Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-29 04:49

Låt se nu.

* Hälften av alla jag skickat MMS till har svarat med att dom inte kan ta emot MMS
* Många som får MMS får den skickade bilden Helt croppad/förminskad till löjligt små pixlar
* MMS kostar 2-4kr att skicka

Samtidigt som exempelvis ett Mail är gratis att skicka.

Jag hoppas ALDRIG Apple implementerar MMS i iPhone.
Åtminstone MMS fortsätter vara så dyrt och oenhetligt mellan olika mobiltelefoner.
Läste att någon skrev "kostnaden kan jag ta"... Det är en principsak att operatörer inte ska tjänar miljoner på att sälja luft.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-29 08:39
Ursprungligen av soft:

Låt se nu.

* Hälften av alla jag skickat MMS till har svarat med att dom inte kan ta emot MMS
* Många som får MMS får den skickade bilden Helt croppad/förminskad till löjligt små pixlar
* MMS kostar 2-4kr att skicka

Samtidigt som exempelvis ett Mail är gratis att skicka.

Jag hoppas ALDRIG Apple implementerar MMS i iPhone.
Åtminstone MMS fortsätter vara så dyrt och oenhetligt mellan olika mobiltelefoner.
Läste att någon skrev "kostnaden kan jag ta"... Det är en principsak att operatörer inte ska tjänar miljoner på att sälja luft.

Jag har samma erfarenhet med MMS som soft. MMS har aldrig fungerat riktigt för mig. Jag är rätt säker att det kommer någon gång med det är inget jag saknar.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-07-29 09:35

mail till telefoner är helt värdelöst för den som tar emot ...kostar ju att ta emot, särskilt känsligt för dom som använder sig utav kontantkort käkar upp hela kortet.

som nån annan också skrev så känner jag inte nån som använder mail förutom på jobbet.
mms ska bara finnas så som det nya tekniken: radio ...undrar om apple hört talas om det...men om ett par år kankse även iphone/ipods har det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-29 17:05
Ursprungligen av _r2d2:

mail till telefoner är helt värdelöst för den som tar emot ...kostar ju att ta emot, särskilt känsligt för dom som använder sig utav kontantkort käkar upp hela kortet.

som nån annan också skrev så känner jag inte nån som använder mail förutom på jobbet.
mms ska bara finnas så som det nya tekniken: radio ...undrar om apple hört talas om det...men om ett par år kankse även iphone/ipods har det.

MMS kostar också eftersom den använder GPRS för att hämta den.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

MMS kostar också eftersom den använder GPRS för att hämta den.

//Rob

Nej, detta stämmer inte. MMS skickas och hämtas på en egen apn och där debiteras det inte per överförd kb.

Ett MMS kostar inget att ta emot inom Sverige. Är man däremot utomlands så blir man debiterad för att ta emot MMS.

Styrkan i MMS jämfört med mailen är väl just detta. Ett MMS levereras omedelbart eller när mobiltelefonen startas om den varit avstängd. Dessutom kostnadsfritt för mottagaren. För att ett mail ska komma till mobilen snabbt så bör mottagaren ha push eller att mailen kollas med väldigt täta mellanrum. Har dessutom mottagaren en pop3 och glömt mailklienten öppen på sin dator så når inte mailet fram till mobilen alls eftersom datorn med största sannolikhet snappar upp mailet snabbare.
Dessutom betingar det en kostnad för mottagaren att ha mailen i mobilen ständigt uppkopplad så man får mailet så fort det kommer. De flesta som inte har pushmail men ändå har mailen i mobilen har satt den manuell hämtning eller väldigt glesa uppdateringsintervall just för att spara pengar.

För oss som kör iPhone så är det sällan ett problem då vi tecknat fri dataöverföring på ett eller annat sätt.

# bror

Ursprungligen av _r2d2:

mail till telefoner är helt värdelöst för den som tar emot ...kostar ju att ta emot, särskilt känsligt för dom som använder sig utav kontantkort käkar upp hela kortet.

Ja, det känner jag igen. Jag har löst det så att när jag tar emot mail, stoppar direkt. Då kan jag sedan trycka på Detaljer och se vem som har skickat det. Om det är skräp tar jag bort det direkt. Bra sätt att tjäna pengar ! Man behöver ju inte hämta hela mailet.
MMS är ju ofta billigare på det sättet eftersom det alltid kostar 1:69 (för Tele2Comviq som jag har).

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-29 19:07

Raderade lite inlägg som inte hade det minsta med MMS att göra.

Tänk på vad ni skriver, spåra inte ur.
Alla har rätt till sin åsikt.

Det gäller ALLA. Skärpning.
/Moderator

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-29 20:17

Jag tycker inte att det egentligen spelar någon roll vad MMS kostar, eller hur ofta det används. Faktum är att iPhone 3G lanserades 11 juli 2008.

2008 !!

Då borde den ha funktionen. Allt annat är bara trams och spekulationer om varför eller varför inte, hit och dit. Har själv faktiskt fått ett par bilder skickade till min iPhone förra veckan, som MMS. Men då får man ett nedvärderande SMS där det står att jag får gå in på Telias webbsida och ange en kod för att kunna se bilderna. Löjligt dåligt för en telefon som påstås vara världens mest avancerade mobiltelefon. Min sons Sony Ericsson som är 3 år gammal klarar massor som iPhone inte klarar, däribland MMS.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-29 20:21

MMS är en onödig funktion, och de som tycker att det är en nödvändig funktion får köpa en annan telefon helt enkelt. Svårare är det inte.

  • Medlem
  • 2008-07-29 22:42
Ursprungligen av Laleh:

MMS är en onödig funktion, och de som tycker att det är en nödvändig funktion får köpa en annan telefon helt enkelt. Svårare är det inte.

Man kan ju faktiskt ibland göra en bra produkt bättre genom att höra av sig till producenten..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 10:18
Ursprungligen av Laleh:

MMS är en onödig funktion, och de som tycker att det är en nödvändig funktion får köpa en annan telefon helt enkelt. Svårare är det inte.

Håller helt och hållet med och vem vill ha bilder i storlek frimärke? Vad skall man ha dom till?

Om Apple beslutar sig för att lägga med MMS hoppas jag att man kan stänga av skiten.

Ursprungligen av MatsOlov:

Håller helt och hållet med och vem vill ha bilder i storlek frimärke? Vad skall man ha dom till?

Om Apple beslutar sig för att lägga med MMS hoppas jag att man kan stänga av skiten.

Skärmen på min iPhone är större än så.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 10:48
Ursprungligen av theplague:

Skärmen på min iPhone är större än så.

Men inte mmsbilden, den är lika liten som innan iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 00:45

Jag använde MMS hela tiden med min förra telefon. Jag skickade bilder som var för lågupplösta för att mottagaren skulle ha nån glädje av att se dom, jag skickade videoklipp som inte ens telefoner av samma fabrikat kunde spela upp. Men jag fortsatte skicka för flera kronor styck trots att jag aldrig fick några svar. Om jag fick svar så var det SMS. När jag hörde att iPhone inte kunde skicka MMS så blev jag också förbannad. Efter att ha läst och tänkt mer på det så har jag bytt ståndpunkt, MMS är skit, och eftersom alla andra teknikföretag härmar allt som Apple gör så kommer vi inom ett par år se många mobiler utan MMS. Percis som när dom pensionerade diskett och skiva. Dom är inte bara förs med det bästa bom är också först med att slakta skiten.

MMS är INTE framtiden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 17:09

Det stämmer inte riktigt att mms har blivit ersatt utav mail så Apple år 2008 valt att man inte kan spela upp video eller ljudfiler utav de vanligaste formaten i mail direkt eller kunna flytta det till ställen där det fungerar.

Qt filer fungerar men sen tar det slut...

  • Medlem
  • 2008-08-02 17:48

Skilj på MobileMail.app som det fungerar i dag och mail som koncept. Jag hävdar inte alls att Mail är bättre än MMS som det ser ut i dag. Men jag tror stenhårt på att mail kommer att slå undan MMS när klienterna anpassas till "behovet" att få iväg nånting på en snabbimpuls.

Har vi inte alla "rätt" i den här frågan ?
Eller som Baron uttryckte det att det behövs ingen "segrare" i diskussioner.

Jag är nöjd eftersom jag kan använda MMS i mina mobiltelefoner och kompletterar med iPod Touch för att få Apps.
Många här är nöjda med att de slipper MMS i iPhone.
Kanske kommer det bara att bli e-post i framtidens mobiltelefoner men det kan jag säkert vänja mig med.

Tryck på bilden så rör sig människorna !

Senast redigerat 2008-08-04 01:09

Exakt...

Jag har inget större problem med att jag inte kan skicka MMS och därför köpte jag iPhone. Om MMS är en "dealbreakr" så köp inte iPhone. Enklare än så kan det väl inte bli. Då får marknaden avgöra vem som har "rätt" och budskapet just nu är ganska tydligt (även om det givetvis kan ändra sig).

Att skicka MMS till iPhone går även om jag nu har insett att det kan ta upp till 24 timmar innan de kommer fram, vilket faktiskt jag ser som ett större problem med tjänsten och väl något som är nätberoende och inte telefonproblem (eller har jag fel?)

Då är det ett större problem för mig att jag inte kan vidarebefodra SMS eller kan skicka SMS till flera mottagare. Dessutom så skulle jag vilja ha möjligheten att ställa in automatiskt mottagningskvitto på mina sms istället för att behöva skriva *kv# i början på varje sms

  • Medlem
  • 2008-08-03 08:28

Det är lätt att lägga till flera mottagare till ett sms. När du lagt till första mottagaren försvinner plustecknet i adressrutan. Om du då klickar på "till" kommer plustecknet fram igen, och du kan lägga till ytterligare en mottagare. Upprepa vid behov.

Ursprungligen av buppi:

Det är lätt att lägga till flera mottagare till ett sms. När du lagt till första mottagaren försvinner plustecknet i adressrutan. Om du då klickar på "till" kommer plustecknet fram igen, och du kan lägga till ytterligare en mottagare. Upprepa vid behov.

Ojdå... det var för enkelt och givetvis det naturliga sättet att göra det... Tack! Och nu hoppas jag bara att inte någon som jag känner läser mitt inlägg:p

Då är det bara forward som saknas (hoppas att jag slipper äta upp det i alla fall)

Ursprungligen av BlackSmp:

Exakt...

Att skicka MMS till iPhone går även om jag nu har insett att det kan ta upp till 24 timmar innan de kommer fram, vilket faktiskt jag ser som ett större problem med tjänsten och väl något som är nätberoende och inte telefonproblem (eller har jag fel?)

Jag antar att du menar SMS:et som berättar att du har ett MMS att kika på via telia.se/visamms.

Kontakta kundtjänst eller en av Telias butiker och be dem att avaktivera MMS på ditt abonnemang. Då kommer SMS:et fram utan dröjesmålet på 24 timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 11:06

BlackSmp: Japp, forward saknas.

Att försvara avsaknaden av MMS med att mail är det som gäller och att om si o så många år så har alla det... well, iPhone kom för ett år sedan och inte om si o så många år och just nu är det MMS som gäller och inte mail till majoriteten av telefoner. Eller ni kanske skall ha kvar er iPhone 2.0 om si o så många år? Jag kommer nog byta upp den till nästa version som kommer om ett år eller så.

Haha, den här diskussionen är ju underbar. När jag drog igång den för ett par månader sedan var det inte samma munhugg. Då var det någon som sa: "Skaffa Swirly MMS" och sen var det klart med det.

Nu känns det som den här diskussionen mynnat ut i något som nästan går att jämföra med Blu-ray/HD-DVD diskussion. Och jag känner suget att slänga mig in igen

Jag MMSar inte så mycket, däremot tycker jag det är oerhört störande att inte kunna ta emot och kolla på MMS i min iphone. Och är det något jag får så är det MMS. Att det är en teknik som håller på att dö tror jag är nonsense, och jag tror inte att mail kommer slå ut det. För mig är upplägget mer såhär:
MMS - Små korta SMS med en rolig bild till, som man dumpar när man sett den.
Mail - Längre "viktiga" brev som man vill spara och ha kvar.

För helt allvarligt. Om man ska ta en bild som man vill spara och använda till något seriöst, då duger ju inte Iphone-kameran långa vägar!

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2008-08-03 20:49

Att folk inte har mail i sin mobil kan lätt avhjälpas genom att man hjälper dem installera det, jag har hjälpt många bekanta genom åren installera mms i sin mobil och få igång inställningar, det är först sista året jag börjat fixa mail åt folk. Själv saknar jag mms som fan Men jag gillar mail också, men tycker det borde vara fritt att välja.

Ne folket, hjälp era kompisar, flickvänner, mammor och farmödrar att installera mail på mobilen, så det blir vanligare, sen går det av sig självt YIPPIE:cool:;):p

Tack, jag såg just detta i en annan tråd också! Ska göra omedelbart även om de enda MMS som jag får är de som jag skickar själv för att testa hur det fungerar:)

jag antar att en nyhet om att MMS är på väg till iphone hade funnits på aftonbladets löpsedel direkt den kommit ut, så pass efterfrågad är nog MMS skulle jag tro.
Men finns det några rykten som ens säger att det kan komma att komma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 09:58
Ursprungligen av Wonder:

jag antar att en nyhet om att MMS är på väg till iphone hade funnits på aftonbladets löpsedel direkt den kommit ut, så pass efterfrågad är nog MMS skulle jag tro.
Men finns det några rykten som ens säger att det kan komma att komma?

SwirlyMMS hävdar att deras program är på gång till 2.0.
Frågan är bara när.. De är inte jätteduktiga på att informera sina desperata och otåliga forumanvändare precis.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-30 10:29
Ursprungligen av Wonder:

kräver det en jailbreakad telefon då eller kommer den finnas i apps download ?

SwirlyMMS körs i bakgrunden för att fungera så den kommer endast att fungera på en jailbrekad iPhone.

//Rob

hehe ja men det är väl väldigt enkelt att låta bli att använda mms om man inte är intresserad

Finns ju inget negativt med att ha en funktion i en telefon om man inte använder den, möjligen att det tar upp lite lagringsutrymme kanske.

Jo, visst är MMS-bilden liten och av usel kvalitet...men alla med erfarenhet vet ju att sådant inte har någon som helst betydelse i livets viktiga skeden. Sådant är bara akademiskt flum.
Om någon mms'ar en bild på just återfunna barnbarnet - som hade gått vilse - till mormodern som faller i gråt av lättnad och glädje när hon tar emot MMS'et med bilden på det leende barnet - så givetvis är den bilden stor...den är gigantisk...enorm.
Etc (hitta på egna exempel)...

[Sensmoralen är alltså - för dom som fortfarande inte fattar: Kan man få känslor av en bild - oavsett antal pixlar och jpeg-artefakter - så är den ALDRIG för liten eller av usel kvalitet. Om man tror att MMS har någon annan funktion än att leverera (stora/små) känslor - ja, då har man inte fattat vad MMS är för något. Kan man inte få känslor av usla och små bilder, tja, då är vi inne på ett helt annat område...det blir psykiatri och OT :-D]

Hade mina närmaste gamlingar - som bor mycket långt ifrån mig - kunnat använda MMS - så hade jag spenderat minst 50 kr. i månaden på funktionen. Före iPhone så skickade jag kanske 5 st. per år. Jag förstår alltså varför MMS är en tungviktare inom mobil telefoni - en genial funktion - även om jag själv lever gott utan MMS. Att inte alla fattar det är för mig ett mysterium.

Det enda negativa med MMS är priset, men sådant flukturerar och har inte med saken att göra. Det kan kosta en spänn per MMS en vacker dag. I morgon. Om en vecka.

Senast redigerat 2008-08-30 17:45
Bevaka tråden