Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undervattensfotografering med systemkamera?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt kolla runt efter något slags "undervattensskydd" till systemkameror i allmänhet. Har fått för mig att jag sett något sådant men jag börjar tro att jag inbillat mig alltihop. Av den anledningen tänkte jag höra om det är någon här som vet om det finns? Alltså ett vattenskydd som tillåter fotografering under vatten, iaf upp till ett par meter. Jag använder själv Nikon D60 och skulle gärna vilja fotografera under vatten. Även om det inte finns till just D60 så skulle det vara intressant att se skydd till andra kameror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 11:51

Finns undervattenshus men dom kostar kring 20 000 och uppåt... vet dock ej om det finns till D60.
Ett billigare och lite osäkrare alternativ är ju annars undervatens-påsar kolla på ewa-marine : Home 

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 11:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 16:42

digideep.com :: list of all underwater housings suitable for digital photography and videography...

Sök reda på din kamera så hittar du en del hus som passar.

Ikelite säljer lite billigare hus till en del kameror

IKELITE Underwater Systems

Tyvärr blir det lätt väldigt dyrt med UV-foto till en systemkamera. UV-husen saknar här frontport. Dessa måste man köpa till extra beroende på vilket objektiv man tänkt använda. Dessutom vill man väldigt gärna ha en eller två UV-blixtar och ett arm-system eftersom färgerna annars försvinner under vattnet.

Det blir rejält mycket billigare med UV-foto om man kan nöja sig med en kompaktkamera. Kör t.ex. någon kompakt från Canon så har de ett passande UV-hus för ett par tusenlappar.

Bra introduktion till UV-foto:
UV-foto - Inledning, råd och boktips

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 16:48

...fast om du bara ska fota/filma på några meters djup (swimmingpool?) så skulle jag rekommendera denna som är vattentät utan speciellt hus:

Olympus µ1030 SW

Tack för all hjälp. Som studerande är det förmodligen billigast att skaffa en av påsarna på ewa-marine eller att köpa en kompaktkamera.
Satt och funderade på batterigrepp... tråkigt att först nu upptäcka att detta inte finns till D60. Det finns visserligen från 3:e part men känns lite riktigt lika bra då avtryckaren måste gå via IR.. och att man dessutom tappar funktionen till autofokus. Hoppas jag överlever.

Jag skulle personligen aldrig förlita mig på en "påse" om jag tar med mig kameran under vattenytan men det beror kanske på att mina dyk brukar vara till 40 meter snarare än 4 meter...

För alla som ännu inte hunnit investera i systemkamera är det billigaste sättet att få en sådan under vattenytan Olympus E-520 med original UV-hus PT-E05. Kamera med optik motsvarande 28-300 mm kostar runt 7000 kr och UV-paket 13000 kr. Sedan är det väldigt enkelt att uppgradera med blixt och annat, också det original från Olympus.

Detta är den väg jag valt att gå och både kamera och optik är förbluffande bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-15 10:34

Jag använde en EWA-marine påse på 90-talet med min Nikon F-801s och en lånad Canon systemkamera.
Tätade bra, jag var nere på max 15 meter med påsen.
Problemet var bälgen runt objektivet som trycktes ihop redan runt 5 meters djup vilket gjorde att autofokusen inte fungerade. Fick chansa genom att ligga i strömmen och knäppa som en tok, förhoppningsvis blev någon bild skarp.
Jättebilligt på den tiden när man använde film ...

Dagens påsar kanske är bättre, eller så ska man ha ett jättekort objektiv.

Bäst är ju ett riktigt hus, men de kostar ju mycket. Frågan är om det finns billigare kopior.

Lite tillägg:
Man brukar ju inte använda kameran på 40 meters djup som amatör, de dyken tar man inte med sig kameran. (Om man inte håller på med vrakdykning)
Ljusförhållandena försämras väldigt snabbt ju djupare man går, efter 5 meter blir färgerna helt fel.

Jag vet inte när man slutar vara amatör som dykare men jag är utbildad i trimix och håller på med vrakdykning, ja... Extern blixt alternativt manuell vitbalansering och magic filters är dock ett krav på de djupen.

Det finns inga billiga "kopior", i stort sett samtliga hus (utom ett till Olympus E-520) tillverkas av tredjepartstillverkare. Ikelite och Fantasea har lite billigare varianter i polykarbonat medan de flesta andra tillverkare i aluminium.

Man får ändå räkna med ca 10000 och uppåt för ett hus och sedan 3000-5000 för en hyfsat okej port.

Jobbade ett par månader på en dykbåt i Australien. Min erfarenhet är tyvärr väldigt dålig av undervattenshus till kompaktkameror, väldigt ofta kom våra elever och andra besökare upp och berättade att de på botten sett hur huset börjat läcka och därmed förstört kameran. Hände även vår undervattensfotograf alltför ofta. Vissa märken hade något bättre hus än andra, kommer dock inte ihåg vilka just nu. Stötte aldrig på någon som hade hus till en SLR men jag antar att de måste vara bättre med tanke på priserna.

Låter som skit bakom spakarna... De flesta UV-husen håller rätt bra kvalitet. Men ett hårstrå kan räcka till för att skapa läckage. En o-ring som är under tryck hela resan blir också dålig mycket snabbare än en som man tar loss, smörjer och förvarar separat.

Det finns ingen kameratillverkare idag som har UV-hus som håller dålig standard. Sedan att ett Sea & Sea aluminiumhus för 20k är bättre än ett Sony polykarbonathus för 2k, det är en annan sak.

Ja, visst är det så. Små, små saker som alltför lätt går fel och resulterar i vatten i maskineriet. Men likväl, det hände rätt ofta.

1
Bevaka tråden