Jag vågar påstå att jag är en av dem i det här landet som har haft sin Tungsten längst(?)
(fick min i början av november) och jag blir mer och mer nöjd med den för varje dag.
Såvitt jag vet finns det i princip ingenting man kan göra med en iPaq som inte Tungstenen klarar lika bra (OK, det skulle kanske vara att spela Windows Media-filer, men hallå?). Lägger man sedan till att en Tungsten är betydligt billigare, MYCKET mindre och oändligt mycket trevligare att hantera (jag skrattar ofta i smyg åt mina PC-kollegors försök att få något gjort med sina iPaq:ar) är det inte mycket att diskutera.
Sedan fungerar ju iSync klockrent för att peta över innehållet i Palmen till Macen (om du nu inte vill använda Palms egen medföljande programvara som också fungerar alldeles utmärkt).
Min digitala tillvaro är uppbyggd kring följande synkorgie:
Jag synkar Tungstenen med iSync mot min PowerBook, med Outlook mot min XP-burk, samt med Palm desktop mot min stationära Mac. PB:n synkar sedan mot .Mac och min iPod med iSync, den stationära synkar mot .Mac via iSync och slutligen synkar jag en C-penna och mobiltelefonen mot Outlook på XP-burken.
Förutom kalender/adressbok/anteckningar/attgöra använder jag regelbundet min Palm till att läsa e-post, kolla webbsidor, köra telnet mot Unix-burkar, lyssna på MP3, ordbehandla, samt spela emuleringar av gamla arkadspel (ja, det går att köra originalkoden från Asteroids, Galaxy, Donkey Kong och många andra med hjälp av emulatorn Xcade
).
Om det inte är så att din tillvaro är intimt förknippad med någon form av Windowsplattform kan jag inte se någon anledning att välja iPaq framför Tungten. Så det så!
/Göran