Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med trådlöst nätverk och säkerhet

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-26 11:32

Fast nuförtiden är det väldigt vanligt med program och widgets som visar alla nätverk, även de med dolt SSID.

Ursprungligen av hugin:

Fast nuförtiden är det väldigt vanligt med program och widgets som visar alla nätverk, även de med dolt SSID.

Vad är då meningen med dolt SSID? :S

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-26 15:38
Ursprungligen av poseidon84:

Vad är då meningen med dolt SSID? :S

Som skydd är det som sagt av begränsad nytta. Det kan hålla en del nyfikna, men antagligen harmlösa, näsor borta. Som Sodemus skriver så kan det även vara onödigt att skylta med sitt nätverk om man ändå inte tänker släppa in någon.

Hoppla, har glömt bort att vitja den här tråden på ett litet tag... Kul att se att det blev sån diskussion!
Det jag gjorde, efter de första inläggen här, var att dölja SSID och köra på WPA2 med klurigt lösenord. Det räcker förmodligen för mig. Det man vill är ju att hindra grannar att snålåka på mitt bredband.
Jag har för övrigt en fråga! I min router kan jag sätta följande krypteringar:
* WEP
* WPA-PSK (TKIP)
* WPA2-PSK (AES)
* WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES)
Nu använder jag alltså WPA2-PSK, är det bättre att använda det sistnämnda?

Mvh Claes

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-30 11:28
Ursprungligen av blackheim:

Nu använder jag alltså WPA2-PSK, är det bättre att använda det sistnämnda?

Nej, inte så länge dina klienter klarar WPA2. Det är bara om vill komplettera med WPA för äldre klienter som du behöver aktivera det. Annars har du valt rätt.

Tack hugin! Har såklart andra problem med min router, om ni känner för att hjälpa till så ligger tråden här!

Bevaka tråden