Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone version 2.0.1 uppdatering är här

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vid första uppdateringsförsöket gav iTunes mig kalla handen genom att slänga upp en varningsruta där det stod något med uppdateringen gick snett, varpå min iPhone bara visade Apple-logon och det snurrande hjulet.

Efter en nyss slutförd återställning så funkade det fint, även operatörsinställningarna uppdaterades som de skulle.

Vågade mig på en uppdatering av min 1st Gen 16GB och 2.0 PwnTool'ade (unlock&jailbreak) .. Funkade fin fint. Kör Comviq.

En notering: förr tog alla backuper en eeevig tid. Nu gick första backupen fort. Andra, när jag uppdaterat några applikationer från AppStore, blev det jättelsegt igen. Efter det gick backupen åter snabbt. Finns restlista till 2.0.2/2.1 skulle jag tro.

Instämmer....kvickare....kraschar mer sällan i alla fall! Antar att man nu opckså fick med ändringen gällande skärmens gul-ton!? Tycker den känns "vitare"...

Har uppdaterat till 2.0.1 nu på min 2G iPhone genom iTunes och det fungerade utmärkt. Har tidigare knäckt den med Pwnage. Att inte operatörsinställningarna fungerade är ju sak samma: edge lirar ju som det skall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 09:43
Ursprungligen av Joacim Melin:

Har uppdaterat till 2.0.1 nu på min 2G iPhone genom iTunes och det fungerade utmärkt. Har tidigare knäckt den med Pwnage. Att inte operatörsinställningarna fungerade är ju sak samma: edge lirar ju som det skall.

Jaså! Kan det vara att det fungerar för att de bara uppdaterat programmen och inte något som har med telefonfunktionen att göra?

Ursprungligen av acke:

Jaså! Kan det vara att det fungerar för att de bara uppdaterat programmen och inte något som har med telefonfunktionen att göra?

Det skulle jag tro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 09:46

Observera att denna uppdatering även uppdaterar baseband. Enligt iphone-dev så skall man inte uppdatera om man i framtiden är intresserad av att kunna låsa upp sin telefon. Jag antar att den upplåsning som de arbetar på endast fungerar för tidigare baseband.

Citat:

you should only carry out this update do if you always plan to use the 3G phone with the original carrier, but be warned that there is a baseband update that could impact the ability to unlock the device (if and when an unlock becomes available).

Källa
blog.iphone-dev.org | To update or not to update?

Ursprungligen av kia2:

Enligt iphone-dev så skall man inte uppdatera om man i framtiden är intresserad av att kunna låsa upp sin telefon. Jag antar att den upplåsning som de arbetar på endast fungerar för tidigare baseband.

Det gäller iPhone 3G. Om original iPhone (2G) skriver de:

If you absolutely can’t wait then original (2G) iPhone owners can update using iTunes if they really need to, but you’ll lose third-party applications that rely on the Jailbreak, although it is reported that the 2G device remains activated, we have not clarified this.

Du förlorar Installer och de program som kommer den vägen, men i övrigt fungerar uppdateringen.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 10:07
Ursprungligen av Christian Å:

Det gäller iPhone 3G. Om original iPhone (2G) skriver de:

If you absolutely can’t wait then original (2G) iPhone owners can update using iTunes if they really need to, but you’ll lose third-party applications that rely on the Jailbreak, although it is reported that the 2G device remains activated, we have not clarified this.

Du förlorar Installer och de program som kommer den vägen, men i övrigt fungerar uppdateringen.

/c

Har du provat? Det normala brukar annars vara att du måste aktivera på nytt. Se det jag markerat i fetstil ovan. Om det är så att aktivering krävs - och du har en iPhone 2G - då kommer du inte kunna använda den efter uppdateringen.

Slutsats: Den enda gången det är bombsäkert att uppdatera till 2.0.1 med en iPhone 2G, är om du har bundit den till ett abonnemang (tex från AT&T). Mitt tips ovan utgick av den anledningen ifrån att alla som säger sig ha uppdaterat till 2.0.1 i denna tråd har iPhone 3G knutet till Telia. Men rätta mig gärna om jag har fel

Edit: Dessutom sker det nog en baseband uppdatering oavsett om man har en 2G eller 3G telefon. Jag menar, varför skulle Apple endast uppdatera baseband på vissa telefoner? Känns inte riktigt som om det finns någon logik i det. Obs. Detta är endast mina spekulationer.

Ursprungligen av kia2:

Har du provat? Det normala brukar annars vara att du måste aktivera på nytt. Se det jag markerat i fetstil ovan. Om det är så att aktivering krävs - och du har en iPhone 2G - då kommer du inte kunna använda den efter uppdateringen.

Ja, jag har testat. Precis som Jocke Melin också gjort och kommenterat i tråden. Det kändes dock väldigt ovant och läskigt att trycka "Download & Update" i iTunes efter att ha väntat, väntat och seda hackat telefonen under ett års tid.

iPhone 2G 8 Gb. Firmware 2.0 inlagt med Pwnage. Uppdaterade till 2.0.1 via iTunes. Den är upplåst och fungerar fortfarande. Dock är Installer (eller vad uppföljaren hette) borta. Jag hade inga program via den installerade, men de försvinner också vid in uppdatering.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 10:44
Ursprungligen av Christian Å:

Ja, jag har testat. Precis som Jocke Melin också gjort och kommenterat i tråden. Det kändes dock väldigt ovant och läskigt att trycka "Download & Update" i iTunes efter att ha väntat, väntat och seda hackat telefonen under ett års tid.

iPhone 2G 8 Gb. Firmware 2.0 inlagt med Pwnage. Uppdaterade till 2.0.1 via iTunes. Den är upplåst och fungerar fortfarande. Dock är Installer (eller vad uppföljaren hette) borta. Jag hade inga program via den installerade, men de försvinner också vid in uppdatering.

/c

Det var modigt av er. Kul att det lyckades! Hoppas ni slapp basebanduppdateringen

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-05 11:03

Uppdaterade till 2.0.1 i morse. Har inte hunit testa så mycket än men kontaktlistan känns lite snabbare. Är dock fortfarande besviken på det hela jämfört med hur min iPod touch (utan 2.0) gör ifrån sig.

Dessutom tappar min mottagningen helt hela tiden. står bara "Ingen Service" uppe i hörnet. Sjukt irriterande. Har inte lyckats installera operatörsinställningarna. Så kan nog bero på det.

Ursprungligen av Christian Å:

Det gäller iPhone 3G. Om original iPhone (2G) skriver de:

If you absolutely can’t wait then original (2G) iPhone owners can update using iTunes if they really need to, but you’ll lose third-party applications that rely on the Jailbreak, although it is reported that the 2G device remains activated, we have not clarified this.

Du förlorar Installer och de program som kommer den vägen, men i övrigt fungerar uppdateringen.

/c

DÅ är det ju bara att vänta. Använder man inte Bossprefs för att stänga av saker som GPRS, WIFI och SSL så tar ju telefonen batteri slut på nolltid

Ja, nu är det gjort. Tog faktiskt en bra stund (bra att veta för den som har annat hängande över sig...), men verkar ha blivit bra. Hjärtligt tack till dem som varnade om felmeddelandet om operatörsinställningarna; utan den hade jag blivit rätt fundersam...

Snabbare är den avgjort; får se om de krascher/omstarter som drabbat mig (eller snarare luren) ett par gånger i veckan blir färre nu?

En mycket glädjande detalj: Förut fick man dras med "knappljud" (pip) från knappsatsen på telefonen hur man än ställt in den under Ljud, och det retade mig, för att inte tala om omgivningen. Borta nu!

Det är väl helt enkelt så att jailbreak inte är fixat än....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 11:08

Joacim och Christian > Hur fungerar uppdateringen för er?

Funkar klockrent

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 11:24

OT: Helvete vad tidigt ni går upp, 3 och 4 på morgonen!
OT: Jag ska ta och installera ikväll, har läst både bu och bä om den här nya uppdateringen på iPhone Alley (Apple Releases iPhone 2.0.1 Update - iPhone Alley)

Ursprungligen av Spiken:

OT: Helvete vad tidigt ni går upp, 3 och 4 på morgonen!

Handlar nog mera om hur "tidigt" man går och lägger sig (^_^)

Ursprungligen av kitesurf:

Kan det vara så att operatörsinställningarna skiter sig för att man inte har låst upp iPhonen? Den dialogen kommer ju upp efter omstarten?

Isåfall, går det att köra den där sista igen?

Du får upp dialogen varje gång du öppnar iTunes med iPhonen inkopplad, det vill dock fortfarande inte fungera, men den fungerar ju utan problem så det är bara ett litet irritationsmoment.

Kan dra en liten changelog som jag tycker stämmer ganska bra.

- Everything runs much faster. Could be my imagination, but feels nice!
- Typing is much faster. No more keyboard lag.
- Contacts app now loads fast and scrolls smoothly.
- Syncing is much speedier. No longer backs up every app!
- Google Maps app seems much faster. Loads quick, smoother scrolling and zippy zooming.
- Overall, update procedure is pretty quick: It installs entirely new firmware, but songs, movies, contacts and other data is left untouched — so there’s no 45 minute restore to suffer through.

Kan det vara så att operatörsinställningarna skiter sig för att man inte har låst upp iPhonen? Den dialogen kommer ju upp efter omstarten?

Isåfall, går det att köra den där sista igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 12:58

Har uppdaterat min iPhone 3g till 2.0.1 och adresslistan känns kvickare första gången man använder den. Sedan blir det segt igen. Det tar nästan 5 sekunder innan den börjar svara på scrollande.

Som vanligt börjar alla trådar om iPhone snart handla om upplåsning, Pwnage och liknande.:tveksam:

Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 14:28

Kan bara instämma fungerar hur bra som helst

Ok nu laggar det att skriva sms för mig igen
Den får fortfarande en del slött alltså.

Nåväl, ser fram emot 2.1

Edit
kör en iPhone 3g, ICKE hackad.

Senast redigerat 2008-08-05 16:26
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-05 18:54
Ursprungligen av Andreas Th:

Ok nu laggar det att skriva sms för mig igen
Den får fortfarande en del slött alltså.

Det går med full fart att skriva, både i Text och i övriga apps med textinmatning.

Ursprungligen av frazze:

Det går med full fart att skriva, både i Text och i övriga apps med textinmatning.

Härligt för dig.
Min är fortfarande slö efter uppdatering, tar några sekunder innan man kan skrolla i kontaktlista osv som förut. AppStore har kraschat en gång och ett program också.
SMS går slött att skriva ibland och ibland fort (som förut).

Håller på att återställa och se om det hjälper nåt. Vilket jag hoppas

Ursprungligen av Andreas Th:

Härligt för dig.
Min är fortfarande slö efter uppdatering, tar några sekunder innan man kan skrolla i kontaktlista osv som förut. AppStore har kraschat en gång och ett program också.
SMS går slött att skriva ibland och ibland fort (som förut).

Håller på att återställa och se om det hjälper nåt. Vilket jag hoppas

Jag har på pricken de problemen du har.
Samt ordersättningen vill gärna ha Att istället för Är, och är det inte att så är det år.
Jag tycker att ordersättningsfunktionen fungerar helt kass faktiskt.
Där tycker jag att t9 fungerar tusen gånger bättre för då ges man möjligheten att VÄLJA vilket ord. På iPhonen är det telefonen som vill välja vad jag ska använda.
Jag undrar faktiskt om jag öht kommer vänja mig vid textinmatnings-systemet.
Isf får de nog uppdatera den rejält tror jag.
Min arbetarlabbar har svårt att hitta rätt knappar väldigt ofta

OT:
Samt att glaset inte var alls så reptåligt som testerna visat.
Skaffa ett skydd för glaset, det är ett väldigt gott råd.

i övrigt tycker jag telefonen är den bästa telefonen jag någonsin haft.
Och kommer inte byta bort den för allt smör i småland. (för att lägga till något positivt i gnället).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 15:42

Nån fler än jag som har problem med 3G efter uppdatering? Kanske en tillfällighet men efter uppdateringen så väljer telefonen Edge istället. Försöker jag välja Sweden 3G i operatör så funkar det en kort stund innan den varnar att den tappat förvalt nätverk.
Kan iofs ha med Telias 3G problem att göra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-05 18:55
Ursprungligen av joniz:

Nån fler än jag som har problem med 3G efter uppdatering? Kanske en tillfällighet men efter uppdateringen så väljer telefonen Edge istället. Försöker jag välja Sweden 3G i operatör så funkar det en kort stund innan den varnar att den tappat förvalt nätverk.
Kan iofs ha med Telias 3G problem att göra.

Om jag hörde och förstod rätt igår (när jag köpte min telefon) så har Telia lite driftstörningar på 3G-nätet. Det är dock felanmält.

skönt slippa alla skit buggar

Bevaka tråden