Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung Spinpoint M6 500GB disk för MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jurassic579:

För det är garantin på hela datorn som ryker om man gör det själv eller hur?

Ja, jag är rädd att det är så.

I praktiken är det väl så att om du gör ett bra jobb så det inte märks att du bytt hårddisk alls, då är det nog inga problem, men om du pajar någon i datorn så är du rökt.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag är rädd att det är så.

I praktiken är det väl så att om du gör ett bra jobb så det inte märks att du bytt hårddisk alls, då är det nog inga problem, men om du pajar någon i datorn så är du rökt.

Och jag skulle nog rekommendera dig att lämna in den till ett proffs - jag har bytt hårddisk i en iBook tidigare och 45 minuter in i projektet började jag ångra mig eftersom det var så enormt många steg & skruvar som skulle bort. När jag var klar hade jag en skruv över...

Detta var lite udda, i Barefeats-testat länkat ovan står det i slutet:

I understand from one reader that the Hitachi does fit nicely inside his MacBook Pro.

Detta var en nyhet för mig, stämmer det verkligen att det går in en 12,5 mm hög hårddisk i MacBook Pro?

Det vore ju förträffligt i så fall, för Hitatchi-disken verkar ju vassare på alla punkter. Men det låter nästan för bra för att vara sant, att Apple skulle ha lämnat 3 mm ledigt utrymme i en annars så tajt maskin...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 09:24
Ursprungligen av Adrian B:

Detta var lite udda, i Barefeats-testat länkat ovan står det i slutet:

I understand from one reader that the Hitachi does fit nicely inside his MacBook Pro.

Detta var en nyhet för mig, stämmer det verkligen att det går in en 12,5 mm hög hårddisk i MacBook Pro?

Det vore ju förträffligt i så fall, för Hitatchi-disken verkar ju vassare på alla punkter. Men det låter nästan för bra för att vara sant, att Apple skulle ha lämnat 3 mm ledigt utrymme i en annars så tajt maskin...

Ursprungligen av bolle:

En snabb google-sökning
"For Apple MacBook Pro 17" ONLY"
HTS545050KTA300

Såg det också, men trodde det var skrivet av npgon som inte visste vad han snackade om. Men det här var ju fantastiska nyheter! Det bästa av allt är att den finns i lager just nu och att min 17" MBP är inne för en garantigrej, så då kan de lika gärna slänga i en disk! Återkommer om jag bestämmer mig för en uppgradering.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-03 08:55

En snabb google-sökning
"For Apple MacBook Pro 17" ONLY"
HTS545050KTA300

Ursprungligen av bolle:

En snabb google-sökning
"For Apple MacBook Pro 17" ONLY"
HTS545050KTA300

Ah, där fick jag för att jag inte googlade själv Tackar, det bör förklara saken.

iBook var en mardröm, även om det blev lättare när man gjort det några gånger. MacBook Pro är klart enklare i alla fall, men man bör vara försiktig när man ska bända upp skalet, aluminium är lätt att böja fel.

Med MacBook har Apple äntligen fixat ett rimligt sätt att byta hårddisk. Jag håller tummarna för att nästa design av MacBook Pro även får samma konstruktion, men känner jag Apple rätt är det knappast högprioriterat hos dom.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-07-13 01:27

he hej alla glada macanvändare.. jag råkade skaffa mig den första generationen macbookpro med 80 gb hårddisk och skulle vilja göra ett byta hittade en 250 gb 2.5 sata hårddisk på komplett.se täänkte bara höra om det är någon som vet om det finns någon maxkapacitet på hårddiskar till dessa datorer.. ? vore väldigt glad för svar och tänkte också höra på samma gång om det finns något att göra åt värmen på dessa första generations datorerna? vore väldigt glad om svar på den frågan också men viktigast är frågan om hårddisken..

Så vitt jag vet behöver man inte oroa sig för någon maxkapacitet på ett bra tag. Får disken plats rent fysiskt och har SATA interface så ska det funka i din MacBook Pro. Som redan sagt i tråden, kontrollera att disken du köper är på 9,5 mm eftersom de passar alla laptops som använder 2,5".

Om du inte är rädd för att fläktarna låter lite finns Fan Control 1.2 - MacUpdate som låter dig höja varvtalet för att få ner temperaturen.

Blir de inga Samsung Spinpoint M6 400 & 500 eller? Har försvunnit från dustin & prisjakt

Ursprungligen av ill_chrill:

Blir de inga Samsung Spinpoint M6 400 & 500 eller? Har försvunnit från dustin & prisjakt

Ja, det var skumt! Vad kan ha hänt?

Följer man min länk ovan så får man fram produktsidan, men det står också överst: "Denna produkt har utgått och kan ej beställas".

Lite OT: Nu när M6 inte verkar gå att få tag i, är det någon som testat WD Scorpio Black 320G 7K?

Dustin Home tar 1.445 kr och Komplett tar 1.350 kr inkl moms för den.

Hitachis motsvarighet, Travelstar 7K320 (finns inte hos Dustin eller Komplett) fick riktigt fina resultat hos Barefeats och dom tror att WD:n skulle ge ungefär samma resultat. Och enligt beskrivningen ska den ha en "strömförbrukning motsvarande 5400rpm" vilket låter lovande.

Har fått information om att något gått snett i tillverkningen av M6, närmare bestämt med rörelsesensorn i diskarna. Ingen tycks veta när produktionen kommer igång igen.

Ursprungligen av ohennig:

Har fått information om att något gått snett i tillverkningen av M6, närmare bestämt med rörelsesensorn i diskarna. Ingen tycks veta när produktionen kommer igång igen.

Ah, tack, skönt att få lite ljus över det mystiska försvinnandet. Jag försöket googla ämnet tidigare men hittade inget om det. Låter som en disk man inte vill vara först ut att köpa...

Kanske värt att sikta på en snabb 320-gigs-disk istället. Såg att den fanns ännu billigare hos PC City Komponentcenter (1329 kr inkl moms och fri frakt), fast jag har aldrig hört talas om den nätbutiken förut.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, tack, skönt att få lite ljus över det mystiska försvinnandet. Jag försöket googla ämnet tidigare men hittade inget om det. Låter som en disk man inte vill vara först ut att köpa...

Tycker snarare det känns förtroendeingivande av Samsung att fimpa en hel batch med diskar som i övrigt funkar. Jag menar hur många skulle egentligen märka om rörelsesensorn inte okej?

Åker disken i golvet så har datan större chans att överleva, men det är fortfarande ingen garanti att den gör det - lika lite som bälte och krockkuddar garanterar att du överlever vilken krock som helst. Ett mindre seriöst företag hade nog kunnat utnyttja det.

Ursprungligen av ohennig:

Tycker snarare det känns förtroendeingivande av Samsung att fimpa en hel batch med diskar som i övrigt funkar. Jag menar hur många skulle egentligen märka om rörelsesensorn inte okej?

Iofs, om man ser det på det sättet. Men jag skulle ändå vänta lite med att köpa en sådan disk när den väl kommer, just för att det varit kända problem.

Ursprungligen av Adrian B:

Kanske värt att sikta på en snabb 320-gigs-disk istället. Såg att den fanns ännu billigare hos PC City Komponentcenter (1329 kr inkl moms och fri frakt), fast jag har aldrig hört talas om den nätbutiken förut.

Jag tar på mig försökspersonströjan så får vi veta om dom är något att ha (och disken för den delen), för nu har jag beställt ovanstående. Ska bli kul att få meka in den i min MBP, hoppas på en kännbar prestandavinst.

Konstigt med Samsung-diskarna. Har hittat flera på tyska ebay som säljer dem, tänkte först beställa men nu blir man ju lite orolig att det är ngt fel

Jag följer upp mitt OT-spår om ingen protesterar vilt.

Jag hämtade ut min disk från Posten idag.

PC City Komponentcenter var snabba med att skicka, men tyvärr skrev dom bara namnet på mitt företag på adressetiketten och tyvärr är åkarna på Poståkeriet i Umeå väldigt lata.

När Poståkeriet inte såg företagets namn i trappuppgången orkade dom inte gå upp och kolla vilken dörr som företagets namn stod på, utan klassade det som "Mottagaren ej anträffbar vid leverans. Försändelsen aviseras" för att få en tidig helg i fredags. Trots att jag satt hemma och väntade på paketet. (Bitter? Näe, inte jag inte...)

Hursomhelst har jag disken här nu och ska vid tillfälle sätta in den i min MBP. Jag ska försöka komma ihåg att köra Kona-testet före och efter för att få en uppfattning om skillnaden mellan 5400 och 7200 rpm är något att ha.

Nu har jag bytt till den nya snabba WD-disken, se testresultatet här.

Något nytt om denna? Läste om en kille i en annan tråd som satt in en 400gb..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-16 15:03

Jag funderar på att kasta in en 500 GB disk i min 17" MBP 2,4 GHz Santa Rosa. Någon som kan länka till den/de bästa guiderna för ju den datorn?

Ursprungligen av Solid:

Jag funderar på att kasta in en 500 GB disk i min 17" MBP 2,4 GHz Santa Rosa. Någon som kan länka till den/de bästa guiderna för ju den datorn?

iFixit har ingen guide för just den modellen bland sina fina guider, men du kan ju kolla en äldre guide, lär inte vara *så* stora förändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-19 21:00
Ursprungligen av Adrian B:

iFixit har ingen guide för just den modellen bland sina fina guider, men du kan ju kolla en äldre guide, lär inte vara *så* stora förändringar.

Det var där jag letade först, lite synd att de inte fixat guide till 17"...

Jag köpte WD 320 GB som snurrar med 7200 varv. Tyckte den lät på tok för mycket och den blev dessutom varm så fläktarna gick konstant på 2400 RPM mot vanliga 1900. Igår köpte jag istället Samsungs 320 GB på 5400 RPM i förhoppning att den skulle vara minst lika tyst som orginaldisken. Jag måste säga att jag är lite besviken då en låter lite mer än orginal och känns som den blir lite lite varmare. Värmen är inga problem då fläktarna håller sig på 1900 ungefär vid normalt arbete men ljudet är jag lite orolig för. Är det jag som är petig eller lägger jag märke till det extra mycket nu när jag byt hårddisk?

Hur varma blir era diskar vid normal användning? Alltså när ni surfar och skriver lite bara? Min ligger på 39° C och ibland upp mot 41. Är det högt eller?

//Irre

Ursprungligen av ihrelius:

Hur varma blir era diskar vid normal användning? Alltså när ni surfar och skriver lite bara? Min ligger på 39° C och ibland upp mot 41. Är det högt eller?

Jag har just en WD-disk du pratar om, den låter men jag kan leva med det. Däremot funderar jag på att offra 7200 för att byta till mer utrymme istället. Så vitt jag förstår det så är de senaste 5400-diskarna väldigt bra i prestanda, ofta bättre än äldre 7200-diskar. Hur kollar du temperaturen?

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har just en WD-disk du pratar om, den låter men jag kan leva med det. Däremot funderar jag på att offra 7200 för att byta till mer utrymme istället. Så vitt jag förstår det så är de senaste 5400-diskarna väldigt bra i prestanda, ofta bättre än äldre 7200-diskar. Hur kollar du temperaturen?

Hårddisken (WD 7200 RPM) funkade ju väldigt bra men jag tycker att ljudnivån ligger för högt samt då även temperaturen. Jag kollar via iStat, hur kollar du? Finns det något bättre sätt? Vilken temperatur ligger din disk på?

/Irre

Ursprungligen av ihrelius:

Hårddisken (WD 7200 RPM) funkade ju väldigt bra men jag tycker att ljudnivån ligger för högt samt då även temperaturen. Jag kollar via iStat, hur kollar du? Finns det något bättre sätt? Vilken temperatur ligger din disk på?

Jag kom inte ihåg hur jag skulle kolla, så jag använde mig av "lazyweb" och frågade

Jag körde iStat nu. 42 grader på hårddisken och då har datorn varit igång länge, men nästan ingen aktivitet. Varmare än din alltså. Men är det ett problem? Den ska väl tåla lite och fläktarna är inte igång, så jag antar att datorn inte bedömer sig vara för varm ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 15:22

Min 17" MBP körs i clam mode kopplad till en HDTV och mäter 48° på hårddisken, vilken är 160 GB 7200 RPM cto-varianten som sitter i sen ny.

Jag ledsnade iaf på att vänta på Samsung M6, även om jag gärna införskaffat just den, och köpte WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 500GB SATA/150 5400RPM av Dustinhome. Den fungerar bra, har inte haft några problem alls vad jag kan komma på.

Bevaka tråden