Xperia har inget med någon tidigare SE att göra. Det är en Windows Mobile telefon. Närmast att jämföra med t.ex. en HTC. Den har alla önskvärda funktioner, men själv så är jag inte så förtjust i WM. Har själv haft en HTC 3600 med WM6, vilket jag upplever som extremt segt och inte väldigt användarvänligt. Jag var t.ex. tvungen att stanna bilen för att få i väg ett SMS.
Jag har faktiskt testat Xperian och det jag gillade bäst var navgerings/scroll-funktionen som består av en fjomp som känner av hur man glider fingret och scrollar dit man vill. Sämt (förutom att det är en Windows-telefon) tycker jag att de fattiga 'exposé-lookalike'-funktionen är, de ska se ut som en kortlek, men istället för att ta de verkliga programen så är det icke så snygga bilder av dem som tar tid innan de laddas klart, dåligt förklarat av mig...
Jag skulle ta iPhonen varje dag, men det finns fördelar med Xperian, det är att den kan köra flera applikationer samtidigt, den är förmodligen lättare att använda som internetuppkoppling med laptopen.