Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bård runt tecken i Illustrator

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Photoshop kan man enkelt lägga en fyllnad utanför t.ex. en bokstav genom att välja:
Layer -> Layer style -> Stroke...

Där kan man sedan välja storlek i px, färg opacitet osv.

I Illustrator kan man välja "Stroke weight" för att lägga en bord runt t.ex. en bokstav. Dock äter borden här upp själva typsnittet om man ökar på för mycket, why?

Sen till min egentliga fråga:

Jag vill ha ett ord skrivit i Illustrator med en bård runt och då jag förstorar upp ordet så vill jag att bården runt själva bokstäverna ska fortsätta att vara proportionsenliga till font storleken.
Hur gör man då?

Senast redigerat 2008-08-07 14:14
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-07 12:44

Du skriver bord men jag misstänker att du menar bård, alltså en dekorativ kantlinje.

Nu vet jag inte hur Photoshop gör men Illustrator lägger kantlinjen symetriskt runt konturen. Alltså lika mycket på vardera in- och utsidan. Därav att det ser ut som kantlinjen "äter upp" dina bokstäver.

För att kantlinjerna ska skalas samtidigt med objektet (texten i ditt fall) så måste "Scale Strokes and Effects" vara ikryssat i skalningsdialogen. Dubbelklicka på skalningsverktyget så får du fram dialogrutan.

För att åstadkomma det som jag tror du är ute efter får man göran en liten "work around". Gör din text som du vill ha den utan kantlinje. Markera textobjektet och kopiera. Lägg på kantlinjen och klistra in framför (CMD+F). Då kommer det inkopierade textobjektet utan kantlinje att dölja den "uppätna" texten och det set ut som du ville. Ta bara sen och gruppera de bägge textobjekten så att den skalas lika när du pillar med dem.

Ursprungligen av Gunnar B:

För att kantlinjerna ska skalas samtidigt med objektet (texten i ditt fall) så måste "Scale Strokes and Effects" vara ikryssat i skalningsdialogen.

Jag löste det så med ditt andra workaround tips.

Tack för hjälpen.

I nyare versioner av Illustrator har de fixat ett tillval så att man kan lägga kantlinjen utanför eller innanför objektets ytterkant.

Ursprungligen av Laseranders:

I nyare versioner av Illustrator har de fixat ett tillval så att man kan lägga kantlinjen utanför eller innanför objektets ytterkant.

Från vilken version och vart gör man det?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-07 14:36
Ursprungligen av Laseranders:

Det måste vara CS3 i så fall?

Ursprungligen av Gunnar B:

Det måste vara CS3 i så fall?

Ja, det är möjligt. Jag hade för mig att det fanns i CS2, men jag kanske minns fel. Jag har CS3 och där finns det iaf.
Man gör det i rutan där man gör inställningar för tjocklek och streckning och sånt om man har en version där det funkar annars funkar ju tidigare nämnda workaround.

1
Bevaka tråden