Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritiden på iPhone 3G är usel

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dags för lite statistik:
Sedan full ladding:
Användning: 1 h 56 m
Vänteläge: 21 h, 46 m

Kvar på batteriet: cirka 70-80 % (Svårt att uppskatta tycker jag)

Har inte använt den så mycket som jag tror jag kommer använda den under en dag, men nu ska jag låta den få gå ända ner till 0 och se hur mycket användning det blev. Sedan ska jag nog slå på WLAN och se hur det är då. 3G kommer jag nog inte använda så mycket ändå då jag mest kommer använda internet på campus och på stan och där finns WLAN att använda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 22:36

fick precis varning om 20% och då har jag allt påslaget plus BT sen lunch. Här även spelat musik hela dagen fram till åtta ikväll. Även snackat en del i den också.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-07-16 22:43

Sedan så är det j så att man leker lite extra med en sak som är ny....så det gör ju oxå att batteriet tar slut fortare

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 02:24

Det tar några dagar för batteriet att få full kapacitet. I alla fall så var det så på min G2 iPhone. Det tog 4-5 laddningar innan batteriet blev så pass stabilt att det visade bra tider. Jag är säker att nästan alla får lite längre batteritid när alla har laddat upp batteriet några gånger och lekt färdigt med iPhonen.

//Rob

• Medlem
  • 2008-07-17 07:23

Hade tänkt byta ut mitt system med nano g3 ljud och ericsson tfn/radio mot en iPhone men blivit avskräckt...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-17 09:01

Att stänga av wlan när jag vet att jag inte har nåt nät hjälpte enormt mycket. Nu når jag med min användning aldrig 20%-varningen på en dag.

Jag har hittills i princip helt dragit slut på batteriet på en dag, men idag jobbade jag vilket resulterade i lite mer "normal" användning, dvs lyssna på lite musik till och från jobbet, kolla mail då och då, småsurfa på lunchen och på tåget, några samtal och SMS... Allt utom BT på, inklusive push, och jag har ca 2/3 kvar på batteriet nu.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-17 23:19
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har hittills i princip helt dragit slut på batteriet på en dag, men idag jobbade jag vilket resulterade i lite mer "normal" användning, dvs lyssna på lite musik till och från jobbet, kolla mail då och då, småsurfa på lunchen och på tåget, några samtal och SMS... Allt utom BT på, inklusive push, och jag har ca 2/3 kvar på batteriet nu.

Alla leker vi nog lite extra i början, för min del blir det nog ringa, sms och lite musik/podcast i slutändan.

Se på film eller surfa gör jag nog helst hemma framför datorn, min Eizo 24" är lite bekvämare än iPhone.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Nu har jag jobbat några dagar och drar nästan helt slut på batteriet till jag kommer hem. Tar telefonen ur laddaren när jag sticker hemifrån vid 8, kommer hem vid 22.20 och då måste den laddas.

• Medlem
  • 2008-07-18 08:33

Jag har satt "push" på manuellt same för bägge mina email adresser (under "avancerat")
klickat i "Manuellt". det har förbättrat tiden på batteriet med flera timmar. Jag läser ändå bara
mina mail när jag vill och har inget behov att att det plingar till i mobilen när jag får ett nytt.

SMS funkar utan "push" och det är det viktigaste för mig

ps. bara ett tips...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 08:49

Själv kör jag push på jobbmailen men manuellt på de andra två kontona... detta medför att jag får jobbmailen direkt men endast när jag går in i mailprogrammet så tas de privata ned, tycker det funkar perfekt.

• Medlem
  • 2008-07-18 09:06
Ursprungligen av Trineo:

Själv kör jag push på jobbmailen men manuellt på de andra två kontona... detta medför att jag får jobbmailen direkt men endast när jag går in i mailprogrammet så tas de privata ned, tycker det funkar perfekt.

Yepp...Lite "samma sak"

bara kom ihåg att om du tycker batteriet är kasst så plocka bort push även på din jobb
mail ett tag och kolla skillnaden...Får du ingen så ere ju bara att flytta tebaks det

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 09:21

Njae, det kommer jag bara göra när jag går på semester eller inte kommer ha tillgång till laddare på några dagar.

Nu kör jag Iphone 1 med version 2.0 men tycker att det är uselt batteritid även på denna, i version 1.1.4 slogs WIfi av när man låste telefonen det verkar inte fungera i 2.0 nu så det är nog min källa till varför det tar mycket batteri. Någon som kan kommentera?

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 08:07
Ursprungligen av sirandrew:

Nu kör jag Iphone 1 med version 2.0 men tycker att det är uselt batteritid även på denna, i version 1.1.4 slogs WIfi av när man låste telefonen det verkar inte fungera i 2.0 nu så det är nog min källa till varför det tar mycket batteri. Någon som kan kommentera?

Jag har inte märkt att batteritiden skulle blivit sämre på iPhone gen 1 efter uppdatering till 2.0 däremot är den segare.

Dock är detta OFFTOPIC då denna tråd handlar om 3G telefonen
Åter till topic.
/Kainen

Har hållit koll på hur jag använt telefonen på en laddning.

* Ringt tre samtal (har semester...).
* Tagit emot och läst tre sms.
* Skrivit ett sms.
* Tagit emot och läst ca 40 mail.
* Skrivit ett mail.
* Läst fem kapitel i en Beck-deckare, samtidigt som jag lyssnat på musik.
* Kollat några hemsidor, med WiFi påslaget vid några tillfällen och 3G vid några tillfällen.
* Kollat ca 45 minuter på Video-podcasts.
* Kollat väder och lite smått och gott, men sparsamt.

Enligt telefonen har jag använt den aktivt 5,5 timme, det är ganska exakt 39,5 timmar sedan jag tog loss den från laddaren.

Har fortfarande kanske 30 procent kvar av batteriet. Ganska ok tycker jag, eller hur? Har bara slagit på WiFi och 3G när jag behövt. Så med normalanvändning för mig klarar telefonen ungefär 2 dygn. Man kan ju faktiskt stänga av telefonen över natten, då skulle det bli tre dygn.

Ursprungligen av eternit:

Har hållit koll på hur jag använt telefonen på en laddning.

* Ringt tre samtal (har semester...).
* Tagit emot och läst tre sms.
* Skrivit ett sms.
* Tagit emot och läst ca 40 mail.
* Skrivit ett mail.
* Läst fem kapitel i en Beck-deckare, samtidigt som jag lyssnat på musik.
* Kollat några hemsidor, med WiFi påslaget vid några tillfällen och 3G vid några tillfällen.
* Kollat ca 45 minuter på Video-podcasts.
* Kollat väder och lite smått och gott, men sparsamt.

Enligt telefonen har jag använt den aktivt 5,5 timme, det är ganska exakt 39,5 timmar sedan jag tog loss den från laddaren.

Har fortfarande kanske 30 procent kvar av batteriet. Ganska ok tycker jag, eller hur? Har bara slagit på WiFi och 3G när jag behövt. Så med normalanvändning för mig klarar telefonen ungefär 2 dygn. Man kan ju faktiskt stänga av telefonen över natten, då skulle det bli tre dygn.

låter sjukt bra, mitt batteri gick ned 10% på 20 min tittande på youtube med WiFi aktiverat... kanske har något med Jailbreaken att göra?

Hur många av er har haft smarta telefoner tidigare? Kan berätta att mina erfarenheter är i princip identiska med de ni har på iPhone (som jag ännu inte köpt ) med exempelvis P990i som förutom många buggar dessutom inte klarade en hel dags användning med alla funktioner påslagna. Just 3G och WiFi är väldigt batterikrävande. Och nu sitter jag med en K660 som inte heller håller en hel dag med 3G och BT påslaget, så batteritid är ett generellt problem idag då funktionen sprungit ifrån hårdvaruutvecklingen.
Tror kanske att man kan lösa en del saker med mjukvara, men så länge vi konsumenter hela tiden köper den senaste modellen av de tekniskt mest avancerade modellerna utan att ifrågasätta något så viktigt som batteritid kommer tillverkarna inte att fokusera på det. Som det ser ut idag var de sista fem-sex åren av gsm-perioden mobiltelefonens guldålder, med bra mottagning och suverän batteritid. Vill vi uppleva det igen är det bara att efterfråga just det.
Och med detta sagt kan jag meddela att jag nog ändå faller för frestelsen och köper en iPhone. Den är unik, verkar fungera förhållandevis bra och är en produkt jag om tio år vill kunna säga att jag faktiskt ägde!

Har kört ett flertal olika HTC modeller och för att klara en hel dag så går det inte köra med både 3G, blåtand och WiFi samtidigt.
Körde man enbart GSM och synkning varje 15:e minut så klarade man sig drygt en hel dag.

Pratar ungefär ett par timmar varje dag i telefonen, läser mail och skickar mail ganska ofta under hela dagen.

Har ungefär samma batteritid på min iPhone och då kör jag i GSM läge.
Med mailen kör jag synkning varje 15:e minut.

Senast redigerat 2008-08-14 20:44
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-14 20:45
Ursprungligen av Fitinghoff:

Tror kanske att man kan lösa en del saker med mjukvara, men så länge vi konsumenter hela tiden köper den senaste modellen av de tekniskt mest avancerade modellerna utan att ifrågasätta något så viktigt som batteritid kommer tillverkarna inte att fokusera på det. Som det ser ut idag var de sista fem-sex åren av gsm-perioden mobiltelefonens guldålder, med bra mottagning och suverän batteritid. Vill vi uppleva det igen är det bara att efterfråga just det.

Det är väl ändå rätt många som efterfrågar bättre batteritid, men det verkar som om tillverkarna inte lyssnar. De är mer intresserade av att trycka in fler finesser.

Sen är väl heller inte Apple kända för att vara lyhörda för användarnas önskemål direkt.
Hade de lyssnat på kritiken så hade t ex alla iPods och iPhones haft batterier som användaren enkelt kan byta själv.

Ursprungligen av Mach2:

Det är väl ändå rätt många som efterfrågar bättre batteritid, men det verkar som om tillverkarna inte lyssnar. De är mer intresserade av att trycka in fler finesser.

Sen är väl heller inte Apple kända för att vara lyhörda för användarnas önskemål direkt.
Hade de lyssnat på kritiken så hade t ex alla iPods och iPhones haft batterier som användaren enkelt kan byta själv.

Sedan efterfrågar kunder mindre och smidigare prylar. Det är ju upp till tillverkaren att hitta en kompromiss som skall passa så bra som möjligt.

Hade gärna sett enkelt utbytbara batterier, men det verkar ju som Apple hellre går efter form och design i det läget, vilket jag personligen inte riktigt tycker är kanske den bästa avvägningen.

Jag förstår Apple's val i detta fall. Ingen springer omkring med extra batterier i alla fall. Jag känner ingen och har aldrig hört talas om någon som ränner omkring med extra batterier till sin Ericsson/Nokia etc. Ingen.
(klart några finns - men kom igen nu - vi talar om en Marknad med flera miljoner kunder)

Lösningen med 5V USB-laddning är genial. Man behöver bara ha med sig den minimala sladden (iPod/USB) och man har laddningsmöjlighet nästan överallt i den utvecklade världen. Att inte fler mobiltillverkare kommit på detta är ett mysterium. Varje dator i hela världen är en potentiell laddare för en iPhone/iPod.

Ursprungligen av phindus:

Hade gärna sett enkelt utbytbara batterier, men det verkar ju som Apple hellre går efter form och design i det läget, vilket jag personligen inte riktigt tycker är kanske den bästa avvägningen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag förstår Apple's val i detta fall. Ingen springer omkring med extra batterier i alla fall. Jag känner ingen och har aldrig hört talas om någon som ränner omkring med extra batterier till sin Ericsson/Nokia etc. Ingen.
(klart några finns - men kom igen nu - vi talar om en Marknad med flera miljoner kunder)

Lösningen med 5V USB-laddning är genial. Man behöver bara ha med sig den minimala sladden (iPod/USB) och man har laddningsmöjlighet nästan överallt i den utvecklade världen. Att inte fler mobiltillverkare kommit på detta är ett mysterium. Varje dator i hela världen är en potentiell laddare för en iPhone/iPod.

Nej, det är inget jag heller gör i vanliga fall. Men skulle jag ut på långresa så hade ett eller två extra batterier inte varit en dum ide. Det är inte alltid så lätt att strö, på mindre utvecklade på platser.. Men då hade jag nog inte tagit med mig min iPhone i vilket fall som helst :).

Får hoppas att de kör igång ett liknande program här i Sverige som de hade till iPhone Gen1 i USAt så man kan få batteriet utbytt "gratis" när det börjar bli dåligt.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-16 17:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Du senast jag kollade fanns det batterier till Sony Ericsson och Nokiatelefoner nästan överallt. Om "ingen" köper dessa varför tar då butikerna hem dem?
Det är helt klart smidigt med att kunna ladda via USB, men för den skull kunde man ha ett mer lättåtkomligt batteri.

Den dag batteriet ger upp i min iPhone hade jag föredragit (som på min gamla Sony Ericsson) att enkelt kunna byta batteriet själv. På min gamla telefon kan jag byta batteri med en hand och det tar inte ens 5 sekunder. Nu måste man lämna in den till Telias sk. "tekniker" som får skruva sönder hela telefonen. Det är störtlöjligt.

Ursprungligen av Mach2:

Det är störtlöjligt.

Du glömde att inleda med; "Jag tycker". Bara för att du inte förstår betyder det inte att det är störtlöjligt.

Du förstår inte ämnet för mitt inlägg: Det handlar inte om svårigheter att BYTA batteri - det handlar om att ingen har EXTRA batteri.

(Givetvis skulle en lösning som gjorde det barnsligt enkelt att byta batteri - utan att förstöra apparatens skönhet - vara att föredra. Vem säger emot det? En idiot? Men - att ev. knäcka skönheten för en teknisk lösning som ska göras kanske vart annat år är inte rationellt. Det är korkat.)

Sen - jag personligen kommer inte att ha några som helst problem att byta batteri. På min iPhone finns det t.o.m. två skruvar som underlättar isärtagningen. Den dagen jag måste lämnar in en iPhone 3G för att låta "tekniker" byta batteri så hoppas jag att någon skjuter mig.

Ursprungligen av Mach2:

Du senast jag kollade fanns det batterier till Sony Ericsson och Nokiatelefoner nästan överallt. Om "ingen" köper dessa varför tar då butikerna hem dem?
Det är helt klart smidigt med att kunna ladda via USB, men för den skull kunde man ha ett mer lättåtkomligt batteri.

Den dag batteriet ger upp i min iPhone hade jag föredragit (som på min gamla Sony Ericsson) att enkelt kunna byta batteriet själv. På min gamla telefon kan jag byta batteri med en hand och det tar inte ens 5 sekunder. Nu måste man lämna in den till Telias sk. "tekniker" som får skruva sönder hela telefonen. Det är störtlöjligt.

Har haft tre HTC-telefoner tidigare: Qtek 8310, Qtek 9100 och HTC Advantage. Batteritiden minskar i takt med hur avancerade de blir, så är det ju. Bara 8310 som i stort sett bara är en vanlig telefon har bättre batteritid än iPhone, med ett liknande användningsmönster.

Och det finns ju lösningar för den som behöver ladda luren utan närhet till ett vägguttag. Coolast är väl det där batteripacket med solcellsladdare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 21:35

Riktigt imponerad jämfört med den äldre modellen.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-16 18:28

Efter att ha snabbläst hela tråden skulle jag vilja dra mitt strå till stacken. Jag fick en föreläsning i antennteknik av min pappa. Men hans närmare 60 år bakom allt från radiorör till transistorer fick jag mig en omgång. Och kontentan till den dåliga batteritiden är förknippat med den dåliga antennen i 3G-modellen. För när basstationen berättar för telefonen att den inte hör telefonen tillräckligt bra (pga dålig antenn) så drar telefonen på uteffekten tills det räcker. Typiskt så räcker endast 100%. Batteriet tar slut på nolltid. Du får samma effekt om du tar en fungerande mobil och håller handen för antenndelen. Då kommer den att kompensera med mer uteffekt. Inget konstigt alltså.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-16 22:13
Ursprungligen av frazze:

Efter att ha snabbläst hela tråden skulle jag vilja dra mitt strå till stacken. Jag fick en föreläsning i antennteknik av min pappa. Men hans närmare 60 år bakom allt från radiorör till transistorer fick jag mig en omgång. Och kontentan till den dåliga batteritiden är förknippat med den dåliga antennen i 3G-modellen. För när basstationen berättar för telefonen att den inte hör telefonen tillräckligt bra (pga dålig antenn) så drar telefonen på uteffekten tills det räcker. Typiskt så räcker endast 100%. Batteriet tar slut på nolltid. Du får samma effekt om du tar en fungerande mobil och håller handen för antenndelen. Då kommer den att kompensera med mer uteffekt. Inget konstigt alltså.

En quick fix torde vara den här produkten. Borde ta å köpa lite i aktier i Wilson Electronics.

Bevaka tråden