Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta kit-objektivet (Canon)

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-08-13 22:07
Ursprungligen av Goflorp:

Kör Tamron 17-50. Äckligt skarpt...

Sedan tycker jag att variabel ljusstyrka, då får du ju ett annat "kitobjektiv" bara.
Satsa på fast ljusstyrka genom Zoomområdet.
Dessa objektiv är ofta av väldigt mkt högre kvalitet.

Jag kör Pentax, har stabilisering i huset, så jag behöver inte bry mig så mkt om
stabilisering i objektiven...

Bra sammanfattat!

Jag har en 40D med 17-85 IS USM och är väldigt nöjd med det som allroundobjektiv. Visst hade det varit trevligt med mer ljusstyrka men till sitt pris är den bra. Är det allt för dåligt ljus så fotar jag med blixt iaf..

Ja, Tokina är nog snäppet mer prisvärd och har fast bländare och bättre byggkvalitet...

Men skillnaden mellan 16 mm och 19,2 mm (motsv 135-format) är faktiskt rejäl, Canon är betydligt bättre i motljus och har inga problem med färgstick vilket lustigt nog alla Tokina-gluggar har. Inga problem om man använder Lightroom eller andra problem som lätt låter en korrigera men irriterande icke desto mindre.

  • Medlem
  • 2008-08-13 14:58

Kör Tamron 17-50 och gå lite närmare?!!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-13 16:34

Ja Tamronen verkar ju vara det bästa alternativet. Men jag kan ju iaf konstatera att vi har sållat bort canon 17-85 och 18-55.
Det som får mig att överväga sigman fortfarande är förutom den längre brännvidden, att den är nästan en tusenlapp billigare. En tusenlapp jag kunde lägga på ett 50/1,8 eller en ryggsäck. Dessutom har väl sigman något bättre närgräns?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-14 17:19

Thomas Weigle: Jag förstår alla dina resonemang och håller med. Med min tolkning av MP:s inlägg så har jag ju rätt. Men det blev ju misstolkat, så nu hade du rätt. Nu blev det rejält off-topic. Så vi sätter punkt där.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-15 00:19

Ja hörrni, jag får fundera vidare på det här. Jag och min budget har lite olika åsikter för tillfället så det blir nog inget köp än på några veckor Kanske närmare hösten så man kan ta fina höstbilder med gul/röda löv och allt det där.
Men jag tror jag först och främst ska satsa på en riktig ryggsäck. Väskor / Ryggsäck Dörr Adventure Icebreaker ryggsäck Small
Väskan jag har nu (Väskor / Video LowePro videoväska Edit 160) är ju perfekt så länge jag bara har det ena objektivet med mig. Men när båda ska med + motljusskydd börjar det bli trångt

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-08-18 12:14

Det är därför som man köper ett tamron 17-50 för då vill man inte ha med nått annat...=) Och då behöver du ju ingen väska.
Men för att vara lite seriös så har jag faktiskt bara använt mitt tamron sen jag köpte det, det är så tråkigt o kolla på bilder från dom andra objektiven när man är van vid skärpan hos tamron

Bevaka tråden