Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel skapelsedatum på filer som flyttas till USB

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-07 10:00

Hej,
Har problem med att filer som jag flyttar mellan två datorer med ett USB-minne får fel skapelsedatum. Om jag tex skapar en mapp på min dator så står det att den gjordes idag och vid vilket klockslag. Kopieras denna mapp till USB-minnet (formaterat med MS-DOS FAT16) så får den skapelsedatum 1 jan 1904. Har sökt på nätet men inte hittat någon info.

Är det någon som har en lösning eller vet varför det blir så här?

Kan ligga i att filer har creation-date men inte bibliotek under FAT ?

Inget_datum översätts med 1904 ?

Prova att formattera minnet som FAT32 via skivverktyg och se om felet kvarstår.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-11 09:18

Både filer och mappar får skapelsedatum 1 jan, 1904 och det blir ingen skillnad mellan FAT 16 eller 32. Har testat på flera olika maccar men med samma resultat.

Jag har bara för att jävlas med hela världen och vara allmänt avig formatterat alla mina minnepinnar till Mac OS Extended (journalförd) icke Skiftlägeskänslig....

Detta för att jag bara flyttar mellan Macar.

Finns det ngn annan som kan verifiera nallens problem?

Jag har ett minne, formatterar det till FAT-32. Kopierar in filer. Läser "Visa-info"-fönster. Alla datum ser korrekta ut (INTE 1904)

Skivverktyg klarar inte formattera i FAT-16.

Har du kollat din systemklocka ?
När batteriet går ur världen så blir det 1956 på de flesta macar...

HUR kollar du datumet? i terminalen? Med "Visa info" ?

Kan det vara ett "skitminne" ? Eller ett sånt där med programvara på? U3 elelr vad de heter?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-12 08:33

Relativt ofta så använder jag USB-minnet för att föra över filer till pc vilket gör att det måste vara FAT-formaterat. Nu skulle jag kunna ha ett minne som är mac-formaterat för överföringar mellan maccar och ett FAT-formaterat för överföring mellan pc och mac men det känns som ett steg tillbaka i utvecklingen.

Har testat med två olika minne om det är "skitminnen" vet jag inte. Ett 256 MB (pq1) och ett 2 GB (SanDisk Cruzer micro). Det lilla är formaterat som FAT16 och det stora som FAT32. Oavsett om de formaterades på en PC eller Mac så visade macen att filer som kopierats eller sparats direkt från en applikation att skapelsedatum var 1 jan, 1904. Ändringsdatum stämde dock. Detta kollades med att lista innehållet i ett vanligt finder-fönster. Om jag kollar "Visa info" så står det "- -" på skapelsedatum. Ändringsdatum stämmer men fick du rätt skapelsedatum?

Klockan på min dator stämmer så det kan det inte vara. Testade samma sak på en kollegas dator som har 10.5 och där visades rätt datum. Själv så har jag 10.4.11. Antagligen så är FAT-stödet inte 100%-igt i 10.4. Så det blir väl till att uppgradera OS:et.

1
Bevaka tråden