Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MBP, hårddisken hänger sig (?)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-08-14 01:32

Köpte en MBP i februari, senaste modellen, som nu beter sig konstigt. Hela systemet hänger sig titt som tätt, oftast när jag gör filoperationer. Jag upplever att det är mest Opera som strular, t ex när jag ska öppna en fil i ett formulär så kan det ta 5 min att navigera in i en mapp på datorn. Jag har Transmission igång, och när detta sker så stannar upp- och nerladdningar tvärt, och kommer igång igen, stoppar, startar, osv några gånger tills allt kommer igång igen och fungerar. Hårddisken har över 10 GB ledigt.

Någon som har något förslag?

Det låter som att det har med stora filer att göra. När operativsystemet ska spara ner en stor fil som du fått med Transmission kan jag tänka mig att det segar ihop under en stund.

Upplever du samma problem om du startar om datorn och aldrig startar Transmission (eller något annat program som oavbrutet skriver till disk).

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-15 08:40

Låter lite märkligt med tanke att du bör ha ordentligt med datorkraft. En datordagbok är annars aldrig dumt vid sådana här tillfällen. Skriv ned vad du gör, notera vad som händer och vilka program som igång. Då har du till slut lite material att gå igenom för att se om det finns en minsta gemensam nämnare. Transmission är annars ingen dum gissning. Lägg sedan till att det finns en bittorent (kass sådan) i Opera. Det kan kanske inte uteslutas en konflikt här.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-08-20 17:25
Ursprungligen av Björnström:

Det låter som att det har med stora filer att göra. När operativsystemet ska spara ner en stor fil som du fått med Transmission kan jag tänka mig att det segar ihop under en stund.

Upplever du samma problem om du startar om datorn och aldrig startar Transmission (eller något annat program som oavbrutet skriver till disk).

Ursprungligen av Northwiz:

Låter lite märkligt med tanke att du bör ha ordentligt med datorkraft. En datordagbok är annars aldrig dumt vid sådana här tillfällen. Skriv ned vad du gör, notera vad som händer och vilka program som igång. Då har du till slut lite material att gå igenom för att se om det finns en minsta gemensam nämnare. Transmission är annars ingen dum gissning. Lägg sedan till att det finns en bittorent (kass sådan) i Opera. Det kan kanske inte uteslutas en konflikt här.

Bittorrentfunktionen är avstängd och ska ju inte utgöra någon konfligt.

Jag tror jag har lokaliserat felet. Det är en viss mapp med bilder som gör att hela datorn fryser. Verkar vara någon bugg i Finder kanske?

1
Bevaka tråden