någon annan.

EDIT: Med eran logik förstår jag alltså att det är Volvos fel om att jag kör för fort i deras bilar också?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 17:31
Ursprungligen av Davey:

Genom att jag spelar upp den musik jag köpt av dom PÅ SKIVA, själv rippat och lagt in på min iPod, på en annan dator? Jag tycker det känns som om de har fått betalt redan. Eller menar du att min kompis måste köpa skivan för att få privilegiet att lyssna på min musik?

Skitsamma, lås och släng. Jag får väl fråga någon annan.

EDIT: Med eran logik förstår jag alltså att det är Volvos fel om att jag kör för fort i deras bilar också?

Problemet är väl att när ni lyssnat klart så har han vips en låt eller CD som han inte köpt på sin dator. Kom inte och säg att ni tar bort och slänger den musiken innan du går hem. Det händer inte.

iPod går utmärkt att koppa in i stereon eller datorn och spela upp.

Hur menar du med Volvo? Att Volvo skulle vara Apple i det här fallet? Det är inte vad vi tycker som spelar någon roll i det här fallet. Det som spelar roll är vad Apple och musikbolagen har kommit överens om. Så den liknelsen funkar inte.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-24 17:51
Ursprungligen av acke:

Problemet är väl att när ni lyssnat klart så har han vips en låt eller CD som han inte köpt på sin dator. Kom inte och säg att ni tar bort och slänger den musiken innan du går hem. Det händer inte.

iPod går utmärkt att koppa in i stereon eller datorn och spela upp.

Hur menar du med Volvo? Att Volvo skulle vara Apple i det här fallet? Det är inte vad vi tycker som spelar någon roll i det här fallet. Det som spelar roll är vad Apple och musikbolagen har kommit överens om. Så den liknelsen funkar inte.

Nej, verkligen inte. Alltså det är ju klart att vi snackar om att jag vill spela upp piratkopierad musik lite överallt. Men varför är det Apples grej att förhindra det om alla andra kanske sköter sig? Det är som om Volvo skulle ställas ansvariga för hastighetsöverträdelser med deras bilar. Dessutom vet ju inte ni EGENTLIGEN om det är piratkopierad musik det handlar om. Det kanske är låtar jag själv skrivit och själv spelat upp och själv äger fullständiga rättigheter till. Varför ska jag inte få plocka ur dom ifrån min iPod om jag vill? Eller låt säg att min kompis har skrivit en ny låt som han spelar upp för mig och som jag gillar. Varför ska jag inte få ta den ifrån hans dator till min iPod utan att behöva ta bort all musik ifrån den? Och ens om jag gör det så kan jag inte flytta över den till min egen dator när jag kommer hem. Det är så urbota idiotiskt att jag inte ens förstår hur ni kan försöka försvara det.

Hur som helst klev en normal användare fram och gav mig programmet via PM så det är löst nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 18:26
Ursprungligen av Davey:

Nej, verkligen inte. Alltså det är ju klart att vi snackar om att jag vill spela upp piratkopierad musik lite överallt. Men varför är det Apples grej att förhindra det om alla andra kanske sköter sig? Det är som om Volvo skulle ställas ansvariga för hastighetsöverträdelser med deras bilar. Dessutom vet ju inte ni EGENTLIGEN om det är piratkopierad musik det handlar om. Det kanske är låtar jag själv skrivit och själv spelat upp och själv äger fullständiga rättigheter till. Varför ska jag inte få plocka ur dom ifrån min iPod om jag vill? Eller låt säg att min kompis har skrivit en ny låt som han spelar upp för mig och som jag gillar. Varför ska jag inte få ta den ifrån hans dator till min iPod utan att behöva ta bort all musik ifrån den? Och ens om jag gör det så kan jag inte flytta över den till min egen dator när jag kommer hem. Det är så urbota idiotiskt att jag inte ens förstår hur ni kan försöka försvara det.

Hur som helst klev en normal användare fram och gav mig programmet via PM så det är löst nu.

Varför? Ja kanske som det har skrivits två gånger redan så enkelt att det är ett krav från musikbolagen.
Klart att ingen vet om det är pirat eller vanliga. Det argumentet använder sig alla pirater av för att försöka få igenom sin sak.
Samma med folk som piratkopierar program. "Nä men alltså, jag kanske inte skulle ha köpt det här programmet i alla fall. Därför kan man inte säga att det är en förlust för programföretaget." De sätten att tänka på haltar så mycket att det är skrattretande.

Försvara och försvara, jag förklarar hur det är och varför det fungerar som det gör. Är verkligen ingen stor försvarare av musikbolagen och deras sätt.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-24 19:20
Ursprungligen av acke:

Varför? Ja kanske som det har skrivits två gånger redan så enkelt att det är ett krav från musikbolagen.
Klart att ingen vet om det är pirat eller vanliga. Det argumentet använder sig alla pirater av för att försöka få igenom sin sak.
Samma med folk som piratkopierar program. "Nä men alltså, jag kanske inte skulle ha köpt det här programmet i alla fall. Därför kan man inte säga att det är en förlust för programföretaget." De sätten att tänka på haltar så mycket att det är skrattretande.

Försvara och försvara, jag förklarar hur det är och varför det fungerar som det gör. Är verkligen ingen stor försvarare av musikbolagen och deras sätt.

Men nu pratar vi alltså om musik som INTE kommer ifrån iTunes music store. Det är väl i stort sett bara Apple som har det här systemet på sina mp3-spelare. Varför är inte skivbolagen på iRiver som hökar om att man minsann kan flytta musik från och till den som man vill? Varför är inte alla tredjepartsprogram totalt nerstämda? Det är så ologiskt att enbart Apple ska vara "drabbade" av det här. Är låtarna DRM-skyddade så är dom. Är dom skyddade på ett sånt sätt att de bara kan användas på min iPod kan jag inte spela upp dom på min kompis dator ändå. Varför ska jag då hindras ifrån att föra över dom? Det finns inget bra argument.

Sen är jag också övertygad om att man hade tjänat mer på att totalt avveckla DRM och kopieringsskydd eftersom de ändå inte funkar. De pengarna man sparar på att inte använda det kan man "använda" till att sänka priserna och på så sätt få fler köpare. Nu vet jag inte hur mycket det kostar att utveckla ett kopieringsskydd men inte fan är det gratis. Hade man kunnat sänka priset på ett datorprogram med bara en hundring hade man fått fler köpare direkt. De som vill piratkopiera spelet/programmet/musiken kommer göra det oavsett om det är skyddat eller inte eftersom det är totalt omöjligt att skapa ett skydd som inte knäcks.

Fast nu är vi jätteofftopic. Dela tråden? Mitt problem behöver jag ingen hjälp med längre, tack vare en anonym välgörare och seniormoderator Marcus K som också kunde hjälpa till utan att "gnälla" (i brist på bättre ord)

Snabb sökning med Google av följande sida. Den kanske kan vara till hjälp.
10 Alternatives to iTunes for managing your iPod - Simple Help

Ursprungligen av acke:

Vad är det för problem med det?

Stor okunskap kring kopiering och fildelning:

Har du köpt musiken, vare sig det är via nätet eller på skiva, kan du helt lagligt dela med dig av den till dina vänner. Om du däremot lägger ut musiken på ett fildelningsnätverk, där vem som helst kan komma åt filerna, begår du enligt lagen ett brott.

Såvitt jag ser vill han dela musik med sin polare och det borde vara okej juridisk.

Senast redigerat 2008-07-24 23:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 16:39

Vad är det för språk? Är du 12 år?
Ingen idé att hetsa upp dig på att du inte kan piratkopiera låtar och filmer på ett enkelt sätt. Klart Apple och musikbolagen sätter stopp för det.

1
Bevaka tråden