Hejsan
Talade just med BankID huruvida det var möjligt att i en site man skapar bygga in just e-legitimation, dvs att besökaren ombeds legitimera sig med e-legitimation.
De var väldigt vänliga och förklarade att det går till ungefär så här:
Man tecknar ett avtal med enbank(även om det inte gäller monetära transaktioner så kan bankerna hjälpa till)
Man köper enprogramvarasom man installerar på den egna servern
Man skriver lite kod som pratar med programvaran, som sedan i sin tur pratar med bankernas system, tillbaka får man koder och jox som man processar och presenterar för besökaren (bu eller bä helt enkelt).
Låter ju inte så svårt, så jag undrar helt enkelt
* Om någon här har byggt något sådant här?
* Vet om det är svårt att skriva sådan kod i tex PHP eller Lasso (och i just mitt fall implementera den i en Joomlasite, vilket brukar vara jätteenkelt). Själv är jag monsterduktig på att koda och jag vet också att denna fråga är luddig.
* Har någon aning om vad det kan kosta (avtalet med banken + programvaran till servern).
* Vet om programvaran för servern finns för Mac OS X Server.
Jag vet att nästa steg är att börja prata med banker och leverantörer, men tänkte kolla lite snabbt bland alla Mac-genier här först. Vi kan ju allting, så varför inte även detta?
Edit: Svarar på en av mina egna frågor, denna verkar fungerar för Mac OS X: Nordic Edge Certificate Services - PKI made simple