Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone kamera GPS koordinater blir fel

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, iPhone använder sig av den inbyggda lokaliseringsfunktionen när man tar bilder. I Aperture har jag lärt mig att man kan kryssa i longitude och latitude i exif inställning i metadata för att på det sättet få fram var bilden var tagen med hjälp av kommandot "show on map". Alla min photon från iPhone verkar vara tagna mitt i atlanten utanför skottland. Någon annan som har samma problem eller någon som får funktionen att funka?
mvh
Fredrik Svedberg

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-09 19:11

Var är de tagna, inomhus eller ute? Är du inne så är GPS positioneringen värdelös. Har du testat med Google maps för att se vart du blir positionerad och stämmer den då?

Provade senast igår genom att först kolla på google map att den har position etc och sedan ta fotot men det blir fortfarande ko-ordinater mitt i atlanten. Får väl ta med den till Telias butik och se vad de säger. Man får ju en fråga om att kameran vill använda ens position första gången man använder funktionen, om man svarar nej första gången gäller då det för alltid? Hur kan man isåfall nollställa svaret och ange ja?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-10 09:12

Har samma problem. Positionen är rätt i Maps men när man sen tar ett kort hamnar koordinaterna ute i atlanten vid Skottland. Låter ju som ett mjukvarufel.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-10 09:31

Har kollat lite och det verkar som koordinaterna i fotot är rätt! Har knappat in dom för hand i google maps på datorn. Men om sen skickar upp fotot till, i mitt falla, Picasa web album så verkar det som koordinaterna läses fel och fotot hamnar utanför Skottland.

Är formatet fel i positionsdatan i fotot för Picasa...?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-10 12:07

Ok, nu har jag tittat lite mer på detta och kommit fram till följande:

iPhonen gör fel när den Geotaggar kort!
Ett exempel på ett kort som har tagits i närheten av Varnhem. Så här skriver iPhonen metadatan i kortet:
GPS Latitude 58 28.84\'0" N
GPS Longitude 13 38.5\'0" W

Observera "W" för Longitud. Detta är fel och ska vara "E" för våran del av världen.

Detta är anledningen till positioneringen vid Skottland.

Behövs en uppdatering för att fixa detta!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-19 20:30
Ursprungligen av Zip_THN:

Ok, nu har jag tittat lite mer på detta och kommit fram till följande:

iPhonen gör fel när den Geotaggar kort!
Ett exempel på ett kort som har tagits i närheten av Varnhem. Så här skriver iPhonen metadatan i kortet:
GPS Latitude 58 28.84\'0" N
GPS Longitude 13 38.5\'0" W

Observera "W" för Longitud. Detta är fel och ska vara "E" för våran del av världen.

Detta är anledningen till positioneringen vid Skottland.

Behövs en uppdatering för att fixa detta!

Är tyvärr inte fixat i nya 2.0.2

Ursprungligen av Zip_THN:

Är tyvärr inte fixat i nya 2.0.2

Har någon testat med 2.1 ännu?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-10 15:28

Så det borde då vara så på alla telefoner? :/

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-10 15:56

Ja, det borde det väl vara men det kan jag inte kolla. På min gör den så i alla fall. Skrev också om det på Apples forum och där var det flera som kunde hitta se samma sak.

Om det inte är på alla så blir det ännu mer konstigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 16:32

Samma problem här. Använder man tredjepartsprogram för att fotografera och exempelvis ladda upp till Flickr så blir det rätt. Men i kameraprogrammet så är longituden fel. Det är en programmeringsmiss av Apple helt enkelt. Ytterligare en vill säga...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-10 16:38

hej,, hur ser ni vart bilderna är tagna?? hur får man fram det?? jag hittar inget när jag har tagit bilderna med min iphone kamera???!!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-10 16:46

Det går inte i iPhonen. Du måste kolla i något program i din dator. Jag upptäckte problemet när jag skickade upp bilder till Picasa Web album. Då hamnade allt bortåt Skottland.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-10 17:11

aha, där ser man, det var dåligt av apple,, varför kan man inte se det i sin iphone för?? det funkar väl med andra mobiler? se, nokia,mfl??

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-10 18:54

Geotagging är ju ganska nytt när det gäller mobiltelefoner och jag är tveksam till att du kan kolla informationen i mobilen på SE eller nokia, någon får rätta mig om jag har fel. Lösningen är säkert någon form av 3e parts program i mobilen som kan visa den inbäddade informationen.

Å andra sidan så vet man ju var bilden är tagen så få den infon i mobilen anser jag vara en onödig funktion.

Ursprungligen av wrls:

Geotagging är ju ganska nytt när det gäller mobiltelefoner och jag är tveksam till att du kan kolla informationen i mobilen på SE eller nokia, .

På vissa av Nokias mobiler kan man välja att visa vart bilden är tagen med det inbyggda kartprogrammet. På SE-s mobiler används istället Google Maps-programmet.

Tycker det är svagt av Apple att inte ha löst denna bugg än fast absolut svagast är nog att den finns där överhuvudtaget. Man kan ju undra om de själva ens testat funktionen....

En av ideerna med geotagging i kameran är att kunna hitta platsen. Jag tar flera bilder med mina pro kamera (Nikon och Leica) sedan tar jag ett par referensbilder med iphone. På det sättet får jag in platsen i projektet. F-n att de har programmerat fel. Har slitit mitt hår för att få rätt. Har någon felanmält till Apple eller skall jag?
/Fredrik Svedberg

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-10 21:24

Jag kommer att ringa till Apple imorgon men det gör ju absolut inget om fler ringer om samma bugg.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-11 11:54

Försökte ringa till Apple idag men dom hänvisade till Apple - Feedback för buggar. Har skickat ett mail den vägen. Vi får se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 12:18

Latitud eller longitud 0 verkar vara svårt för programmerare och har gett upphov till intressanta buggar förut...

The Risks Digest Volume 3: Issue 44

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-11 15:06
Ursprungligen av pesc:

Latitud eller longitud 0 verkar vara svårt för programmerare och har gett upphov till intressanta buggar förut...

The Risks Digest Volume 3: Issue 44

Det finns närmare plan senare än 1986 som har haft problem med havsnivån och landningsbanor under densamma... Och nu gick vi fint off-topic! O:-)

Jag har också skickat bug-report via apple feedback.
/FS

Testade nu och det verkar bli korrekt i Preview blir det såhär,

Latitude xxx N
Longitude xxx E

/Adam

Edit: Denna länk får man när man klickar på Locate i Preview 59.331,18.0325 - Google Maps

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-09-12 22:49

Ja, det är äntligen fixat i och med 2.1!

1
Bevaka tråden