Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tredjepartsladdare funkar inte till iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 23:21

Jag har ju sagt att det finns två olika problem: Dels ett gammalt problem med USB-laddarna som du stötte på, dels ett nytt problem att firewire-laddare inte fungerar med iPhone 3g längre.

När det gäller 3:e-partstillverkarna så är ju många USB-laddare gjorda som ett rent USB-uttag och kan alltså användas till att ladda många olika typer av produkter. Den typen av laddare behöver ju inte vara specifikt avsedd för iPodar...

Med tanke på hur mycket annat som produceras av tredjepartare som är specifikt för iPod/iPhone - med tanke på Apple's "iPod-kontakt" - så är det konstigt att det inte finns tredjepartsladdare som gjort det enkla tricket med laddning på datapinnar och marknadsfört dom som iPod/iPhone-laddare. Marknaden är ju i övrigt översvämmad av tredjepartsprodukter för iPod/iPhone.
En tredjepartsladdare för 100 kr. - istället för 250 kr som Apple tar för sin - skulle givetvis sälja som smööööör.

Förresten så är det egentligen tvärtom: Apple's laddare är gjord som "om ett rent USB-uttag" och tredjepartarna är manipulerade när dom inte har spänning på datapinnarna. Bara en semantisk grej.

Ursprungligen av ridax:

När det gäller 3:e-partstillverkarna så är ju många USB-laddare gjorda som ett rent USB-uttag och kan alltså användas till att ladda många olika typer av produkter. Den typen av laddare behöver ju inte vara specifikt avsedd för iPodar...

Ja inte får man vara glad bara för att man fixat en iphone 3g. Billaddaren kan jag stå ut med att den inte fungerar ( Belkin) men nog är det surt att min fina Apple Ipod HI-FI inte kan ladda telefonen! så surt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 17:52

Jag håller på att tillverka en adapter.

Ursprungligen av ridax:

Jag håller på att tillverka en adapter.

Super!! Jag ser fram emot en adapter. Jag ska köpa mig en solladdare och kolla om det fungerar till Iphone 2.0...

Ursprungligen av Thomasjerbo:

Super!! Jag ser fram emot en adapter. Jag ska köpa mig en solladdare och kolla om det fungerar till Iphone 2.0...

Från tradera? Jag köpte en solladdare där men den verkar inte vilja ladda min iphone g2. Ska testa sen när jag kommer över en multimeter vad den ger på de olika. Hade varit trevligt att kunna dra fram en sol-laddare för att ladda sin telefon

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-29 20:35

En av styrkorna med att köpa iPhone jämfört med andra telefoner som tex. kan lagra och spela upp musik är ju att det är samma kontakt som iPod'arna.

Men Apple har klantat till det och gjort massor av jättebra tillbehör och tredjepartsprodukter värdelösa.

Tänkte köpa en Harman/Kardon Go+Play, polarn har en med sin iPod Touch. Superbra ljud, och dock-kontakt för iPod. Funkade den med iPhone? Nej. Visst, det går att koppla in och använda som ljudkälla, men eftersom laddningen inte fungerar så krämas batteriet ur på några timmar. Dåligt. Har nu avbeställt min beställda Go+Play.

Fattar inte Apple att de gör massor av kunder och affärspartners förbannade när de håller på på det här sättet? Känns mer och mer som om Apple agerar som nåt företag i forna DDR - dvs. tunnelseende utan minsta tanke på konsumenterna och samarbetspartners.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-29 21:51

Jag har en 3-partsladdare för iPod den funkar klockrent på iPhone 3G...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 00:34
Senast redigerat 2008-07-30 00:45

Jag har lagt en förhandsbeställning, ridax, bra jobbat. Lite dyrt men med tanke på vad jag betalade för iPhone adaptern plus installation i min volvo är det värt det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 08:03

Även jag är drabbad av att tredjepartsladdare ej fungerar. Tänkte köpa en orginal-laddare. Hittar inte någon laddare på Apples hemsida som stödjer iPhone 3G. Men jag kanske har missat något? Vad rekommenderar ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 13:28
Ursprungligen av kia2:

Även jag är drabbad av att tredjepartsladdare ej fungerar. Tänkte köpa en orginal-laddare. Hittar inte någon laddare på Apples hemsida som stödjer iPhone 3G. Men jag kanske har missat något? Vad rekommenderar ni?

Den bör väl fungera.

Apple Store (Sverige) - Apple USB Power Adapter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 13:32
Ursprungligen av zappee:

Man kan tycka det. Men tittar man närmare så står det bara att den stödjer iPhone, inte iPhone 3G. Kanske är det Apple som inte uppdaterat informationen - men det känns ändå lite osäkert att köpa en produkt och chansa. Såvida inte någon här kan intyga att den fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 13:34
Ursprungligen av kia2:

Man kan tycka det. Men tittar man närmare så står det bara att den stödjer iPhone, inte iPhone 3G. Kanske är det Apple som inte uppdaterat informationen - men det känns ändå lite osäkert att köpa en produkt och chansa. Såvida inte någon här kan intyga att den fungerar.

Iofs, men finns den i den svenska webbutiken så tycker man den bör fungerar med 3G (efetersom 2Gn aldrig kom till oss)

Nån som kan rekommendera en billaddare?

Ursprungligen av SenatorN:

Nån som kan rekommendera en billaddare?

Jag gjorde nyss det - se ovan!

Maclinks kit innehåller billaddare och nätladdare.

Maclinks laddare funkar på både gamla iPhone och den nya. Finns bland annat att köpa på Macforum i GBG.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2008-08-01 16:56

Jivo World Power International USB Charger - White - Megastore.se

Denna väggladdare funkar 100% till iphone 3G

Alltihopa har med Apples övergång från FireWire till USB att göra om jag fattat det rätt.

Först var det bara mac o firewire, sedan kom pc till men endast med firewire.

Sedan kom ipod-kontakten och usb 2.0 vilka kunde ge både ström och överföringshastighet i klass med firewire.

Dock hade man i iPod-kontakten fortfarande kvar firewire-anslutningen. Tredjepartstillverkare kunde då fortfarande använda firewirekontaktpinnen som strömmatning fast iPod-modellen bara var USB-kompatibel för det var enklare och billigare för dem än att använda USB-kontaktpinnen för ström.

I och med iPhone 3G är den möjligheten borta utan den tar bara USB-ström så sista resten av firewire är nu väck.

Vilket är lätt irriterande då jag har en Belkin TunePower extrabatteri till min iPod 60Gb video som nu inte ger någon ström till iPhone3G som så väl skulle behöva den...

Någon som har testat convertern?

Jag måste ha en sådan eftersom i min Touareg så är det förinstallerat i bilen så det är lite tråkigt om man inte kan använda den.

Ingen som testat???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 20:31

Självklart har jag testat. Det är ingen annan som har fått någon än. De första (delarna) skickas ut imorgon. Om du bor i Göteborgs-området så är det bara att svänga förbi om du vill kontrollera hur det fungerar.

Ursprungligen av ridax:

Självklart har jag testat. Det är ingen annan som har fått någon än. De första (delarna) skickas ut imorgon. Om du bor i Göteborgs-området så är det bara att svänga förbi om du vill kontrollera hur det fungerar.

Om jag skulle vilja svänga förbi i morgon är detta möjligt då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-15 06:47
Ursprungligen av AcidRage:

Om jag skulle vilja svänga förbi i morgon är detta möjligt då?

PMa mig eller ring mig, så kan vi komma överens om tid att träffas om du är intresserad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-13 22:46

Jag tog en liten stepup usb konverterare jag hade liggandes 5V -> 6V som hade en fin liten låda och usb kontakter. Lödde bort alla komponenter från stepup kretsen och testade mig fram med lite olika motståndslösningar efter vad som fanns att hitta i lådorna hemma. Så efter lite pill och testande så fick jag adapter att fungera genom att man bara matar +5V på de VCC och GND på usb kontakten och ut får man då Vref= +1.4V på både D+ och D- med en resistans mellan dessa på ca 30kOhm. Då gick det att ladda både min iPhone 2G och 3G.

Vartifrån Vref skulle ligga på runt +2.5V förstår jag inte, iPhonen reagerade inte alls då eller så var det min multimeter som mätte helt fel, men fluken brukar visa riktigt rätt ^^

Anledningen till att iPhonen behöver en referenspotential över data pinnarna på usb kontakten är för hur laddningskretsen identifierar laddares förmåga att reglera strömmen genom usb uttaget. När referenspotentialen uppnås så aktiveras vägguttagsläge och då drar iPhonen så mycket ström den kan. Runt 900mA vid laddning med den vanliga medföljande väggladdaren som är specad för 1A. När man ansluter iPhonen till en dator så börjar aktiveras usbläge först när kommunikationen mellan usb kontrollern i datorn och iphonen är upprättad. Vilket är när enhetens drivrutiner har installerat sig vilket kan ta 15-20 sekunder på en windows maskin.
Därefter reglerar datorn usbkontroller hur mycket ström iPhonen får ta del av. Därför kan man faktiskt ladda ur iPhonens batteri trots att den är ansluten till datorn

Är iPhonen ansluten till en usbport som inte är kapabel att leverera runt 400mA då andra enheter drar ström så kommer iPhonen använda så mycket ström som finns över upp till 500mA gränsen för en usbport. Sitter man då och spelar något spel/3g/wifi användning så iPhonen belastas rejält så kommer batteriet laddas ur om inte usbporten kan leverera nog med ström.

Samtidigt kan iPhonen ladda upp batterier. Strömmen kan gå åt fel håll i usbkabeln, det hände för mig då jag använde 4 AA batterier direkt på en usbport, när batterierna började ta slut så drog de ström från iPhonen. Så det blev att löda in en diod i min AA nödladdare.

Fick min iPhone 3G Converter igår och den funkade utmärkt!

Nu väntar jag bara på skalet eftersom det bara levereras utan hölje.

Men som sagt funkar perfekt med min befintliga koppling i bilen.

Tack Ridax!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 23:32

nätladdare och billaddare som funkar med iphone 3g

Tja,

Själv har jag köpt en billaddare och en vanlig laddare från mailshop.se:

Laddare | Mailshop Sverige - iPhone 3G tillbehör

De har funkat bra, både med min iPhone 3G och med min kompis 2G iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 10:10

Omedveten om behovet av referenspotentialer hade jag på Media Markt köpt ett par usb-hubbar med fyra uttag och strömförsörjning 5 V 2 A för att både ladda iphone 3G och andra grejor som kan laddas från USB 5 V plus iphone högtatalare från Classe som drivs på 5 volt. Tji.

Angående referensspänningarna för dataplus och dataminus se spec för kontakten i dockan:

Apple iPod and iPhone dock interfaces pinout and signals @ pinouts.ru

Text vid pin 27 säger att iPhone 3G för laddning kräver 2.8 volt på stift 25 usb data
minus och 2.0 volt på stift 27 usb data plus.

iphone 3G laddar vid 5,9 till 5,0 volt,. Org laddarna ger 5,1 volt (obelastat).

Två trådar med bra diskussion:

tzywen.com - DIY iPhone 3G Charger

tzywen.com - DIY iPhone Charger

Enklast tode vara attt ta en kort USB-förlängningskabel och öppna den och löda in tre motstånd enligt ovan. För att få potentialerna 2,2 och 2,8 rätt vid en spänning av 5,1 volt ska uttagspunkterna ligga på 43 respe 53 procent av totalen. Uppnås t ex med 100 k + 23 k + 100 k. 22 k finns som standard. Dataledningarna klipps mot USB hubben.

Just den typ av hub som jag köpt på Media Markt för 29 euro av märket Elecom har gott om plats för den har fyra uttag monterade på ett avlångt och rymligt kretskort. I den skulle man kunna lägga in motstånden och mata alla dataledningarna från en spänningsdelare. Alla 5 v punkter på kontakterna har direkt förbindelse med fem volt in via en diod. Förbindelserna till övrig elektronik får man skrapa bort. Ett projekt bland så många andra. Men man finge en multiladdare för 5 v usb grejor inkl. iphone och ipod. Plus att det finns en strömbrytare på listen som bryter 5 volt in.

Det finns andra USB laddade apparater som Garmins och Mios navigatorer som känner av anslutningen, i det fallet för att bestämma om det är laddning eller synkning som ska ske. Men där ligger ett motstånd i den speciella kabel som levereras med. Dessa apparater går över i synkläge om man ansluter dem med en vanlig USB kabel.

Moderna telefoner som både laddas och synkar över USB bör man kanske också vara försiktig med att ansluta till en modifierad hub - men man kan ju låta ett par uttag behålla den ursprungliga funktionen.

Vidare sägs i en av trådarna att audio line out aktiveras om stift 15 sluts till stift 11.
Så det är en del som en kabel för att ansluta en iphone 3G i bil till en strömkälla och aux audio in ska klara.

Senast redigerat 2008-12-03 17:21
  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-14 21:19

Pioneer CD-IB100II adaptern går inte att ladda iPhone 3G med iaf. Sen gnälls det att luren vill köra i Flight mode i bilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 13:14

3.0 och billaddare?

Det verkar som Apple passade på att lägga in lite restriktioner i nya 3.0. Min no-name billaddare blev helt plötsligt ett ej godkänt tillbehör och vill inte ladda. Samma sak med bilstereons iPod-kontakt, den spelar som tur är fortfarande musiken men vill inte ladda där heller.

Jag utgår från att alla billaddare på Apple.se funkar med 3G och 3GS och 3.0?

Bevaka tråden