Klart den är kompatibel med mac. Men om det är en 2,5" USB-disk utan extern strömförsörjning kan det bli problem då vissa datorers USB-kontakter inte klarar av att leverera tillräckligt med kräm. Det kan ju också vara något problem relaterat till OSXs oförmåga att skriva till NTFS (man kan bara läsa). Kanske att något i Skivverktygsprocessen kräver skrivning till skivan?
Nu är väl det en 3,5"-disk med egen transformator, right? USB är ju alltid lite voodoo, och i samband med en disk vars filstruktur kanske är skadad osv kan mycket konstiga saker hända. Min lokala Kodak-handlare lyckades så sent som i förrgår steka mitt USB-minne så att det inte monterades på skrivbordet vare sig på deras tre PC-häckar eller på mina macar (jobb och hemma). Skivverktyg bara stod och tuggade. Provade med flera maskiner tills en gammal IBM tänkpadda lyckades montera minnet och man kunde föra över informationen. Verkade gå med USB1-fart och ibland stod Utforskaren och snurrade länge och väl innan den kunde komma in i nästa mapp. Nåväl. Formaterade om i FAT32 och nu verkar det funka igen.
Sensmoral: Testa att koppla upp disken till en PC och formatera om till FAT32. Koppla sedan in i macen och formatera om till HFS+.
FAT32 (kallas MS-DOS i macens Skivverktyg) kan iofs läsas och skrivas av OSX men formatet är uråldrigt och klarar inte filer större än 4GB (inga DVD-skivavbilder här inte). Dessutom väldigt skakigt att försöka lagra och köra OSX-program från den. Inte heller går det att boota från den om man exvis vill göra en bootningsbar backup med SuperDuper eller CarbonCopyCloner.