Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kharma på 99.se?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kharma har som sagt redan testats och spårat ur som Björnström skrev (och det var även föremål för massor av diskussioner med en del heta känslor ).

Ett annat system som jag sett är ett system för att tacka för ett inlägg, det finns för vB. Principen är inte helt olik kharma, men det är lite enklare och det handlar enbart om att få visa tacksamhet. Som medlem kan man tacka för ett inlägg och sen står det hur många tack man fått.

I sin bästa form tycker jag det är en rätt fin funktion, om det är någon på forumet som återkommande tar sin tid att hjälpa mig om jag har problem så skulle det vara kul att få visa det på ett sådant sätt. Det handlar aldrig om att klaga, bara visa tacksamhet när man verkligen menar det.

Tyvärr tror jag att det finns samma risker för missbruk som kharmasystemet och därmed är det nog kört att införa här. (Dessutom finns hela den här debatten kring att göra vissa personer till "finare" än andra - något som är väldigt känsligt.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-05 15:36

Haha, skulle kolla om någon hade bemödat sig med att svara och det var ju tydligen rätt intressant ämne som dessutom provats tidigare men inte helt framgångsrikt.

Jag fick idén lite när jag för x:e gången fått rätta någon (vad jag vet iaf ) som efter 4:a inlägg skriver något som är mer eller mindre direkt vilseförande när en mindre kunnig ber om hjälp.

Jag t.ex. försöker ju vara artig och hjälpsam men har ju inte ens 500 inlägg över fyra år, jag vet inte om folk som hänger ofta börjat känna igen mitt alias och kanske associera det med något positivt men säkert är ju att någon som är ny och/eller ställer en fråga har svårt att skilja på någon som t.ex. hjälpt 100 personer tidigare med bra svar och någon som aldrig gjort det.

Det kanske inte går att lösa detta utan att folk fokuserar hårt på sin k(h)arma, och bildar allianser eller sätter ut negativ karma (vilket jag tror man klarar sig bra utan). Det hade dock varit intressant om man kunde tune:a in ett sådant system.

När det gäller köp/sälj så låter det ju mindre riskfyllt och mer vettigt, tyvärr hjälper det inte de som frågar frågor i forumen lika ofta...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-08-05 16:23

Min lösning på problemet är att folk som retar mig hamnar på min ignoreralista. Min närvaro på 99 har blivit mycket bekvämare sen jag började använda den funktionen.
Skriver nån mest trams; vips så är den användaren på min ignoreralista och jag slipper se det. Det enda som saknas är att man kunde välja att inte ens se att personer på min ignoreralista har gjort inlägg. DET vore en funktion att titta på

Jag tror inte alls på idéen med kharma eller något annat poäng- eller belöningssytem. Kan inte se några fördelar alls med det utan bara risker.

Jag tror på att göra forumreglerna mycket tydligare och ha den information högst upp på Startsidan. Där tycker jag behövs "Ny medlem ? Läs här." och att där står vad som gäller på ett enkelt och helst humoristiskt sätt. Sidan med Forumregler under Medlemsvillkor (99.se Medlemsvillkor) är nog korrekt men tråkig (ingen bra layout, stavfel osv). Känns som något från 90-talet.

Kan man inte tänka sig att den som startar en tråd får ett visst litet ansvar/lite påverkansmöjligheter för att diskussionen i tråden leder fram till ett svar ? Fast jag vet inte hur det skulle se ut...Det blir ibland sidodiskussioner och man märker att huvudfrågan försvinner. Ibland är det bara charmig för att andra gånger kännas helt fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-06 14:53

bollman: Håller helt med i det du skriver. Dessutom så visas ju citat av en person i ignorera-listan fortfarande om någon svarar på dennes inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-06 12:46

Jag vill att 99.se, iaf musiksektionen där jag hänger för det mesta ska vara ett trevligt ställe där man kan snacka vitt och brett om musik och annat, inte nåt tävling i vem som kan plocka flest sociala poäng oavsett om man kallar det khármah, tack eller poäng eller vad som helst. Vilket det oundvikligen kommer att bli med ett sånt system. Vad är poängen mer än att skapa missämja mellan de som har höga poäng och de som har låga? Vilka skribenter som skriver intressanta inlägg och gör bra musik märker man ju rätt fort ändå. Är tanken att det ska få folk att vända kappan efter vinden istället för att verkligen säga vad man tycker av rädsla för att få minuspoäng av sin debatt motståndare? Ger det verkligen bättre atmosfär på forumet?

Fast just för köp och sälj så kan jag definitivt se nyttan av det. Inte direkt som ett poängsystem men bara som ett "jag har gjort affärer med en här killen och han är reko".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-06 13:15
Ursprungligen av makari:

... Vilka skribenter som skriver intressanta inlägg och gör bra musik märker man ju rätt fort ändå...

Det är kanske enklare på 99musik, på iPhone-forumen eller mac-forumen är det rätt svårt att sålla agnarna från vetet, speciellt om man tillbringat en kortare tid här. Sen kan man ju argumentera för att man inte vill anpassa forumen för "nybörjarna" (speciellt om det "kostar" för andra) men nog tycker jag det skulle tillföra något positivt om det fanns ett enkelt sätt att se hur hjälpsam någon bedömts vara tidigare. Men som sagt, väger nackdelarna över så hjälper det inte.

Det är väl bara att använda samma metoder som vi har i livet i övrigt för att urskilja människor. Det är ju inte så att människor i livet i allmänhet går omkring med lappar om hur många plus/minus eller tack de har fått i det 'sociala' spelet, eller?
Nej, sånt behövs inte, bättre att lära sig att lyssna. Man upptäcker långt mer genom att utveckla sina egna sinnen, tankar och egna uppfattningar, än att följa med strömmen eller lita på yttre belöningssystem

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-06 14:24

kan funka om om knappen ändrar färgskala .. då vet man var man ligger i förhållandet till resten av alla besökare .. om man ska fortsätta \ rätta sig \ bli elakare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-06 16:33

Jag börjar med att skriva att jag inser att konceptet i iaf detta forum inte verkar lämpligt (idag?). Däremot känner jag att jag vill förklara/kommentera några inlägg.

Adrians "tack" är precis det jag menar, jag vet inte vad skillnaden är på att lista antal inlägg på att lista antal "tack" dock. Möjligen skulle det få postare att lägga de där extra sekunderna på att läsa igenom en förklaring eller ett tips. För vanliga inlägg, spekulationer eller massa annat finns inget att tacka för (och inget att förvänta sig tack för).

Tar man bort "dissa"-möjligheten hoppas jag man tar bort "jag ger dig minus för du tycker inte som jag" dilemmat (som jag nog underskattat).

Jag håller inte med om att behovet av att kunna identifiera folk som fått tack tidigare inte existerar, det står för det första en användare helt fritt om de vill tolka detta eller ej. Att jämföra med verkligheten är ganska intressant. Om jag har en fråga om iPhone eller annan produkt är det rätt trevligt att kunna se vilka i butiken som arbetar och vilka som är kunder. Jag säger inte att kunderna inte vet mer eller att folk som får "tack "jobbar" på 99 men det ger en hint. Är jag där ofta ofta lär jag mig kanske t.om. vem som är expert på fotofrågorna och vem som har stenkoll på serverlösningar, men det är ingen medfödd talang.

Sen kan ju det vara så att om någon med många "tack" ställer en fråga så kanske folk tänker att de kan ju "ge tillbaka" och om de stod och vägde om de skulle svara eller ej blir det ett svar. Detta är väl det enda "finare" man skulle få erfara.

Jag har inte ninjakoll men har inte Wikipedia något sätt att skilja mellan bidragsgivare (eller mäta deras bidrag)?

Hur som helst är det inget jag ämnar kriga för, men kanske får någon en tankeställare...

Det är som sagt väldigt känsligt om man börjar säga att visa personer är "finare" än andra på något sätt, även om det handlar om en så simpel sak som att visa att en person är uppskattad av andra. Kanske en jantegrej eller något.

Därför är det högst tveksamt att vi kommer att få se en liknande grej på detta forum. Men jag har sett det användas en del på andra, skulle vara kul att veta om det leder till problem eller fungerar bra.

Ska man sträva efter att alla ska vara precis lika borde vi ta bort inläggsräknaren, ålder, information om geografisk plats och bara tillåta könsneutrala användarnamn

  • Oregistrerad
  • 2008-08-09 00:49

Förra gången ni hade det systemet så urartade det i att idioter använde det för att skriva förolämpningar, framförallt under den tiden då det gick att göra anonymt. Nu är jag väl inte helt oskyldig själv, men likväl glömmer jag aldrig eller förlåter en förolämpning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 04:32

Jag har inte tänkt igenom det här fullständigt men jag tror att ett liknande system skulle kunna vara högst användbart faktiskt. Istället för personlig karma så kunde man rösta just på inlägget självt utan att det lagras som statistik förknippat med en speciell person. Många inlägg är bara rena åsikter och kan enkelt klassas som sådana medan andra är inlägg skrivna för att hjälpa en person med ett problem och kan enkelt klassas som det.

Systemet kan väl implementeras på olika sätt men ett sätt kan vara att när man skriver inlägget, anger om det är tänkt som en lösning på ett problem eller inte och därmed om andra kan rösta på det eller inte. Röstar folk på att inlägget är hjälpfullt så får det en pluspoäng och om inte så får det inget poäng. Alternativt kan det vara enklare att moderera om detta anges redan när tråden skapas.

Exempel:
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/247912-hur-introverta-r-mac-anv-ndare-new-post.html
vs.
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/243641-min-macbook-pro-r-kokhet-risk-f-r-skador-new-post.html

Systemet tillämpas väl i Apples support också, även om det kanske bara används internt. Det kanske kan vara något? Det kan ju användas när t.ex. när man sedan söker och trådar med flest inlägg med positiva bedömningar kommer upp först. Det behöver inte ens vara synligt för användaren vilka inlägg som fått ett visst antal positiva röster. Det kanske också skulle funka utan att man måste ange om inlägget/tråden är "röstbar" eller inte.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-09 13:47
Ursprungligen av sodemus:

Jag har inte tänkt igenom det här fullständigt men jag tror att ett liknande system skulle kunna vara högst användbart faktiskt. Istället för personlig karma så kunde man rösta just på inlägget självt utan att det lagras som statistik förknippat med en speciell person. Många inlägg är bara rena åsikter och kan enkelt klassas som sådana medan andra är inlägg skrivna för att hjälpa en person med ett problem och kan enkelt klassas som det.

Systemet kan väl implementeras på olika sätt men ett sätt kan vara att när man skriver inlägget, anger om det är tänkt som en lösning på ett problem eller inte och därmed om andra kan rösta på det eller inte. Röstar folk på att inlägget är hjälpfullt så får det en pluspoäng och om inte så får det inget poäng. Alternativt kan det vara enklare att moderera om detta anges redan när tråden skapas.

Men vad är syftet med det? Vad hade du tänkt skulle hända med inlägg som folk inte röstar på eller får minuspoäng? Problemet är att alla inte kommer att rösta, dessutom är det ofta så (i synnerhet när det gäller felsökning) att det som fungerar för vissa inte fungerar för andra, och somliga har inte problemet alls. Det blir väldigt svårt att få någon "rättvis" bedömning av det hela och det kan mycket väl vara så att vissa inlägg kommer att röstas upp av "icke-representativa" grupper...

Har väldigt svårt att se nyttan med karmasystem överhuvudtaget. Alla forum jag kommit i kontakt med som använder någon form av karma har problem med missbruk av olika slag och det bildas grupper som ger varandra karma. Desperata medlemmar med negativ eller dålig karma börjar registrera fejkade konton och ge sig själv karma för att få högre "status". Har inte sett ett enda exempel där det fungerar bra eller har någon som helst nytta överhuvudtaget! Allt det tycks skapa är dålig stämning och forumkrig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-09 16:52

Är inte heller för sånt räcker bra med digga tråden som vi har nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 17:15
Ursprungligen av Peo:

Är inte heller för sånt räcker bra med digga tråden som vi har nu!

Jo, håller med dig. Kom på att det fanns en sån funktion också som i alla fall täcker in aktuella trådar.

Bevaka tråden