- shandar
- Medlem ●
- International user
- 2008-07-26 03:48
Fick min tidigare idag och måste bara få vädra min frustration över den här rent ut sagt värdelösa produkten. Visst, den skyddar säkert mot repor (orkar inte testa eftersom delar av min ligger i papperskorgen nu) men fan heller att den går att få på utan att det ser ut som man har gladpackat telefonen. Har lagt ner större delen av min fredag (klockan är nu snart tre på morgonen) och tömt hela den där burken med appliceringsvätska (vad nu än det är för nåt), men inte fan blir den det minsta lilla osynlig.
Först och främst, man måste spreja varje del med den här vätskan som gör att allt blir glatt och lätt att sätta på eftersom man placera skyddet precis där man vill ha det. Skitbra. Men... Okej... Nu har jag fått skärmen precis där jag vill ha den. Woo. Inga bubblor eller något alls. Utmärkt. Två timmar senare: fanskapet är fortfarande halare än en tvål i duschen, med det undantaget att en liten hörna har fastnat, så när jag nu snuddar vid mobilen så får jag fula bubblor (limklumpar) som inte går att få bort där skyddet har fastnat. Gör om, gör rätt. Tre timmar senare sitter den nåt så när fast men nu med "mikrobubblor" över hela skärmen. Det är inte luftbubblor utan det är själva plasten som har blivit bubblig och ojämn och den bryter ljuset från skärmen så att vissa pixlar blir synliga. Enligt alla recensioner så är det nåt man får leva med, men vill jag ha nåt som gör hela skärmen prickig och bubblig? Själva poängen med att ha ett skärmskydd är ju för att undvika repor så att skärmen inte ser förjävlig ut när man använder den.
Dags för bakstycket, det är ju av plast och därmed mycket känsligare för repor än vad skärmen är. Sprejar försiktigt och sätter på skyddsfilmen. Nu går det inte att få på den så att alla hål för hörlurar, kamera, knappar etc passar utan att sträcka ut skyddet! Hade inte haft något emot att försiktigt tänja ut den om det hade handlat om 5 minuter man måste hålla den där, men icke. Hade jag orkat tänja ut den hade det i så fall varit ännu ett tre-timmars pass så det skippar vi. Efter mycket strul så får jag nåt så när rätt på kanterna (har en liten bit plast som går över en del av hörlursuttaget, men det tänjs väl ut efter hand). Däremot ser ju bakstycket faktiskt riktigt bra ut under plasten, tack vare den svarta plasten på iPhonen så syns inte bubblorna i filmen lika tydligt.
Dåså, hörnorna. Enligt instruktionsvideon ska man trycka med handflatan och forma plasten runt bakstycket. Funkar faktiskt rätt bra, i ungefär två sekunder, sen lossnar skiten igen. Dessutom måste man ju hålla telefonen så att skärmen vilar i handflatan på andra handen, men inte har skärmen fastnat än (vid det här laget nästan 5h senare) så den börjar glida runt och orsakar bara fler och fler limklumpar och ojämnheter.
Enda sättet att få rätt på hörnorna är att låta mobilen ligga ytterligare ett par timmar, sen med stort tålamod trycka fast varje hörna med handflatan i minst 10-15 minuter. Med andra ord har ytterligare en timmes jobb bara där.
Någonstans här gav jag upp och har ännu inte riktigt bestämt för om jag ska överhuvudtaget ska skydda mobilen eller ej. Hörnorna har jag fortfarande inte fått rätt på och fronten ser rent ut sagt förjävlig ut, detta trots ett otal försök att fixa till den. Funderar lite på att klippa bort bitarna som skyddar hörnorna, det är ju trots allt mitt på bakstycket där äpplet sitter som är det som kommer bli mest repat när mobilen ligger på ett bord eller i fickan. Däremot har jag slut på sprejen, så jag vet inte riktigt hur jag ska få på skyddet igen.
Conclusion: Det går att få på med en mycket stor portion tid (räkna med 24h per del så att varje bit sätter sig ordentligt) och tålamod, men det lever knappast upp till sitt namn. Andra bilder och recensioner visar att det i princip omöjligt att få ytan helt slät så räkna med bubbliga reflektioner i skärmen. Bakstycket ser rätt okej ut förutom hörnorna, så min rekommendation är nog att bara använda bakstycket från invisible shield och sedan skaffa ett annat skydd för skärmen.
Vad som är bra med bakstycket (med dåligt för skärmen) är att filmen har en väldigt gummiaktig yta. Med andra ord får man ännu bättre grep om bakstycket på telefonen, men det känns konstigt att scrolla på skärmen.