Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaguar + T68i + Bluetooth= Massa kul

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 09:25
Citat:

quote: men kommer inte ut på nätet ännu. Kan bero på att jag inte har modemskript för T68an. Skall fortsätta att experimentera.

Jag kommer ut på nätet med iBook, BT-plugg och T68(i). Använder ett modemscript från Ross Barkman som funkar helt OK.

Jag kör Comviq och de är den svaga länken i kedjan... lite problem med DNS:er ibland.

Tack Melker,
Plockade hem skripten, fungerar bara fint. Skall testa om det är någon skillnad i hastighet och stabilitet på dem.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 13:23

I MacOS 9 (med kablar och grejer) funkar scripten till Ericsson 520 fint. Tror jag hittade scripten i MacOSX.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-13 21:51

Blåtandsadaptern verkar vara hårdvaluta igen, Applestore listar den till 6-8veckors leveranstid, hoppas verkligen att den landar hos mig samtidigt som 10.2...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-08-18 09:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Har en Nokia 6310i, hoppas det blir stöd för den i jaguar också.. Skulle iofs vara konstigt om Nokias telefoner inte skulle fungera alls..

Har för mig dom använder SyncML i iSync.. Stödjer den det?

Svar nej, och vem bryr sig? Kunde inte nokia ens göra en vettig sync programvara till oss som hade en 9210 o mac näe då kan de gott lämnas kvar i skuggan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: maccis:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Har en Nokia 6310i, hoppas det blir stöd för den i jaguar också.. Skulle iofs vara konstigt om Nokias telefoner inte skulle fungera alls..

Har för mig dom använder SyncML i iSync.. Stödjer den det?

Svar nej, och vem bryr sig? Kunde inte nokia ens göra en vettig sync programvara till oss som hade en 9210 o mac näe då kan de gott lämnas kvar i skuggan.

Är du helt säker på det? Har för mig att Ericsson och iSync använder SyncML teknik.

Ciryon

Det finns en annan intressant aspekt på Sony Ericssons sammarbete med Apple.
Ericssons sammarbete med MS sprack. Ericsson är säkert besvikna på hur detta sammarbete utvecklade (inte) sig.
Jag är tämligen övertygad om att Apple kommer att sätta manken till för att visa Ericsson (och världen) vem det är värt att samarbeta med.
Bli inte förvånade om det kommer en hel del svala grejer från Apple med Bluetooth och Ericsson kompabilitet.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-08-18 13:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: maccis:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Har en Nokia 6310i, hoppas det blir stöd för den i jaguar också.. Skulle iofs vara konstigt om Nokias telefoner inte skulle fungera alls..

Har för mig dom använder SyncML i iSync.. Stödjer den det?

Svar nej, och vem bryr sig? Kunde inte nokia ens göra en vettig sync programvara till oss som hade en 9210 o mac näe då kan de gott lämnas kvar i skuggan.

Är du helt säker på det? Har för mig att Ericsson och iSync använder SyncML teknik.

Ciryon

Ja Ericsson o Apple ja men nu snackade vi väl om Nokia 6310 o de har inget stöd för SyncML.

Och under min tid så fanns de inget stöd för att synca min 9210 med mac på någe vettigt sätt och det tror jag inte det finns sen när ical/isync kommer heller då 9210 saknar bluetooth också.

Enligt SyncML Organisation följer följande Nokia modeller standarden:
Nokia 3285
Nokia 7650
Nokia 9290 Communicator
Nokia 9210 Communicator

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-19 18:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Enligt SyncML Organisation följer följande Nokia modeller standarden:
Nokia 3285
Nokia 7650
Nokia 9290 Communicator
Nokia 9210 Communicator

!*#%&*#!#

F-rbannades j-vla skit-Nokia. *slänger 6310i i väggen*

Helt klart bäst telefoner användarmässigt sett (lätta menyer, sms-ordbok värd guld, loggor, bilder, ringsignaler), men så usla tekniskt sett!

Fan, jag börjar ångra mig. Om inte Nokia kommer med en firmware-uppgradering till 6310i med bättre blåtandsstöd och stöd för SyncML så ska jag kissa i en påse och skicka den till Nokias utvecklingssvdelning.

Jag försökte få kontakt med en kompis 6310 via BT, men den hittade inga enheter i närheten. Då dyker det plötligt upp en request från en Ericsson! Jodå, då har en annan kamrat tagit fram sin T39 (tror jag) och sökt upp min telefon. Jag kunde inte ens se en annan Nokia, men han kunde till och med koppla upp sig mot min! Hur smidigt är det?

Nej, Nokia får helt enkelt ta och följa standarder bättre och hänga med i utvecklingen, annars så kommer Ericsson att gå om och köra ifrån. (Vilket ju iofs vore bra för den svenska ekonomin)

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-20 17:54

Detaljerad how-to för uppkoppling via GPRS och BT med en Nokia 6310i finns nu på Mac OS X hints.

[ 20 Augusti 2002, 17:57: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Fick min Bluetooth-adapter från Apple Store idag. Kul att se då namnen dyker upp på skärmen då telefonen ringer. Har fått adressboken och Ericsson Client att fungera men kommer inte ut på nätet ännu. Kan bero på att jag inte har modemskript för T68an. Skall fortsätta att experimentera.

Jag får inte upp namnen på personerna som ringer, även att dom finns i min adressbok?
Det ända som kommer upp är en ruta med numret samt om jag vill svara eller ej.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-30 13:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Har en Nokia 6310i, hoppas det blir stöd för den i jaguar också.. Skulle iofs vara konstigt om Nokias telefoner inte skulle fungera alls..

Se iofs en liten kommentar i ett en annan tråd i samma grupp, men... Som jag ser det har officiellt inte 6310 stöd för SyncML. Det finns inget i dokumentationen kring 6310 som nämner detta. Men om man läser om SyncML som generell standard hos Nokia så kommer man att hitta en dokument från mars 2001 som säger att 6310 och 9210 har stöd för detta. Fast vad det riktigt i detalj innebär har jag inte hunnit satt mig in i.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-30 13:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Enligt SyncML Organisation följer följande Nokia modeller standarden:
Nokia 3285
Nokia 7650
Nokia 9290 Communicator
Nokia 9210 Communicator

Och till denna lista ska även 6310 läggas. I allafall i mars 2001 var läget sådant.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-30 14:15

Nu har jag grävt fram tre (3) namn på Nokia-anställda som har varit inblandade i certifieringen av SyncML på deras telefoner. Jag har skickat en fråga och refererat till det dokument som nämner 6310 och avvaktar deras kommentar. I´ll keep you posted!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-09-04 09:45

Och svaret blev att dokumentet är felaktigt. Suck! Det gällde bara 9210 vid den tidpunkten. Så vi sätter ihop en lista som skickas till Nokia?

Förlåt att jag avbryter diskussionen men det var ju Jaggan + t68i + Blåtand som var rubriken iaf..
Kul diskussion så inget ont över den, kanske skapa en ny tråd?

Åter till "ämnet"
Hur gör man för o få upp namn etc på dom som ringer o inte bara som nån sa en ruta med svara, msga etc..

En annan sak som jag inte läst något om..
Om man väljer att svara via datorn när det ringer har man då ett "headset" i form av sin dator?

dvs kan man prata i micen o lyssna i högtalarna på sin dator - dvs får man bluetooth överföring till telefonen i form av just ett headset el måste man ändå ha telefonen i handen o vid örat om man väljer o svara via datorn?

(Jag köpte en t68i igår, nu är det bara blåtandsadaptern som saknas.. kommer nästa vecka förhoppningsvis)

[ 05 September 2002, 10:41: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Om namnet & telefonnumret finns i adressboken så skall det dyka upp på skärmen. Fungerar för mig.

Angående prat via datorn - fungerar inte. Det fungerar inte ens ännu att använda BT headset som inmatning till datorn. Kommer säkert snart då någon skriver lite drivisar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 12:41

I vilket format har du lagrat telefonnummer?

Mina är lagrade enligt +468xxxxxx i både min T68i och i ´Adressboken´ i 10.2
När ngn ringer kommer det dock bara upp

Unkonown
+08xxxxxx

(Naturligvis är namn kopplade till numret på båda ställena)

[ 18 September 2002, 12:43: Meddelandet ändrat av: olow ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 01:27

Lite gammalt snack ser jag, men... jag fick just reda på funktionen, men får inte skiten att funka. Får samma lika upp en ruta med nummer okänt (har +46-format på kontakterna). Klickar jag på svara så dyker rutan upp igen efter några sek. och det är allt som händer. Försöker skicka SMS och ringa via adressboken utan resultat.

Sitter på en z1010.

Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 08:13

Tackar. Inte alltid man får upp vad man önskar vid en sökning...

.....väl bekommen.

Bevaka tråden