Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DN attackerar igen: "svårt att mejla med iPhone"

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 08:42

Här har vi länken till dagens artikel: Vass kritik mot Iphone

Jag tycker det är lite tråkigt med trenden att ta vad andra säger (analytiker, foruminlägg och liknande) och presentera det som hela nyheten. DN borde väl kunna krama ur sig en artikel där man går till botten med just batteriproblemet. Hur lång batteritid får man egentligen (grundligt test)? Hur står den sig i jämförelse med samma användningsmönster hos liknande smartphones?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-12 09:12

Hur gör du för att få de batteritiderna Pascoe eftersom du "leker ganska mycket"? (hur mycket är det förresten?)

Själv har jag bara 3G aktiverat (att stänga av gör varken till eller från för batteritiden..har testat), lyssnar på låtar och surfar eller spelar något spel på lite dötid när jag sitter ute i bilen och väntar på jobb. Sen blir det väl att man använder den när man kommer hem. Måste ändå ladda telefonen varje dag.

Upplever en viss förbättring sedan uppdateringen, men batteriet tar ändå slut lite för snabbt tycker jag.

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-12 09:28

Ja det beror ju klart på hur man definierar mycket.
Om jag kollar statestiken just nu har jag 5h 29min användning och 16h 55min vänteläge sedan full uppladdning och gissar att jag har uppskattningsvis 80% kvar av batteriet. 3G har jag alltid aktiverat wifi och bt använder jag mer sällan och PUSH har jag ändrat till kolla var 30min, skärmen stängs efter 1min. Mest använder jag den till skriva sms, ringa, surfa, mail kollar runt på appstore.

Skulle nog säga att min användning ligger lite över normal för att va en mobiltelefon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 09:56

Jag måste ladda batteriet varje kväll - utan undantag.
Batteriet är helt klart för klent för hur telefonen är tänkt att användas.

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-12 10:02

hur använder man den för att tömma batteriet varje dag?

Inga svårigheter alls att tömma iPhone på mindre än en dag. Jag har den standardinstallerad men har stängt av bluetooth som jag inte använder. Surfar en del, ett fåtal SMS, en hel del mail och ibland (mycket sällan) gps. Och, så ringer jag förstås en hel del.
Jag har sladd med för att kunna ladda den under dagen, batteriet tar annars slut på kvällen.

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-12 10:14

hmmm, märkligt. Som sagt svårt att veta vad man menar med mycket. Men hade jag inte haft tillgång till dator hade det kanske blivigt extremt mycket mer. Sen om det är för klent batteri eller inte kan man ju diskutera. Hade man velat ha en dubblet så tjock mobil? Passar ju så perfekt i byxfickan. Apple kunde ju tagit bort 3g gps och push minskat skärmen mm... Då hade man fått bättre batteri. Tror inte det ät tänkt att alla kommer använda alla funktioner. Vissa lyssnar på mycket musik vissar surfar mycket osv...

Men ja har man tillgång till uttag är det ju inga problem eller så kan ju köpa nåt batteripack?

Jag har ungefär samma batteritid som Pascoe, eller det är så jag upplever det. Laddar den var annan dag oftast, om jag inte har använt GPS under en längre tid eller slösurfat. "normalanvänder" jag, det vill säga lyssnar på musik, skriver några sms, kollar när tunnelbanan går, håller den i ungefär 2,5 dygn.

Mitt batteri håller cirka 1,5 dygn. Kanske 2, om jag är sparsam under andra dygnet.

Precis som Pascoe säger, med sin skärmyta, sin tjocklek, sin 3G, GPS osv så kan man inte vänta sig något annat av iPhone! Jag är nöjd!

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-08-12 11:54

Något som jag tycker är värt att nämna är att när den varnar för att 20% återstår av batteritiden så ÄR det 20%. Min har överlevt under nästan en hel arbetsdag efter att jag fick varningen, trots några samtal, sms och lite surf.

Detta till skillnad från de flesta andra mobiler där du får en varning och sedan dör den.

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-12 12:01

Ja kan nog va så att många tror den är nästan död då. Men i själva verket håller den ganska länge efter den varnat för 20%

Alla som hänger med på riktigt vet att det är 3G-problematiken som är den stora grejen - inte batteritiden - när det gäller iPhone 3G. Detta har DN lyckats missa i dagens artikel. Ännu ett bevis på lata journalister. Dom orkar inte fördjupa sig....gå till källorna.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla som hänger med på riktigt vet att det är 3G-problematiken som är den stora grejen - inte batteritiden - när det gäller iPhone 3G. Detta har DN lyckats missa i dagens artikel. Ännu ett bevis på lata journalister. Dom orkar inte fördjupa sig....gå till källorna.

Det var ju ingen ljuplodande artikel om ihone utan ett test för hur mejl i mobilen fungerade.
Brödtexter säger:
Nu vill mobilbranschen få vanliga kunder att använda e-post i mobilen. Din Ekonomi har testat olika modeller för att se hur bra det fungerar.

Sen om du personligen inte anser att batteritiden är viktig så betyder det inte alla tycker likadant.
Tro mig jag har jobbat i stort sätt utan fast plats och åkt runt mellan olika kunder varje dag med massor av samtalvarje dag, då är batteritid sjuuukt viktigt, betydligt viktigare än ett snyggt gränssnitt. Ett tag hade jag en mobil(se p990) som räckte i ca 1 dag, vanligt använde. Det sluttade ofta med att jag fick ha min bärbara igång i väskan och ha mobilen kopplad via usb till den för att batteriet tog slut. Det var en otrolig lättnad att byta till en mobil som räckte 3-4 dagar.
Idag har jag dock fast arbetsplats och inte samma behov av lång batteritid, men uppskattar ändå en lång batteritid få man slipper oroa sig för att ta med laddare så fort man ska göra något. Vad som är viktigt för mig kanske inte är viktigt för dig, men jag "hänger antagligen inte med på riktigt"

1. Jag talar om dagens artikel i DN Ekonomi.
2. Min uppfattning är att 3G-problematiken totalt överskuggar batteri-problematiken (som inte ens är ett "fel") om man plöjer nätet på info. Det är 3G-problematiken som kan få Apple's aktier att falla på börsen - inte batteri-problemet (som är väntat av alla som insåg vilket teknikbest iPhone är).
3. Detta är inget jag "tycker". bara en analys av mina intrygg av nät och media.
4. Mina egna åsikter om vad som är "viktigt" i en mobiltelefon eller inte är ointressant i detta sammanhang. Om du läser inlägget en gång till så msärker du nog att jag inte uttrycker MINA värderingar om vilka fel som är värst. Jag kanske inte ens har en mobiltelefon.
5. Ryck upp dig. Du slår in öppna dörrar.

Ursprungligen av mendezzz:

Det var ju ingen ljuplodande artikel om ihone utan ett test för hur mejl i mobilen fungerade.
Brödtexter säger:
Nu vill mobilbranschen få vanliga kunder att använda e-post i mobilen. Din Ekonomi har testat olika modeller för att se hur bra det fungerar.

Sen om du personligen inte anser att batteritiden är viktig så betyder det inte alla tycker likadant.
Tro mig jag har jobbat i stort sätt utan fast plats och åkt runt mellan olika kunder varje dag med massor av samtalvarje dag, då är batteritid sjuuukt viktigt, betydligt viktigare än ett snyggt gränssnitt. Ett tag hade jag en mobil(se p990) som räckte i ca 1 dag, vanligt använde. Det sluttade ofta med att jag fick ha min bärbara igång i väskan och ha mobilen kopplad via usb till den för att batteriet tog slut. Det var en otrolig lättnad att byta till en mobil som räckte 3-4 dagar.
Idag har jag dock fast arbetsplats och inte samma behov av lång batteritid, men uppskattar ändå en lång batteritid få man slipper oroa sig för att ta med laddare så fort man ska göra något. Vad som är viktigt för mig kanske inte är viktigt för dig, men jag "hänger antagligen inte med på riktigt"

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-12 15:13

Zimmerman menade den här artikeln. Den är väldigt dåligt skrivet. Journalisten blandar ihop vissa påståenden och beskrev problemen helt fel. Det största problemet med iPhone är problemet med 3G och inte batteritiden. iPhone har faktiskt ett utav bästa batteritid om man jämfört med liknande telefoner.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Zimmerman menade den här artikeln. Den är väldigt dåligt skrivet. Journalisten blandar ihop vissa påståenden och beskrev problemen helt fel. Det största problemet med iPhone är problemet med 3G och inte batteritiden. iPhone har faktiskt ett utav bästa batteritid om man jämfört med liknande telefoner.

//Rob

Precis, och jag behöver väl inte tillägga att det är samma skribent på DN Ekonomi som skrivit de tidigare två usla iPhone-artiklarna.

Ursprungligen av Stinky:

Precis, och jag behöver väl inte tillägga att det är samma skribent på DN Ekonomi som skrivit de tidigare två usla iPhone-artiklarna.

Hon måste ha en issue kring iPhone helt klart.

Ang. batteritiden skulle jag ändå vilja se hur det ser ut på jämförande mobiler.

update: Såg att en liknande mobil - diamond har sämre batteritid och såg även de som hade problem med 3G även där.

Senast redigerat 2008-08-12 16:41
Ursprungligen av draags:

Hon måste ha en issue kring iPhone helt klart.

Ang. batteritiden skulle jag ändå vilja se hur det ser ut på jämförande mobiler.

update: Såg att en liknande mobil - diamond har sämre batteritid och såg även de som hade problem med 3G även där.

2 fel blir inte ett rätt....

Ursprungligen av mendezzz:

2 fel blir inte ett rätt....

Jasså inte, då har jag haft helt fel i flera år...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-12 20:47

Bra batteri

För mej duger det utmärkt, laddar 2 ggr/vecka. Spelar inga spel, surfar och ringer lite, mer SMS och mail. iPhone 3G vit.

Ursprungligen av Stinky:

En PR-byrå har någons uppdrag att spruta ut dålig publicitet om iPhone. Färdiga artiklar och artikelförslag ges tilll ...

Ursprungligen av Mats Larsson:

En PR-byrå har någons uppdrag att spruta ut dålig publicitet om iPhone. Färdiga artiklar och artikelförslag ges tilll ...

Japp antagligen samma gäng som låg bakom att människan varit på månen.

iPhone har varit otroligt hajpad, mer än någon mobiltelefon innan, självklart kommer den då synas hårdare än någon mobil innan.

Kan tänka mig att folk är vana att kunna ladda mobilen 1-2 gågner per vecka så blir det självklart en omställning att behöva ladda den dagligen. Jag förstår också att det är pga alla funktioner man klämt in, men det kan kännas som att tekniken tar ett stag bakåt när batteritiden blir sämre än sin gamla mobil.

Man kan jämföra det med digital-TV där man fått bättre bild och mer funktioner men helt plötsligt tar det en massa tid när man byter kanal, en stor besvikelse i minna ögon, jag vill ju ha den fina bilden men att det helt plötsligt ska vara en fördröjning på 1 sekund när jag byter bild, när jag med den gamla tekniken inte haft detta problem på 25 år.

Ursprungligen av Robo-X:

//Rob

Intressant är också att det gick att kommentera och diskutera artikeln i början, och det skrevs kritiska kommentarer till artikeln. Bl.a. skrev jag att en pryl som man använder 5 ggr så mycket såklart tar slut på batteriet 5 ggr så fort, samt att batteriet såklart kommer gå att byta för runt 700 som i USA. Nu kan jag inte hitta några kommenterar eller diskussion kring den längre. Borttaget?

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-13 10:33

Dom borde ta bort hela artikeln om journalisten inte klarar svara på kritiken. Har väl lika mycke kunskap om teknik/prylar som en anställd på onoff. (hoppas ingen jobbar på onoff här hihi)

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-12 13:03

Jag har en 12V-->220V i bilen sen kan jag koppla alla mina eltörstande prylar till denna utan särskilda laddare.
Annars är ju en ciggladdare med USB inte tokdyrt. Man använder ju ändå handsfree när man är i bilen.

Klargörande, mitt batteri måste laddas under dagen, men det ser jag inte som ett problem. Jag förstår varför det är så och är kanonnöjd med iPhone! (börjar dock bli tveksam vad det gäller 3G-problematiken)

Bevaka tråden