Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 15:11

Alltså, jag kan vara bussig och dra slutsatsen åt er eftersom ni verkar ha lite problem

1. MMS är något många använder
2. iPhone saknar MMS
3. Avsaknaden av MMS gör iPhone till en mindre attraktiv telefon
4. Att göra iPhone till en telefon ingen vill ha går emot Apples avsikter
5. ...?
6. Profit!

Steg fem har jag lite problem med, men jag funderar på om man kanske kan stoppa in "Apple implementerar därför MMS i sin telefon som dom själva säger är den bästa telefonen i hela världen". Vad tror ni?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 15:12

KaRo: Vad har du för användning av MMS-till-datorn? För det är ju inte du med iPhone som behöver tänka om utan alla som skickar till dig som måste komma ihåg att skicka till mailadress istället för till telenumret.

Sen är jag bra trött på svaret "men MMS är en uråldrig teknik..." osv osv osv... visst, den är gammal och förmodligen finns det bättre system (epost)... men förbränningsmotorn är klart äldre och det finns bättre alternativ men ändå så produceras det tusentals nya bilar varje dag som har denna gamla teknik.
Är det inte bara bättre att inse att Apple borde haft med MMS då det är vad alla andra tillverkare och operatörer tillämpar och att de gjort en tabbe med att inte ha det med istället för att dumdristigt försvara det.

• Medlem
  • 2008-07-25 15:26
Ursprungligen av Trineo:

KaRo: Vad har du för användning av MMS-till-datorn? För det är ju inte du med iPhone som behöver tänka om utan alla som skickar till dig som måste komma ihåg att skicka till mailadress istället för till telenumret.

Sen är jag bra trött på svaret "men MMS är en uråldrig teknik..." osv osv osv... visst, den är gammal och förmodligen finns det bättre system (epost)... men förbränningsmotorn är klart äldre och det finns bättre alternativ men ändå så produceras det tusentals nya bilar varje dag som har denna gamla teknik.
Är det inte bara bättre att inse att Apple borde haft med MMS då det är vad alla andra tillverkare och operatörer tillämpar och att de gjort en tabbe med att inte ha det med istället för att dumdristigt försvara det.

Det är inte dumdristigt. Jämförelsen med motorn är kass eftersom det inte finns något vettigt alternativ. Det finns alternativ som är bättre ur vissa synvinklar, men inga som har en praktisk chans att få genomslag i det system som råder. (Men nu blir det politik, och det spåret ska vi nog undvika.)

Jämförelsen med diskettstationen är ganska bra eftersom disketten var dominerande men ålderdomlig och begränsande. mms är en sämre teknik. Det är mycket mer intressant än att den är äldre. Varför klamra sig fast vid den?

Apple kanske vill säkert också styra över så mycket trafik som möjligt till sina egna system. Då är mms dåligt eftersom det är telefonbolagen som kontrollerar den kanalen.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 15:31
Ursprungligen av Baron:

Apple kanske vill säkert också styra över så mycket trafik som möjligt till sina egna system. Då är mms dåligt eftersom det är telefonbolagen som kontrollerar den kanalen.

Vad Apple vill och inte vill är jävligt irrelevant när det är vi som ska köpa deras telefon. Jag skiter i om Apple tycker MMS suger, om jag behöver MMS kommer jag inte köpa en iPhone sålänge det saknas. Om tillräckligt många ser bortom hypen och inser att iPhone saknar en hel del FUNDAMENTALA funktioner för en mobiltelefon år 2008 kanske Apple inser att de måste lyssna på vad folk vill ha snarare än vad de vill göra sålänge de vill sälja produkter.

• Medlem
  • 2008-07-25 15:48
Ursprungligen av Davey:

Vad Apple vill och inte vill är jävligt irrelevant när det är vi som ska köpa deras telefon. Jag skiter i om Apple tycker MMS suger, om jag behöver MMS kommer jag inte köpa en iPhone sålänge det saknas. Om tillräckligt många ser bortom hypen och inser att iPhone saknar en hel del FUNDAMENTALA funktioner för en mobiltelefon år 2008 kanske Apple inser att de måste lyssna på vad folk vill ha snarare än vad de vill göra sålänge de vill sälja produkter.

Det är inte irrelevant för diskussionen om varför Apple har valt att inte bygga in funktionen. För jag vägrar tro att de inte kan.
Jag säger inte att det är rätt. Jag försöker förstå varför de har gjort som de har.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 15:50
Ursprungligen av Baron:

Det är inte irrelevant för diskussionen om varför Apple har valt att inte bygga in funktionen. För jag vägrar tro att de inte kan.
Jag säger inte att det är rätt. Jag försöker förstå varför de har gjort som de har.

Det är klart dom kan. Antingen har dom glömt bort det, isåfall är dom inkompetenta. Eller så har de struntat i en funktion som är busenkel att lägga till bara för att de är tjockskalliga. I vilket fall som helst finns det inget sätt att få Apple i ett bra ljus.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 15:16

Efterfrågan på MMS app är stort, det är klart att dom borde ha haft med funktionen och det går ju rykten om att det kommer en MMS app också.

Däremot stör det mig inte att dom inte hade det med. (jag har dock aldrig använt mig av MMS oavsett tidigare telefon).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 15:36

Men bara för att mail klienten i iPhone är så bra varför måste man dissa alla som inte har en lika bra klient då? Jag kommer aldrig att trycka in mail i min se för det ordagrant suger totalt.

Bara för att man lätt skickar mail ifrån iPhonen så betyder det inte att alla andra har den möjligheten. Ni pratar "om 10 år använder förmoligen ingen sms/mms" Nej men det är om 10 år det. Men fram tills dess så kan man ju iaf lägga in en mjukvarukod som gör att telefonen blir bra för alla.

Och att jämföra med dissketstationen är ju rent nonsens. Den var uråldigt redan när imacen kom.

Det är dock inte mms för att det behövs för den enkla anledningen att mail klienten suger i 99% utav alla telefoner på marknaden.

• Medlem
  • 2008-07-25 15:45
Ursprungligen av atomlab:

Det är dock inte mms för att det behövs för den enkla anledningen att mail klienten suger i 99% utav alla telefoner på marknaden.

Det är ju exakt det jag säger. mms har ett existenberättigande enkom för att det finns så få bra e-postklienter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 15:55
Ursprungligen av Baron:

Det är ju exakt det jag säger. mms har ett existenberättigande enkom för att det finns så få bra e-postklienter.

Ja det gör det verkligen. I 1 utav marknadens alla telefoner. I övriga så suger den....

Och innan tillverkarna har nappat upp det så finns det mycket till godo innan iPhone blir fullvärdig sitt rykte....

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 15:52

Patrik D: Jag syftar mest på att förr eller senare kommer alla behöva lägga in e-post adresserna till personer i sin adressbok, varför inte börja redan nu?

Jag säger inte att Apple gör rätt eftersom efterfrågan på Appen tydligen är hög, men personligen skulle jag föredra att telefontillverkare bygge in mailklienter i sina telefoner istället och det är ju på väg åt det hållet så. Nu ska jag gå ut och njuta av solen, det är ju trots allt fredag och jag får gå lite tidigare från jobbet. Trevlig helg!

Davey: Tänk lite på tonen i dina inlägg. Du behöver inte svära och kalla företag/personer för inkompetenta för att dina åsikter skall gå fram.

Ursprungligen av kainen:

Patrik D: Jag syftar mest på att förr eller senare kommer alla behöva lägga in e-post adresserna till personer i sin adressbok, varför inte börja redan nu?

Klart det kommer ske förr eller senare. Men jag ska be alla i min kontaktbok att börja använda e-post i sin mobil för att jag inte har MMS i min svindyra telefon?

Det är ju ganska skrattretande..

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 16:08
Ursprungligen av kainen:

Davey: Tänk lite på tonen i dina inlägg. Du behöver inte svära och kalla företag/personer för inkompetenta för att dina åsikter skall gå fram.

Vadå, så om Apple har glömt bort att implementera MMS i en mobiltelefon år 2007 är de inte inkompetenta? Det är som som Volvo hade tillverkat en bil utan styrservo eller om någon bygger ett hus utan isolering. Apples vision om iPhone funkar bara om ALLA har en iPhone, men ALLA kommer inte köpa en iPhone förrän det är den absolut bästa telefonen vilket den inte kommer vara när den saknar vitala funktioner. Det är ju som om de hade bytt ut SMS mot en internetbaserad iChatklient istället. Jag menar, om alla alltid är uppkopplade på internet och alla alltid använder iChat istället för MSN eller SMS så funkar det ju alldeles utmärkt.

• Medlem
  • 2008-07-25 17:15
Ursprungligen av Davey:

Vadå, så om Apple har glömt bort att implementera MMS i en mobiltelefon år 2007 är de inte inkompetenta? Det är som som Volvo hade tillverkat en bil utan styrservo eller om någon bygger ett hus utan isolering.

Det är snarare som att Volvo skulle införa ledad rattstång med servostyrning när alla andra låg kvar med direktverkande cykelstyre. Det är ju inte så att Apple utnyttjar en sämre teknik än den som alla andra har. Tvärt om.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 17:21
Ursprungligen av Baron:

Det är snarare som att Volvo skulle införa ledad rattstång med servostyrning när alla andra låg kvar med direktverkande cykelstyre. Det är ju inte så att Apple utnyttjar en sämre teknik än den som alla andra har. Tvärt om.

Det är som om Volvo hade satt in en bättre styrservo men glömt radion om du vill uttrycka det så. Apples telefon saknar en teknik som många (inkl. jag) anser vara vital i en mobiltelefon. Det finns inget annat sätt att se på saken. Sen VARFÖR det är så kan man diskutera kring men vi kan ju dra slutsatsen att de antingen inte vill, inte kan, eller har glömt bort det. I vilket fall som helst är det ett jävligt dåligt move ifrån Apple. Det finns ingenting, INGENTING, som hade gjort iPhone sämre bara för att den klarar av fler saker.

• Medlem
  • 2008-07-25 22:11
Ursprungligen av Davey:

Det är som om Volvo hade satt in en bättre styrservo men glömt radion om du vill uttrycka det så. Apples telefon saknar en teknik som många (inkl. jag) anser vara vital i en mobiltelefon. Det finns inget annat sätt att se på saken. Sen VARFÖR det är så kan man diskutera kring men vi kan ju dra slutsatsen att de antingen inte vill, inte kan, eller har glömt bort det. I vilket fall som helst är det ett jävligt dåligt move ifrån Apple. Det finns ingenting, INGENTING, som hade gjort iPhone sämre bara för att den klarar av fler saker.

Jag tror inte att vi pratar samma språk riktigt. Radion har inget med styrservon att göra. Du jämför nu styrservo med radio som mms med miniräknaren.
Jämför cykelstyre med styrservo eller FM-radio med DAB, den jämförelsen är mer relevant.

Sedan är det ju så att Apple är ett företag som gör fler produkter och tjänster än iPhone. Om iPhones avsaknad av mms kan generera mer trafik i nåt annat system som i sin tur på sikt ger mer pengar åt Apple så är det säkert en kalkylerad risk att en del européer därmed undviker iPhone.

Hur kan MMS vara mest flexibelt?

Ursprungligen av draags:

Hur kan MMS vara mest flexibelt?

Jag upplever det som mer flexibelt eftersom man kan göra fler saker med MMS än med E-post. Och dessutom är det snabbare än e-post på mina mobiltelefoner.

Ursprungligen av KaRo:

Jag upplever det som mer flexibelt eftersom man kan göra fler saker med MMS än med E-post. Och dessutom är det snabbare än e-post på mina mobiltelefoner.

Ok men vad kan man göra i MMS som man inte kan göra i mail?

Alltså jag förstår att fler kör MMS och att det därför är ett bättre alternativ i dagsläget men jag kan enbart se att det just är det som är positivt, jag kanske har fel, berätta gärna då det positiva med MMS förutom just då mångfalden.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 16:53
Ursprungligen av draags:

Ok men vad kan man göra i MMS som man inte kan göra i mail?

Skicka det till sina kompisar som inte använder email i sin mobil......? Jag trodde det var uppenbart vad själva problemet är.

Ursprungligen av Davey:

Skicka det till sina kompisar som inte använder email i sin mobil......? Jag trodde det var uppenbart vad själva problemet är.

Jo men jag förstår det och visst det är ett skäl men då är det precis som jag skrivit tidigare - att det enbart handlar om att "många använder det" och inte för att det är en bra och ny teknik, eller hur.

Och jag säger inte nej till att Apple fixar detta.

Ursprungligen av Davey:

Jag tycker att Dragonforce är ett asdåligt band men jag hade fortfarande tyckt det var kasst om det inte gick att spela deras låtar på en iPod

Rätt dålig jämförelse faktiskt

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 18:39
Ursprungligen av draags:

Rätt dålig jämförelse faktiskt

Det tycker jag inte. Varför ska man ha en massa saker som är sämst? Kanske för att folk vill använda det, det är deras egna val, och en perfekt produkt matchar den som efterfrågas av kunden i alla avseenden. Att aktivt gå emot det och aktivt försämra sin produkt genom att aktivt skita i något som många vill ha är ju bara jävligt dåligt? Steve Jobs har väl sagt att han inte gillar Flash, så varför inte blockera all form av flash direkt i Mac OS X så att det inte går att använda hur mycket folk än vill? Det vore ju ett logiskt steg att ta isåfall?

draags:
Du sitter i ett rum på jobbet och det är 28 grader inne och du hör jobbarkompisar som är på väg hem ? Gissar att det är förklaringen att du inte hunnit läsa mina två senaste inlägg där det redan står svar på din fråga.

Annars tar jag det igen eftersom jag är en så´n hygglig personO:-) :
Med MMS kan du göra allt, dvs skicka text, bilder och video till både mobiltelefoner och till datorer. Och dessutom går det snabbt.
Med E-post kan du skicka text, bilder och video till datorer men inte till andra mobiltelefoner. Du kan använda SMS om du vill skicka text till andra mob tel.

Om man sitter vid datorn och vill ha kontakt med en mobiltelefon finns det mig veterligen bara SMS (ex via Skype) som man kan använda. Eller naturligtvis ringa via IP-telefoni (ex Skype).
Något jag missat ang det (är 28 grader här med) ?

Anyway, det kommer som tredjepartsprogram, så Apple får väl skylla sig själva om nu inte deras taktik går igenom!

Tycker det är bra att Apple gör något, typiskt företag som skulle kunna göra sånt.
Och det stör mig inte, skickar MMS 1 gång i veckan ändå.

Diskussionen går att jämföras iPhone´s kamera. Tycker synd om folk som vill göra tavlor av kort tagna av en telefon, (även om det är en n95a).

MMS är en kass standard

Har skummat igenom tråden, men det verkar inte vara någon som har tagit upp att MMS faktiskt är en rätt usel standard.

Hyfsad artikel kan hitta här:
Multimedia Messaging Service - Wikipedia, the free encyclopedia

* Content adaption
Mottagarluren är ansvarig för att skala om meddelandet till ett begripligt format för just den luren. Dvs Video codec, audio, bilder osv. Detta görs på helt olika sätt av olika tillverkare. Därför kan en bild skickad från en Nokia till en Samsung se kass ut. Ljudet försvinna osv.

* Handset configuration
Mottagaren måste se till att han kan ta emot MMS. Ställa in det på sin telefon, och på vissa lurar är det ytterligare ett par parametrar.

Så även om han/hon har en lur som kan ta emot MMS så är det långt ifrån säkert att han/hon kan ta emot. Och kan han/hon ta emot så är det långt ifrån säkert att meddelandet blev snyggt och på det viset jag sänt iväg det.

Slutsatsen är att jag alltid mailar från luren och längtar inte ett dugg efter MMS.

"* Content adaption".
Jo, det stämmer - det är en usel standard - som många andra standarder som används och älskas. MMS-användare skickar ofta till samma personer (kompisar, familj) och vet givetvis om det funkar eller inte funkar. Det funkar nästan jämt mellan kända lurar - sådana som folket har.

"* Handset configuration".
Detta gäller ju också email. Inget unikt här.

Ursprungligen av dennersten:

* Content adaption
Mottagarluren är ansvarig för att skala om meddelandet till ett begripligt format för just den luren. Dvs Video codec, audio, bilder osv. Detta görs på helt olika sätt av olika tillverkare. Därför kan en bild skickad från en Nokia till en Samsung se kass ut. Ljudet försvinna osv.

* Handset configuration
Mottagaren måste se till att han kan ta emot MMS. Ställa in det på sin telefon, och på vissa lurar är det ytterligare ett par parametrar.

.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 16:26

Baron: Du försöker inte förstå, du försöker förklara med dina egna synpunkter varför Apple har förbisett MMS. Du försöker förklara det med att Apple var tidiga med att inte ha diskettstation... men faktum är att många fler redan då var redo att skippa floppyn... för det fanns redan cdbrännare i alla datorer och skivorna var nere på samma pris som floppys.
Att då säga att det är lika som att nu skippa MMS är för mig väldigt nonchalant eller naivt då MMS inte har någon värdig ersättare ännu just för att de andra klienterna inte har färdiga emailklienter... visst, man kan säga att det är SE, Nokia och Samsungs fel och inte Apples... men faktum är att Apple är siste spelaren på planen och bör då anpassa sig efter marknaden och inte tvärtom.

• Medlem
  • 2008-07-25 17:11

Problemet verkar vara att somliga känner sig kränkta av att ett affärsmässigt drivet företag inte satsar på en funktion som de med 100 procent sannolikhet har valt att inte implementera. Att anpassa sig efter marknaden har aldrig varit Apples filosofi annat än möjligen när användarna har klagat för mycket.

Om Apple bedömde att det var ett hot mot deras långsiktiga strategi för försäljningen av iPhone och MobileMe skulle de förstås bygga en mms-applikation själva. Men nu gör de inte det. Det beslutet kan aldrig vara taget ur luften.

Min gissning är att de inte tror på mms som teknik, precis som jag inte tror på den.

Jag tycker personligen att både sms och mms är otympligt och opraktiskt annat än i vissa speciella situationer. Om mail fanns i var mans mobil skulle jag sluta skicka mina 5 sms i månaden på stört. Men det spelar ingen roll, för jag uppfattar inte att den här diskussionen egentligen handar om ifall man gillar mms eller inte, utan om varför iPhone inte har funktionen.

Låt gå jag är ingen förespråkare varken för eller emot. Det jag tycker är tristare och som kanske är O.T. är att Apple inte tillåter att kunna köra program i bakgrunden på något sätt - vilket gör att många program inte kommer att kunna se dagens ljus, exempelvis MMS.

Senast redigerat 2008-07-26 14:44
Bevaka tråden