Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D80, Canon 40D eller ska man vänta?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-05 00:41

Hejhej!
Sitter och klurar lite på vad jag ska köpa mig för kamera. Det jag har kommit fram till hittills är att det förmodligen står mellan Nikon D80 och Canon 40D. De verkar ha mycket roliga tillbehör samt att de ligger fruktansvärt bra i mina händer. Måste säga att pryltoken i mig föredrar hur 40D smattrar kontra Nikonen som slår lite tröttare. Vad jag inbillar mig när jag testar så är det en liten skillnad i bildkvalité egentligen(rätta mig om jag har fel). Har tidigare använt mig av både Nikon och Canon och tycker om båda märkena(Nikon D70/D50 samt eos 300D,350D).

Det jag helt enkelt vill ha råd och tips på är vad ni tycker jag ska skaffa och OM ni tycker jag ska skaffa någon av dessa modeller? De är ju båda lite till dagarna så det kanske är något nytt på gång? Har bland annat hört att canon ska ha någon release den 22a september?

Hur som haver ge mig tips och råd. Har ungefär 18500 Ex moms att blåsa på kamera, något objektiv, minneskort, filter och väska

Hur som helst så vill jag ha det ganska allround. Jag är egentligen en sån person som tycker om fasta objektiv men man kan inte låta bli att smälta för 18-200 och 70-300 objektiv heller om vi säger så

Jag vet att jag är pryltokig. Tack för att ni läser min lilla novell. jag hoppas ni kan hjälpa mig ta ett bra beslut

tack för mig så länge

/En hemmablind Mårthen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-05 01:15

"Ja en D90/D80x lär komma inom 2-6 månader och förmodligen ha Live-View (du använder displayen som sökaren),
14 bitars färgprocessor (istället för 12), större display och några mindre förbättringar"

En på Expert.

  • Medlem
  • 2008-08-05 01:17
Ursprungligen av Adzam 1:

"Ja en D90/D80x lär komma inom 2-6 månader och förmodligen ha Live-View (du använder displayen som sökaren),
14 bitars färgprocessor (istället för 12), större display och några mindre förbättringar"

En på Expert.

Hur står den sig mot eventuellt mot nuvarande 40D då? rent specifikationsmässigt?

Live-view är inte relevant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-05 16:43
Ursprungligen av Toke:

Hur står den sig mot eventuellt mot nuvarande 40D då? rent specifikationsmässigt?

Live-view är inte relevant.

Jag sa aldrig att han satt på all fakta och det han sa behöver ju inte alls stämma, men han borde ju ha ett hum om vad som kommer släppas.

  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2008-08-05 17:01

Har själv en 40D som jag är mycket nöjd med. Har inte kört Nikon, så jag kan inte bistå i en jämförelse. Vet att Canons EF-S 17-55 2,8 IS USM har fått väldigt bra omdömen och är nog en strålande partner till 40D. Du borde kunna klämma in både hus och det objektivet i summan du nämnde.

Det har ryktats länge om en ny "EOS 5D Mk II" och om den inte har släppts än (har inte riktigt koll), så kan det vara den som är det stora släppet i september. Vet att många längtat efter den i alla fall.

/LA

Jag köpte mig en 40D och en 17-55 2.8 förra sommaren och är väldigt nöjd.
Har samlat på mig fler linser sen dess men kameran är jag väldigt nöjd med.
Känns gedigen och kvalitativ.
Tittade på D80 också men det tyckte jag fick med för pengarna med Canon.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-05 18:08

Nikon D200 är ett kanon hus .. men ok ingen live view men vad man nu behöver det till?

och priset mellan D80 och D200 börjar bli rätt lika men D200 stabilt
hus med semi proffs egenskaper... och en hel skysst sensor..

i tanke på ny landseringar bör du få ett skysst pris !!
ps; samma kropp som D300 - D700 men inte bakre displey samt lite långsammare..
i handhavande i displey men helt OK...
Möjligen kan nån säljare klämma in en 17-55 DX 2,8 nikkor i din budget??

Annars detta kanske ?
Nikon Digitalkamera system D300 med AF 18-70/3,5-4,5G DX AF-S hos Scandinavian Photo AB

Jag köpte min kamera i våras och gick in med helt öppen inställning och var beredd att köpa vilket märke som helst, förutsatt att den kändes rätt och levererade det jag sökte. Efter att ha känt, klämt och hållit i många olika kameror i diverse butiker och läst recensioner och tips på olika forum samt pratat med både försäljare och vänner som har systemkamera så valde jag en Canon EOS 40D. Hade egentligen tänkt mig en 450D men då 40D låg så nära i pris och i mitt tycke ger ett bättre intryck och känns bättre rent handhavandemässigt så blev valet enkelt. Jag slantade upp den extra kostnaden och har aldrig ångrat mig, tvärtom så fotar jag betydligt mer än jag trodde att jag skulle göra och njuter varje gång jag lägger kameran i handen ^^

Att jag valde som jag gjorde hade mycket med känsla och grepp att göra samt de tekniska specifikationerna som kändes helt bra på en 40D. Den saknade och saknar fortfarande inget jag tycker mig behöva (visst vore fullformat häftigt, men med min nivå på foto så behövs inte det).
Hade jag valt att gå upp en prisklass hade jag nog valt en Nikon D300 då jag upplevde det som en mycket fin kamera när jag tittade på den. Hade jag gått ner en prisklass hade jag kanske valt en Olympus E510.

När jag valde mellan D80 och 40D så blev valet enkelt, 40D tycker jag är en betydligt mer modern kamera och jag tycker det skulle kännas lite dumt att köpa den äldre när den nya gick att få till ungefär samma pris. Jag hade säkert fått (nästan iaf) lika bra bilder med en D80 men en "äldre känsla" som spelar roll vid användandet.

Jag fick också tipset att köpa en som man vågar ta med sig ofta vilket jag tycker var bra. Vad spelar det för roll att ha en EOS 1Ds för knappt 70kkr om den ligger hemma?

Ang. Live View så har jag testat det två gånger tror jag och tyckte inte om det alls, sökaren känns snabbare och dessutom håller jag kameran stabilare när jag har den så nära kroppen.

Till kameran köpte jag ett 17-85 IS USM samt motljusskydd och UV-filter som jag är nöjd med, mycket bra allroundobjektiv. 17-55 IS USM har ju som påpekats här fått mycket bra kritik och beskrivs ibland av vissa som ett förklätt L-objektiv*.
Snart därefter köpte jag även en extern blixt samt Omnibouncer som jag ahr haft väldigt mycket glädje av. Klart värt att fundera på om man fotograferar inomhus.
Med tiden har det även blivit en Sigma 70-200 2.8 och ett batterigrepp samt en väska.

Hoppas du blir nöjd oavsett vad du väljer och lycka till med köpet.

*L är Canons finaste objektivserie.

Edit: angående att vänta så vet jag inte så mycket, håller inte koll på kamerarykten så mycket då jag inte kommer köpa nytt hus på ett tag. Jag gissar att man ska göra som med datorer: behöver man/vill ha en nu så ska man köpa. Tänk alla fototillfällen som man missar annars...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-05 21:37

Live View är ju dock inget som ska ersätta sökaren...

  • Medlem
  • 2008-08-05 22:20

Har slagit om lite nu och jag funderar på att köra D300 med 18-200 VR och ett fast 50 1,8. vad tror ni om det?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-06 19:32
Ursprungligen av Toke:

Har slagit om lite nu och jag funderar på att köra D300 med 18-200 VR och ett fast 50 1,8. vad tror ni om det?

Det låter nog Kalas ..

vet inte vad ljusstyrkan på 18-200 men där har du ju VR och med tränade händer
3 steg minst dock inte sport foto eler rörligt ting i mörka förhållande

Ps har 2 st D300 hus bla och grymt nöjd..;)

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-06 19:54
Ursprungligen av Adzam 1:

Live View är ju dock inget som ska ersätta sökaren...

Precis!!

Använder den typ om man ska ta bilder i marknivå ..
lite lättare att få en helhet då om man kör med en macro eller kraftig vidvinkel
i mitt fall 14-24 (N) 2,8 .. men annars ser jag inte vitsen?

Ett kalashus, en kompromiss och en guldklimp.

Med största sannolikhet kommer du att bli väldigt nöjd, vilket du hade blivit även om du hade lagt motsvarande summa på Canon-grejer. Dock är D300 lite "proffsigare" än 40D, men på samma gång dyrare.

Toke: Varför nöja sig med en 1.8? Vad jag förstått är 1.4:an snäppet vassare!

Kan intyga att D300 är en grym kamera. Hade en innan jag bytte upp mig till D700:an. Farsan tog över D300:an och den känns faktiskt identisk med D700:an i handhavandet! Kanske är D300:an favoriten eftersom den är lite smidigare

Tror bestämt att D300 är den perfekta kameran om man ställer pris mot prestanda och utseende!

Senast redigerat 2008-08-05 23:33
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-06 19:56
Ursprungligen av misthv:

Toke: Varför nöja sig med en 1.8? Vad jag förstått är 1.4:an snäppet vassare!

Kan intyga att D300 är en grym kamera. Hade en innan jag bytte upp mig till D700:an. Farsan tog över D300:an och den känns faktiskt identisk med D700:an i handhavandet! Kanske är D300:an favoriten eftersom den är lite smidigare

Tror bestämt att D300 är den perfekta kameran om man ställer pris mot prestanda och utseende!

Helt rätt

  • Medlem
  • 2008-08-06 20:16
Ursprungligen av misthv:

Toke: Varför nöja sig med en 1.8? Vad jag förstått är 1.4:an snäppet vassare!

Kan intyga att D300 är en grym kamera. Hade en innan jag bytte upp mig till D700:an. Farsan tog över D300:an och den känns faktiskt identisk med D700:an i handhavandet! Kanske är D300:an favoriten eftersom den är lite smidigare

Tror bestämt att D300 är den perfekta kameran om man ställer pris mot prestanda och utseende!

Hur mycket bättre är 1.4an då? Blir kvalitén så pass mycket bättre?

Har ni mer tips om vad man kan köpa?

Inköpslistan ser ut såhär just nu:
Nikon D300 18-200 VR-kit
50 1,8 ev 1,4
Hoya skylight 52mm och 72mm till objektiven
Sandisk CF Extreme III 4gb
Loewpro Stealth Reporter D300AW

Funderar på batterigrepp också faktiskt. Stort, tungt och klumpigt är vad jag föredrar ;P

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-06 20:27
Ursprungligen av Toke:

Hur mycket bättre är 1.4an då? Blir kvalitén så pass mycket bättre?

Har ni mer tips om vad man kan köpa?

Inköpslistan ser ut såhär just nu:
Nikon D300 18-200 VR-kit
50 1,8 ev 1,4
Hoya skylight 52mm och 72mm till objektiven
Sandisk CF Extreme III 4gb
Loewpro Stealth Reporter D300AW

Funderar på batterigrepp också faktiskt. Stort, tungt och klumpigt är vad jag föredrar ;P

i Tanke på 18-200 får du ett stabilare grepp + att skuta höjdare blir bra mycket smidigare ... av tryckare + spottsök knapp på MB-D10..

Bra att veta då är att du ökar inte dir sekvens tagnings hastighet men får ett backupp plats för ett ytligare EN-EL3 (reserv) som hoppar in när det andra är slut.... men man kan trycka in ett EN-EL4 batt man får då köpa
en extra lock BL-3 ? för batteri.. du hamnar då i 7-8 b/sek som D3

1,4 är rätt mycket vassare MEN det år ju lite vad du ska plåta och på högsta bl
(skarpt o distingt)....

Senast redigerat 2008-08-06 20:47
  • Medlem
  • 2008-08-07 00:08
Ursprungligen av Trisen:

i Tanke på 18-200 får du ett stabilare grepp + att skuta höjdare blir bra mycket smidigare ... av tryckare + spottsök knapp på MB-D10..

Bra att veta då är att du ökar inte dir sekvens tagnings hastighet men får ett backupp plats för ett ytligare EN-EL3 (reserv) som hoppar in när det andra är slut.... men man kan trycka in ett EN-EL4 batt man får då köpa
en extra lock BL-3 ? för batteri.. du hamnar då i 7-8 b/sek som D3

1,4 är rätt mycket vassare MEN det år ju lite vad du ska plåta och på högsta bl
(skarpt o distingt)....

Jo jag läste om att man får snabbare sekvenser med batterigreppet och ett extrabatteri. Inte direkt mitt syfte egentligen utan det är mest för att jag vill ha så mkt grepp och stabilitet som möjligt. Sen att man kan öka på batteritid och hastighet är mer ett plus. Du verkar förstå min bana bra iafl. ngt mer du tycker jag bör skaffa?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-07 22:23
Ursprungligen av Toke:

Jo jag läste om att man får snabbare sekvenser med batterigreppet och ett extrabatteri. Inte direkt mitt syfte egentligen utan det är mest för att jag vill ha så mkt grepp och stabilitet som möjligt. Sen att man kan öka på batteritid och hastighet är mer ett plus. Du verkar förstå min bana bra iafl. ngt mer du tycker jag bör skaffa?

Njä inte dir .. jag satte en MB-D10 på huset för en 70-200VR/2,8 egentligen bara
för stödet och som du säger lite mer tyngd o stabilitet + en höjdare på att ta
just bilder på höjden.. + kryddade batteri..
Har nu tex D700 med vidvinkel zommen 14-24 och där ser jag ett + att inte ha den..

diggar tex inte dir D3 som är som en D700 utan motor..

men oj när D3x kommer då blir det stuns / faktum ingen större skilnad på FX som DX
D3/D300 förutom du kan pucha iso GRYMT med FX utan brus..

Skulle det vara nått så har dom nog bra pris på en SB-800 när 900 är lancerad
Grymt bra blixt som du givetvis kör tråd löst TTL med för upplättning..

Du styr Blixten från huset .. altsåledes kan du stå en bra bit i från...
blixten ställer du med sin fot nära objektet för uplättning eller ett bakljus?

och pang du kan få nice extra upplättning

Ps,, Många av dessa bilder tagna med D300
Flickr: Trisen Swe's Photostream

Senast redigerat 2008-08-07 22:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 22:41

D80

Vann ett bud på D80-kittet med 18-135 objektiv på Ebay för 5900 kr + frakt från england. Det blir billigare ändå än att köpa i sverige. Toppskick. Så kolla och fynda där.

Ursprungligen av Volt:

Vann ett bud på D80-kittet med 18-135 objektiv på Ebay för 5900 kr + frakt från england. Det blir billigare ändå än att köpa i sverige. Toppskick. Så kolla och fynda där.

Tacka gud för England (Ebay.CO.UK = inom EU) annars hade du haft en grinig UPS nisse stående utanför dörrn som skulle haft Tull+moms+expavgift....
Ett par tusenlappar till...

Grattis till Kameran.

Själv gjort misstaget handla på ebay.com ....

  • Medlem
  • 2008-08-05 23:14
Ursprungligen av irrelogical:

Ett kalashus, en kompromiss och en guldklimp.

Med största sannolikhet kommer du att bli väldigt nöjd, vilket du hade blivit även om du hade lagt motsvarande summa på Canon-grejer. Dock är D300 lite "proffsigare" än 40D, men på samma gång dyrare.

Jo jag vet att 18-200 är en kompromiss men jag behöver en väldigt mångsidig glugg. Kommer förmodligen bygga vidare med ett 16-85 senare och en ordentlig zoomare typ 80-200 om jag inte känner mig nöjd med 18-200

Hade jag varit du så hade jag skippat 16-85 och gått direkt på (ett begagnat) 17-55/2.8. Speciellt om du funderar på 80-200/2.8, som är i en helt annan klass än 16-85. Man sparar en hel del pengar på att göra "hoppen" större, något jag själv fått lära mig den hårda vägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-06 20:42

Toke: För att röra runt i grytan, vad sägs om nedanstående kit?

  • Canon EOS 40D hus

  • EF-S 17-55/2,8 IS USM

  • 4GB minne

  • UV-filter

  • microfiberduk

  • väska

15.832 kr exkl. moms på Cyberphoto.

Edit:

Eller i delar...

  • Canon EOS 40D hus

  • Canon EF 24-105/4L IS USM

Ca 16.500 kr exkl. moms via samma butik.

Edit igen:

Tänk på att långa zoomomfång ger sämre ljusstyrka! Bättre att satsa på två ljusstarka zoomobjektiv, t ex vidvinkel till normal och normal till tele. Gärna samma ljusstyrka genom hela omfånget.

Senast redigerat 2008-08-06 21:03
  • Medlem
  • 2008-08-07 00:11
Ursprungligen av Reisan:

Toke: För att röra runt i grytan, vad sägs om nedanstående kit?

  • Canon EOS 40D hus

  • EF-S 17-55/2,8 IS USM

  • 4GB minne

  • UV-filter

  • microfiberduk

  • väska

15.832 kr exkl. moms på Cyberphoto.

Edit:

Eller i delar...

  • Canon EOS 40D hus

  • Canon EF 24-105/4L IS USM

Ca 16.500 kr exkl. moms via samma butik.

Edit igen:

Tänk på att långa zoomomfång ger sämre ljusstyrka! Bättre att satsa på två ljusstarka zoomobjektiv, t ex vidvinkel till normal och normal till tele. Gärna samma ljusstyrka genom hela omfånget.

Jo jag vet att mer zoom ger sämre ljusstyrka generellt sett. Men jag är beredd att få en kompromiss där just på grund av att jag kan se mig använda lösningen på många olika vis. Att byta ut optik och anpassa mig efter behoven mer precist senare på vägen är inget som på något sätt är främmande eller otänkbart för mig. tycker du att det låter konstigt och kan ge mig ett bra motargument till min tanke så uppskattar jag det väldigt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-07 05:57
Ursprungligen av Toke:

Jo jag vet att mer zoom ger sämre ljusstyrka generellt sett. Men jag är beredd att få en kompromiss där just på grund av att jag kan se mig använda lösningen på många olika vis. Att byta ut optik och anpassa mig efter behoven mer precist senare på vägen är inget som på något sätt är främmande eller otänkbart för mig. tycker du att det låter konstigt och kan ge mig ett bra motargument till min tanke så uppskattar jag det väldigt

Jag förstår att du är beredd att göra en kompromiss när det gäller objektiv, dvs mer praktiskt kontra bild- och byggkvalité.

Fördelarna med ett zoomobjektiv som t ex 18-200 är att det är praktiskt, dvs du slipper byta och det är väldigt allround.

Nackdelarna är att du får sämre bild- och byggkvalité, samt att det kan bli dyrare i längden.

Senast redigerat 2008-08-07 06:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 23:38

Precis. Det är ebay.co.uk om gäller i första hand. Hittar man inget där så är det bara att gå vidare till nästa EU-land, tills man kommer ner till italien, ebay.it. Vill man fråga om något så kan det bli riktigt roliga språk-konversationer

Ofta kan det stå att säljaren bara skickar varan inom landet men man kan alltid fråga om de kan göra undantag. Det var det jag gjorde. Inga problem.

1
Bevaka tråden