Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I am rich - Ny $1000 applikation för iPhone

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ursprungligen av janes:

Jag har applikationen, suveränt! Är det någon som tvivlar på att jag har pengar drar jag upp iphonen och visar min app, sedan är de tysta.

Kan ju betyda att du hade pengar, men att du nu lever på nudlar till nästa löning...

Ursprungligen av janes:

Jag har applikationen, suveränt! Är det någon som tvivlar på att jag har pengar drar jag upp iphonen och visar min app, sedan är de tysta.

Programmet finns ju i Cydia Gratis!

Jag kan inte annat än att hålla med Kottke.

Ursprungligen av Kottke - The $1000 iPhone app:

For some, the iPhone is already an obvious display of wealth and I Am Rich is commenting on that. Plus, buying more than you need as an indication of wealth is practically an American core value for a growing segment of the population. Is paying $5000 for a wristwatch or $50,000 for a car when much cheaper alternatives exist really all that different than paying $1000 for an iPhone app?

[...]

Excluding I Am Rich would be excluding for taste...because some feel that it costs too much for what it does. (And this isn't the only example. There have been many cries of too many poor quality (but otherwise functional) apps in the store and that Apple should address the problem.) App Store shoppers should get to make the choice of whether or not to buy an iPhone app, not Apple, particularly since the App Store is the only way to legitimately purchase consumer iPhone apps. Imagine if Apple chose which music they stocked in the iTunes store based on the company's taste. No Kanye because Jay-Z is better. No Dylan because it's too whiney.

Från: The $1000 iPhone app

Ursprungligen av pertoyra:

Jag kan inte annat än att hålla med Kottke.

Helrätt!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-12 08:52

Håller också med. Apple ska givetvis rensa bort program som utgör en säkerhetsrisk, innehåller trojaner eller annan skadlig kod. Däremot ska de inte lägga sig i vilken typ av program som finns eller bedriva godtycklig kvalitetskontroll.

Kan inte se att "I am Rich" faller under skadliga program eller att det är ett program som gör något annat än det utger sig för att göra. Det framgår väl rätt klart för den som är läskunnig att programmet inte gör något revolutionerande speciellt?

Man kan givetvis tycka att 999 dollar är på tok för mycket för ett program som inte gör någonting, men marknadsekonomin fungerar inte så. Eftersom tydligen 8 personer hann köpa programmet så fanns det folk som tyckte det var värt pengarna och då var skaparen av programmet helt rätt ute.

Idioter som köper och sedan ångrar sig finns det alltid. I det här fallet var det en riktig dåre som köpte programmet och använde iclick (som givetvis är en livsfarlig kombination.)

  • Medlem
  • 2008-08-17 23:15
Ursprungligen av Mach2:

Håller också med. Apple ska givetvis rensa bort program som utgör en säkerhetsrisk, innehåller trojaner eller annan skadlig kod. Däremot ska de inte lägga sig i vilken typ av program som finns eller bedriva godtycklig kvalitetskontroll.

Kan inte se att "I am Rich" faller under skadliga program eller att det är ett program som gör något annat än det utger sig för att göra. Det framgår väl rätt klart för den som är läskunnig att programmet inte gör något revolutionerande speciellt?

Man kan givetvis tycka att 999 dollar är på tok för mycket för ett program som inte gör någonting, men marknadsekonomin fungerar inte så. Eftersom tydligen 8 personer hann köpa programmet så fanns det folk som tyckte det var värt pengarna och då var skaparen av programmet helt rätt ute.

Idioter som köper och sedan ångrar sig finns det alltid. I det här fallet var det en riktig dåre som köpte programmet och använde iclick (som givetvis är en livsfarlig kombination.)

Jag håller inte med dig. Som konsument förväntar jag mig att de program som säljs på Appstore även har ett rimligt pris i förhållande till dess funktionalitet. Varför skall jag som kund behöva avgöra det (när jag inte ens kan testa programmet) när Apple ändå godkänner alla program som säljs?

  • Medlem
  • 2008-08-17 23:24
Ursprungligen av pertoyra:

Excluding I Am Rich would be excluding for taste...because some feel that it costs too much for what it does. (And this isn't the only example. There have been many cries of too many poor quality (but otherwise functional) apps in the store and that Apple should address the problem.) App Store shoppers should get to make the choice of whether or not to buy an iPhone app, not Apple, particularly since the App Store is the only way to legitimately purchase consumer iPhone apps. Imagine if Apple chose which music they stocked in the iTunes store based on the company's taste. No Kanye because Jay-Z is better. No Dylan because it's too whiney.

Visst är det så att Apple inte säljer film och musik från bolag som vill att deras film och musik skall vara dyrare än vad andra bolags film och musik kostar på iTunes?

Dvs, I am rich skulle kunna få finnas på Appstore som ett gratis-program vilket är en rimlig kostnad i förhållande till funktionalitet. Men t.o.m. att sälja programmet gratis är jag tveksam till eftersom jag vill se ett Appstore med funktionella program av hög kvalitet.

Väldigt liknande exempel: Köp en svart, istället för vit, MacBook för 2.000,- extra och du har i princip enbart betalat för en annan färg!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-13 18:08
Ursprungligen av carlsson:

Väldigt liknande exempel: Köp en svart, istället för vit, MacBook för 2.000,- extra och du har i princip enbart betalat för en annan färg!

Nej, det har du inte det skiljer i hårdvaran också.

Ursprungligen av Northwiz:

Nej, det har du inte det skiljer i hårdvaran också.

Det var därför jag skrev "i princip".

90 GB hårddiskutrymme, DET är skillnaden hårdvarumässigt. Alltså kan man lika gärna säga att det enbart är färgen som kostar.

Och då är frågan om det inte är roligare att ha en supersnygg ikon på sin iPhone för de pengarna...?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-14 12:54
Ursprungligen av carlsson:

Det var därför jag skrev "i princip".

90 GB hårddiskutrymme, DET är skillnaden hårdvarumässigt. Alltså kan man lika gärna säga att det enbart är färgen som kostar.

Och då är frågan om det inte är roligare att ha en supersnygg ikon på sin iPhone för de pengarna...?

DVD-brännare, också - om du jämför de två minsta modellerna med varandra. Du betalar alltså inte enbart för färgen - princip eller inte.

Dessutom - oavsett vilket så får du en dator, en fungerande elektronisk sak. "I am Rich" är en bild, några slogans - felstavat - ingenting annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 11:38

Rolig recension av I am rich:

YouTube - "I Am Rich" Guided Tour

Måste hålla med Mach2, I am Rich är ju ett program för folk som vill visa att $999,99 är glasspengar för dom, inget annat!

Det har ju t ex funnits mobiltelefoner med en alternativ lack som kostar mycket mer (ibland tredubbelt) utan någon extra funktionalitet.
Bling är det man betalar för helt enkelt. Fast rätt diskret i detta fall...

Bevaka tråden