Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard och kompatibilitet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Jag undrar om någon vet om en lista över program som är kompatibla med Leopard. Det börjar bli dags att lämna Tigern. Jag har för mig att jag sett en lista någonstans, men vart? Har letat på Apple men inget hittat. Humm...

Jag vill inte just nu råka ut för detta: När jag bytt till Leopard så MÅSTE jag också uppgradera en DRÖS med program. Då blir det en dyr historia. (Har tex CS2 - Strata3D 4.2 - GoLive 8.01(CS2) - MS Office 2004 - FreeHand MX 11.0.2 )

Tacksam för svar!
Mvh: Thord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 21:32

Hej
Adobe skriver att CS2-program is "Likely to encounter issues for which there is
no resolution." under Mac OS X 10.5. Lite använd på egenrisk, vi supportar det inte och kommer inte att uppdatera CS2 för Mac OS X 10.5. Så läser jag det som i alla fall.
Har mer information från Adobe här: http://www.adobe.com/support/products/pdfs/leopardsupport.pdf

Vet flera som använder MS Office 2004 under Mac OS X 10.5 utan problem men kan så klart inte garantera att allt fungerar felfritt.

Hittar inget om strata på deras hemsida. Dock läser jag att senare buggfixar för version 5 löser många Leopard-buggar så det ser mörkt ut.

Tackar för ditt inlägg!
Jag tydligen ser det mörkt ut! Man får ta sig en funderare om man ska uppdatera eller inte. Varför ändra på ett redan vinnande system och program kombination? Humm...
Jag ska i alla fall kolla vidare och läsa PDFen från Adobe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 22:03
Ursprungligen av TRLfineart:

Tackar för ditt inlägg!
Jag tydligen ser det mörkt ut! Man får ta sig en funderare om man ska uppdatera eller inte. Varför ändra på ett redan vinnande system och program kombination? Humm...
Jag ska i alla fall kolla vidare och läsa PDFen från Adobe.

Jag tror att det hela beror på hur många funktioner du använder i programmen. Ju fler desto större risk att du stöter på problem.
Men använder man programmen 100% så brukar inte uppgraderingskostnaderna spela lika stor roll.
Så här skulle jag göra.
Om du har en extern disk så lägger du över en exakt kopia av ditt system med CarbonCopyCloner. Uppgradera externa disken till Mac OS X 10.5 och testköra dina program. Funkar det inte så är det bara att boota om och köra vidare med Mac OS X 10.4 som vanligt.

Rätt tidskrävande och struligt och nog inte värt det.

Jag hade planerat att göra någonting liknande som du föreslår. Men jag vet inte om det är ens värt att köpa och pröva 10.5 med en massa strul, nu när allt fungerar med 10.4. Systemet i sig själv är ju inte det väsentligaste tycker jag. Utan att istället kunna utföra sina uppgifter.

Adobe verkar “tvinga” folk att uppdatera till CS3 och samtidigt ”tvinga” på dom Dreamweaver. Det var väl därför som dom skyndade att lägga ner GoLive 9. Dom avslutade den i slutet av april 2008. Annars hade jag nog bara uppdaterat min GoLive som duger gott. – Men man kan ju inte få allt! - Nu tvingas man överväga Dreamweaver som är klart bättre.

Men när Adobe inte ägde Dreamweaver utan bara hade GoLive då var GoLive världens bästa html-byggare. Men nu när dom äger Dreamweaver då är den världens bästa, som det förmodligen har varit hela tiden. – Man tröttnar på detta “nissesnack“ ibland.

Gör inte du det? (Nu spårade jag väl ur?)

Jag har ännu inte stött på några problem med Leopard.
Det verkar fungera mycket bra. Jag gjorde en ”Arkivera/installera” och har inte märkt något direkt problem ännu.

Det som fungerade i Tiger fungerar i Leopard 10.5.4.

FreeHand MX = Fungerar utmärkt hitintills!
Adobe CS2 = Fungerar utmärkt hitintills!
MS Office 2004 = Fungerar utmärkt hitintills!
Strata 3d CX (4.2) = Fungerar utmärkt hitintills!
GoLive 8.01(CS2) = Fungerar utmärkt hitintills!

Systemet verkar väldigt stabilt och framför allt SNABBT! Jag tror jag fick en dubbelt så snabb iMac. Det upplevs så!
Startar fortare! Stängs av fortare! Osv fortare!

Tack för tips och hjälp!

Mvh: Thord

1
Bevaka tråden