Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbjuda diskussioner om iPhone upplåsning från 99.se?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-08-02 00:37

Lämna den här tråden fri från försök att definiera licensavtalet. Sådana trådar finns redan.

Admin

  • Medlem
  • 2008-08-02 00:43
Ursprungligen av Baron:

Lämna den här tråden fri från försök att definiera licensavtalet. Sådana trådar finns redan.

Admin

Eftersom det diskuterades i denna tråden hur vida det var lagligt eller inte, tyckte jag det passade här, men det går bra att flytta inlägget om det känns opassande att det ligger här.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-02 01:35

Känns som att den där textsnutten bevisar att det inte är ok att varken jailbreaka eller låsa upp sin iPhone. Formuleringar som hotar med åtal och skadestånd lär ju inte få finnas om det inte finns belägg för det.

Jag tycker att det är värt att testa underforum för hackad mjuk/hårdvara, så kan de som vill hålla till där. Då kanske trådarna om iPhone får vara relevanta och ifred från massa frågor om buggar och annat som uppstår när man hackar.

STOR suck... licensavtal har ofta inte det minsta med svensk lag att göra.

F.ö. tycker jag Apple bara mår bra av att få sina sönderälskade produkter hackade och piratade. Det bidrar till både hype och utveckling.

Men jag måste tillstå att jag inte känner minsta lust eller behov av att jailbreaka iphone. En ypperlig produkt out of the box, Apples enda nånsin som jag inte genast får lust att börja tweaka.

  • Medlem
  • 2008-08-02 02:11
Ursprungligen av Stinky:

STOR suck... licensavtal har ofta inte det minsta med svensk lag att göra.

Kan man då hacka sönder varenda program som gjorts utomlands utan att det är olagligt i Sverige?

Ursprungligen av Stinky:

STOR suck... licensavtal har ofta inte det minsta med svensk lag att göra.

Sant, det är väl ett avtalsbrott möjligt som regleras via civlrätt och inte ett lagbrott. Men annars så tycker jag att moderatorerna har klartgjort sin inställning och vilka principer som de går efter och de reglerna verkar fungera.

--jalle

Ursprungligen av Stinky:

STOR suck... licensavtal har ofta inte det minsta med svensk lag att göra.

F.ö. tycker jag Apple bara mår bra av att få sina sönderälskade produkter hackade och piratade. Det bidrar till både hype och utveckling.

Men jag måste tillstå att jag inte känner minsta lust eller behov av att jailbreaka iphone. En ypperlig produkt out of the box, Apples enda nånsin som jag inte genast får lust att börja tweaka.

Kan tänka mig att vissa tycker det är skevt att 99.se hänvisar till Apples licensavtal i diskusioner kring andra saker som är förbjudna att diskutera, medans somliga i iPhone-debatten säger som du att lecnsavtalet inte har något att göra med svensk lag. Som att man kan ta upp "inget med svensk lag-kortet" när det passar.

För övrigt är väl 99.se ingen ideel organisation utan det finns folk som jobbar för att hålla igång och förbättra sidan och om det inte vore för att iPhone hack diskutionen genererade massa användare(pengar..) samt att ägaren och många moderatorer verkar ha stort intresse i hackade iPhones så skulle det antagligen inte tillåtas.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-02 09:24

Jag menar inget illa, min poäng är följ reglerna...

Om någon fuskar i "finns i sjön" (kortspelet), så är ju hela spelet förstört!

  • Medlem
  • 2008-08-02 10:19

Som sagt: lämna diskussionen om huruvida det är lagligt eller inte.

Nu finns det ett nytt forum för upplåsning, så nu ska vi bara flytta över sådana trådar dit.
Upplåsning - 99.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 11:41
Ursprungligen av Baron:

Som sagt: lämna diskussionen om huruvida det är lagligt eller inte.

Nu finns det ett nytt forum för upplåsning, så nu ska vi bara flytta över sådana trådar dit.
Upplåsning - 99.se

Nice, då är det bara testa och se hur det faller ut. Funkar det inte så är det ju bara gå tillbaka men då har man i alla fall provat.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-02 10:28

Precis jalle inget att snacka om.. Och allt verkar ha löst sig nu till allas bästa!

  • Medlem
  • 2008-08-03 11:53

Hittar ni relaterade trådar som fortfarande ligger utanför kan ni väl anmäla dem så flyttar vi dem dit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 14:07

Björnström: Tycker personligen inte att ni skall förbjuda diskussionerna eller sluta sponsra iFun med utrymme (om det är vad som görs), däremot var jag bara emot allt sånt snack i alla trådar som handlade om iPhone. Nämner någon MMS så kommer någon annan och säger att det visst funkar... jailbreaka och gör si o så och sen funkar det bla bla bla.

Tycker att den lösning nu valt verkar vettig och det här var målet med tråden för mig.
Så tummen upp för bra moderation, bra åtgärd och en till slut bra diskussion.

Diskussionen kan fortgå i all oändlighet men diskussionsstartaren skriver att målet med tråden är uppnått genom att iPhone upplåsning fått ett eget forum och jag tror inte vi kommer så mycket längre än så.

Åsikterna om hur lämpligt det är med iPhone upplåsning är starka och skiljer mellan olika 99mac användare. Vi har gjort bedömningen att tillåta diskussionerna precis som alla andra internetforum för macanvändare och så kommer det förbli.

Angående Mantaray:s sponsring av iFun.se så hade vi ett kort möte igår där vi bestämde att det inte ligger i företagets bästa även om jag och min kollega Belak personligen tycker att det varit rätt sak att göra. Vi kommer därför se till att sajten flyttar och att domänerna skrivs över till iFun teamet i denna vecka.

iFun.se domänen är nu överlåten till iFun teamet och arbetet med att flytta sajten pågår!

Bevaka tråden