- Erik Dungert
- Medlem ●
Jag drar historien från förstra krångel... Igår så hade det kommit en uppdatering till "Car Lot", (ett spel). Jag försökte installera dem, men den ladda ner dem, installerade till hälften, sän stängdes installer bara av. Jag testade någa gånger, men samma sak hände hela tiden. Jag tänkte att det kanske bara är något fel på spelt så det inte går att installera, så jag avinstallerade Car LOt och tänkte inte mer på det.
Idag så upptäckte jag en ny uppdatering till ett sms program (kommer tyvärr inte ihåg vad det heter), installerade uppdateringarna och så kom det upp en skylt där det stog att man skulle starta om iPhonen. De installerades och jag klickade på "Home Button". Det kom upp en sådan här liten ring som snurrar (som det alltid gör när man har installerat något), men den slutade typ aldrig snurra. Brukar ta typ 2 sekunder, men det tog kanske 3 minuter nu! Sedan startade telefonen om sig och äpplet började synas... Sedan har jag inte kommit längre. Jag höll inne "sleep" & "home button" ett tag och den stängde av sig. Jag startade den igen, men samma sak! Bara äpplet, kommer inte längre! Testat några gånger, samma sak. Jag testade även att låta den stå i "äpple screen" i ungefär 20 minuter, sedan stände jag av dem igen.
När jag startar den och låter den stå i "äpple screen" 30 sek - 1 min, så hör jag i dator-högtalarna att den söker... Jag kan även SSH'a in på den. (WinSCP)
MYCKET tacksam för hjälp!
PS: Om det fanns någon liknande tråd på forumet vet jag inte, gick inte att söka. Står bara "sidan kan inte visas" Men om det fanns en tråd, förlåt.
Prova att hålla inne Home Button medans du sätter in USB kabeln, då skall den gå in i recovery mode och iTunes skall förhoppningsvis känna av detta och fråga om du vill återställa telefonen.
Jag har för mig att en release av en MMSprogramvara, tror det var något i stil med swirley MMS, som kunde orsaka att iPhones inte startade upp. Inte helt säker dock, kanske är något liknande detta du har råkat på.
Prova att hålla inne Home Button medans du sätter in USB kabeln, då skall den gå in i recovery mode och iTunes skall förhoppningsvis känna av detta och fråga om du vill återställa telefonen.
Jag har för mig att en release av en MMSprogramvara, tror det var något i stil med swirley MMS, som kunde orsaka att iPhones inte startade upp. Inte helt säker dock, kanske är något liknande detta du har råkat på.
Du menar att jag klickar på återställ och kör ZiPhone typ?
Men den kan inte bli sur om man bara kopplar in den i datorn? För om (mot förmodan) det skulle gå att dra över lite bilder från den vore jag glad.. Men jag vågar jag testa att koppla in den i datorn va?
Hehe, är lite nervös nu, därför jag ställer dumma frågor...
Du menar att jag klickar på återställ och kör ZiPhone typ?
Men den kan inte bli sur om man bara kopplar in den i datorn? För om (mot förmodan) det skulle gå att dra över lite bilder från den vore jag glad.. Men jag vågar jag testa att koppla in den i datorn va?
Hehe, är lite nervös nu, därför jag ställer dumma frågor...
Det är lungt, jag brukar säga att de dumma frågorna är de som man verkligen vill ha svar på, men aldrig ställer
Vad som skall hända är att telefonen skall gå in i restore mode, dvs att den ställer redo för att kunna "installeras". Gör man detta så kommer givetvis allt på telefonen att tas bort och skrivas över med en ny installation (ungf som att installera om din dator hemma ). Men detta är inget som som iTunes gör automatiskt, utan du som användare måste initiera.
Det finns flera sätt att låsa upp telefonen, jag har själv låst upp min mha ZiPhone, men när PwnageTool kom så provade jag denna lösning, och kan därför kan jag rekommendera detta sätt. För Mac klicka här, och för Windows klicka här.
Kan du komma åt telefonen via SCP så borde det kunna gå att föra över bilder osv till din dator. På Mac finns det ett program som heter Cyberduck som, vad jag förstår, skall vara bra för att accessa sin iPhone och föra över filer. Jag har dock inte gjort detta själv så jag kan inte hjälpa dig så mycket där.
Det är lungt, jag brukar säga att de dumma frågorna är de som man verkligen vill ha svar på, men aldrig ställer
Vad som skall hända är att telefonen skall gå in i restore mode, dvs att den ställer redo för att kunna "installeras". Gör man detta så kommer givetvis allt på telefonen att tas bort och skrivas över med en ny installation (ungf som att installera om din dator hemma ). Men detta är inget som som iTunes gör automatiskt, utan du som användare måste initiera.
Det finns flera sätt att låsa upp telefonen, jag har själv låst upp min mha ZiPhone, men när PwnageTool kom så provade jag denna lösning, och kan därför kan jag rekommendera detta sätt. För Mac klicka här, och för Windows klicka här.
Kan du komma åt telefonen via SCP så borde det kunna gå att föra över bilder osv till din dator. På Mac finns det ett program som heter Cyberduck som, vad jag förstår, skall vara bra för att accessa sin iPhone och föra över filer. Jag har dock inte gjort detta själv så jag kan inte hjälpa dig så mycket där.
Tackar! Ska testa lite senare
Men en sista sak: När (om) jag lyckas få den i recovery mode så ploppar iTunes upp och jag klickar på restore, eller återställ. Sedan återställer den iPhonen till orginala inställningarna, men den aktiverar den inte automatsikt väll? Den säger bara "Jag är klar nu vill du aktivera", eller något sådant? Jag klickar inte på någonting, utan kör bara ZiPhone, sen är det klart?
Japp, det stämmer bra att iTunes inte låser upp osv. Den bara återställer programvaran så att säga (enkelt en ominstallation). Sedan får man köra andra program som ZiPhone eller PwnageTool (personligen rekommenderar jag PwnageTool men båda är lika enkla) som låser upp telefonen åt dig
Hoppas det löser sig för dig, är det något problem så säg till!
Japp, det stämmer bra att iTunes inte låser upp osv. Den bara återställer programvaran så att säga (enkelt en ominstallation). Sedan får man köra andra program som ZiPhone eller PwnageTool (personligen rekommenderar jag PwnageTool men båda är lika enkla) som låser upp telefonen åt dig
Hoppas det löser sig för dig, är det något problem så säg till!
Tackar!
Jag kör på mitt gammla ZiPhone.
Jag höll home button inne och pluggade in USB-sladden. Jag klickade på "återställ" i iTunes och då kom det upp någon skylt om jag ville söka efter uppdateringar, skulle jag letat efter dem?
Iallafall så kollade jag lite på youtube på hur man gjorde och så och undetiden så stängde telefonen av sig. Jag startade den igen (höll sleep button inne). Den startas, äpplet kommer fram, och iTunes synkar den! Allt är precis som när man kopplar inte den i vanliga fall när allting fungerar! Bara det att man bara ser äpplet.
Jag kopierade över alla bilder till datorn Men sedan hakade hela datorn upp sig, men jag drog ur telefonen och datorn är normal igen...
Ska jag testa att plugga in iPhonen igen och klicka på återställ, under hämta uppdateringar, så som det ser ut normalt sätt, eller ska jag sätta den i recover mode igen och låta iTunes leta efter sina uppdateringar?
Okej, men vågar jag det då?
Det är ju liksom lite mysko att allt verkar fungera, bara det att displayen fastnar vid äpplet...
Okej, men vågar jag det då?
Det är ju liksom lite mysko att allt verkar fungera, bara det att displayen fastnar vid äpplet...
Det skall inte vara några problem att göra en återställning, speciellt inte nu när du har lyckats att föra över dina bilder
Det kan vara så att något program som du installerat gör så att telefonen inte får signalen att uppstarten är klar och att den då skall visa home-skärmen, utan den tror fortfarande att den bootar upp och därmed visar äpplet. Detta är bara en gissning från min sida dock.
En återställning gör så att telefonen har samma programvara (endast) som den hade när den levererades, man kan nästan se det lite som en mjukvarureset så att säga. Det innebär att de program som du har installerat kommer att tas bost osv, vilket gör att man eliminerar dem som en möjlig orsak till att bara äpplet visas.
Det skall inte vara några problem att göra en återställning, speciellt inte nu när du har lyckats att föra över dina bilder
Det kan vara så att något program som du installerat gör så att telefonen inte får signalen att uppstarten är klar och att den då skall visa home-skärmen, utan den tror fortfarande att den bootar upp och därmed visar äpplet. Detta är bara en gissning från min sida dock.
En återställning gör så att telefonen har samma programvara (endast) som den hade när den levererades, man kan nästan se det lite som en mjukvarureset så att säga. Det innebär att de program som du har installerat kommer att tas bost osv, vilket gör att man eliminerar dem som en möjlig orsak till att bara äpplet visas.
Okej, en återställning blir det.
Men det som jag hälst av allt skulle vilja ha kvar är mina kontakter. Det gick ju att SSH'a in på den, så kanske man skulle kunna hitta någon kontakfil eller något sådant. Kopiera den - återställa iPhonen - SSH'a in på den igen och ersätta den nya kontakt filen med den gammla?
Vet inte om det fungerar så, men jag skulle bli SUPER glad om någon kunde berätta om det skulle kunna vara möjligt.
Och VAR den filen ligger. (te.x "var/root/media/kontakter")
Ska ju gå att synka med Outlock och så. Jag testade det, men jag fattar verkligen inte hur man gör det... =/
Jag klistrar in det jag hade skrivit i förra tråden här då...?
Nu ska jag göra en återställning, men det är lite problem. Jag tror jag har 2 alternativ:
1. Sätta iPhonen i recovery mode och återställa. Jag testade det, men det kom upp en skylt där det stod:
itunes vill kontakta iphoen-programuppdateringssevern för att identifiera den här enheten. "leta" & "avbryt"
Vågar jag klicka på leta eller? Jag har tänkt att hålla shift inne och välja en 1.1.3 firmware jag har på datorn, men jag vet inte vad som händer när man klickar på leta.
2. Som sagt kan jag inte starta min iPhone. Den låser sig vid "äpple screen". (silver äpplet när man startar telefonen). Men annars fungerar den som den ska. När jag kopplar in den i datorn så får jag upp den i iTunes som man ska få normalt sätt. Jag kan lägga in media på den, kolla på kamera bilder och allt annat.
Jag håller shift inne och väljer min 1.1.3 firmware. Den börjar "förberade iPhone för återställning". Den tänker i typ 2 minuter, sedan kommer följande skylt upp:
iPhone-enheten "iPhone" kunde inte återställas. Ett orkänt fel uppstod (1602).
Jag sökte lite på google och fick upp: Error 1601 or 1602 when restoring iPhone or iPod touch in iTunes
Länken säger att jag måste avinstallera iTunes och installera iTunes 7.5 eller senare. Det lustiga är att jag har 7.6.
Man kan ju alltid testa att installera om iTunes, men det vill jag hälst inte göra. För sist jag skulle uppgradera mig från1.1.1 till 1.1.3 så fick det typ inte på en enda dator! Pga: "För lite ledigt minne på iPhone-enheten". Det var egntligen en bugg i iTunes, så jag testade ominstallera & så och till slut fick jag det att fungera.
Så ominstallera gör jag gärna inte.. =/
Jag gillar alternativ, 1.
Men vad händer egentligen när jag klickar på "leta"
Tacksam för svar!
I min andra tråd så sa de att jag kommer att få ner den nyaste firmwaren när jag klickar på "leta". Det är 1.1.4 då eller?
Jag, som är ganska okunnig, använder gärna ZiPhone, tror det är typ det ända jag behärskar
Men ZiPhone 2.5 klarar av att jailbreaka 1.1.4 va?
Man får väll inte ner något läskigt firmware som inte går att jailbreaka när man klickar på "leta"?
Okej, litar på det då.
Återkommer med hur det gick snart..
Föreesten! Varje gång jag synkar med datorn så säkerhetskopierar den ju allt.
Jag har 1.1.3 nu, men om jag får 1.1.4 efter återställning, kommer då alla kontaker tillbaka?
Föreesten! Varje gång jag synkar med datorn så säkerhetskopierar den ju allt.
Jag har 1.1.3 nu, men om jag får 1.1.4 efter återställning, kommer då alla kontaker tillbaka?
Japp, efter att du gjort en återställning osv och skall synka för första gången så kommer iTunes att fråga om du vill återställa från en backup, eller om du vill behandla telefonen som en "ny" (dvs den kommer inte att läsa tillbaka en backup till telefonen, utan kommer hantera telefonen som en okänd enhet i den mån att du får själv får säga till vad den skall synka osv. Precis som när du synkade telefonen första gången du fick den )
Kort och gott; gör en återställning till 1.1.4 som är den senaste versionen just nu, lås upp den med valfri lösning, och synka sedan och välj att iTunes skall läsa tillbaka en backup till telefonen.
Japp, efter att du gjort en återställning osv och skall synka för första gången så kommer iTunes att fråga om du vill återställa från en backup, eller om du vill behandla telefonen som en "ny" (dvs den kommer inte att läsa tillbaka en backup till telefonen, utan kommer hantera telefonen som en okänd enhet i den mån att du får själv får säga till vad den skall synka osv. Precis som när du synkade telefonen första gången du fick den )
Kort och gott; gör en återställning till 1.1.4 som är den senaste versionen just nu, lås upp den med valfri lösning, och synka sedan och välj att iTunes skall läsa tillbaka en backup till telefonen.
Gjort det och telefonen fungerar
Dock så blev det något fel när jag klickade på återställ från säkerhetskopia. Den började, men en skylt kom upp:
"Att itunes inte kunde återställa säkerhetskopian" och på iPhonen står det: "There was a problem during restore. Please restart your iPhone and try restoring again"
Det blev en "knapp" på iPhonen, restart, jag klickade på den och telefonen startade om sig.
iTunes la över all musik och film jag hade innan, men några kontakter fick jag då inte! Sur blir jag!
Finns det någon lösning?
Just det ja! Innan jag återställde den, så SSH'a jag in på iPhonen och kopierade över filen "AddressBook.sqlitedb". Vågar man ersätta den nya med den gammla, så kanske kontakterna kommer tillbaka?
Dock hade jag ju 1.1.3 innnan, nu har jag ju 1.1.4 så den kanske krachar igen om jag ersätter...? =/
Kan man inte bara läsa den filen på daton eller något sådant?
Tack för allt förresten!
Du gör det svårare för dig än det egentligen är. När du återställer från backup återställer fen allt inkl. kontakter, sms och notiser. Om du går in först med ssh och skriver över filer så kanske fungerar backupen inte mer. Annat problem kan vara att ziphone kan ha givit fel behörigheter på din telefin och nu kan den inte spara inställningarna.
Har du en Mac så sparas dina adresser i Adressboken. Har du en PC så sparas adresserna i Outlooks adressbok. Om adresserna fattas på din iphone är det bara att kolla om du har alla adresser på din dator och synka dom.
//Rob
Du gör det svårare för dig än det egentligen är. När du återställer från backup återställer fen allt inkl. kontakter, sms och notiser. Om du går in först med ssh och skriver över filer så kanske fungerar backupen inte mer. Annat problem kan vara att ziphone kan ha givit fel behörigheter på din telefin och nu kan den inte spara inställningarna.
Har du en Mac så sparas dina adresser i Adressboken. Har du en PC så sparas adresserna i Outlooks adressbok. Om adresserna fattas på din iphone är det bara att kolla om du har alla adresser på din dator och synka dom.
//Rob
Känner mig ganska dum!
Inte förän nu så fattar jag att man måste kryssa i "synka med outlook"! Jag trodde den gjorde det automatiskt... =/
Men jag tror jag ger upp nu. Att kunna se kontakterna i filen "AddressBook.sqlitedb" kommer jag nog aldrig lyckas med.
Den ovetande tackar för allt ändå
Hej alla!
Jag har exakt samma problem som Erik hade. Tänker försöka göra som han, men nu är ju den nyaste programvaran inte 1.1.4. längre, som jag är van vid. Kan man återställa iPhone i iTunes utan att få 2.0, jag vill helst ha 1.1.4 fortfarande. Om det inte går, låser ziphone upp 2.0?
Sen undrar jag om ni kan rekomedera något annat prgram före ziphone, eller är ziphone bäst? När jag låste upp min förra iPhone i ziphone pajade basebandet och wifi fungerar inte längre. Men nu vill jag fixa min nya iphone, en helt vanlig 1.1.4 gammal iphone som man bara ser äpplet på, precis som Erik.
MVH Putte
Hej alla!
Jag har exakt samma problem som Erik hade. Tänker försöka göra som han, men nu är ju den nyaste programvaran inte 1.1.4. längre, som jag är van vid. Kan man återställa iPhone i iTunes utan att få 2.0, jag vill helst ha 1.1.4 fortfarande. Om det inte går, låser ziphone upp 2.0?
Sen undrar jag om ni kan rekomedera något annat prgram före ziphone, eller är ziphone bäst? När jag låste upp min förra iPhone i ziphone pajade basebandet och wifi fungerar inte längre. Men nu vill jag fixa min nya iphone, en helt vanlig 1.1.4 gammal iphone som man bara ser äpplet på, precis som Erik.
MVH Putte
Det går bra att återställa till 1.1.4 om du vill.
Använd INTE ZiPhone.
Använd pwnage tool/WinPwn och skapa en aktiverad 1.1.4. Återtäll sedan iPhone till denna mha iTunes. Det finns flera trådar i ämnet samt en guide på ifun.se hur du gör.
Tack för svaret Rhesus. Jag är en till sån där som inte kan allt för mycket av de här grejorna. Nu har jag iallafall återställt min iPhone med iTunes. När iTunes sa att den var återställd och ville börja aktivera den hade jag ju mitt Comviq-kort i, så iTunes sa till att kortet inte är giltigt. Men återställningen är klar, och nu startas bara telefonen i recovery mode (den vill att jag ska koppla upp med iTunes). Har jag gjort rätt hittils, är det nu som jag skiter i iTunes och istället använder winpwn? (jag har windows).
MVH Putte
Tack för svaret Rhesus. Jag är en till sån där som inte kan allt för mycket av de här grejorna. Nu har jag iallafall återställt min iPhone med iTunes. När iTunes sa att den var återställd och ville börja aktivera den hade jag ju mitt Comviq-kort i, så iTunes sa till att kortet inte är giltigt. Men återställningen är klar, och nu startas bara telefonen i recovery mode (den vill att jag ska koppla upp med iTunes). Har jag gjort rätt hittils, är det nu som jag skiter i iTunes och istället använder winpwn? (jag har windows).
MVH Putte
Nja, du ska använda WinPwn för att skapa en aktiverad version av 1.1.4-mjukvaran. Senaste versionen av WinPwn är kompatibel med både 2.0 och 1.1.4 så du kan använda den.
WinPwn hämtar du Main Page - WinPwn här.
När du gjort detta återställer du telefonen i Itunes till den mjukvara som du skapade mha WinPwn (håll nere alt när du klickar på "återställ" och välj den .ipsw-fil som du skapade med WinPwn).
Det finns en guide till detta här om du är osäker. Enda skillnaden är i steg 2 då du ska ladda ned 1.1.4 mjukvaran istället för 2.0.1. Troligtvis har du redan denna på din dator.
Då undrar jag vad som menas med detta:
"12. 4th tab, Advanced:
Uncheck ‘Activate Phone’ and continue to next step if you have a carrier-specific iPhone that has already been activated — failure to do this will result in a loss of carrier information and no signal (** see screenshots at bottom of post). Your iPhone will automatically activate itself in iTunes upon completion of the restore.
Unless you are trying to unlock (which we’re not in this tutorial), you don’t need to worry about bootneuter, baseband updates, or bootloaders"
Ska denna vara ikryssad eller inte, då jag har ett vanligt kontantkort i telefonen? Just nu har jag ju originalkortet från AT&T i, eftersom jag skulle återställa telefonen, ska jag sätta i mitt vanliga kort innan jag fortsätter?
Sen undrar jag också om du vet om detta installerar Installer.app eller om detta är något jag måste kryssa i i första fliken?
Då undrar jag vad som menas med detta:
"12. 4th tab, Advanced:
Uncheck ‘Activate Phone’ and continue
Ska denna vara ikryssad eller inte, n?
Du ska kryssa i Activate iPhone
Du måste även kryssa i "Enable baseband upgrade", "Neuter bootloader" samt "Unlock baseband".
De bootloader-filer som behövs hittar du här.
Vill du ha Installer/Cydia får du kryssa i det under "Applications"-fliken.
Lycka till.