Jag håller på med ett projekt som handlar om olika sätt att använda MMS (dvs skicka bild, ljud och text med mobilen, ungefär som ett multimedialt SMS). För att komma vidare håller jag och mina kollegor på att spåna vad det egentligen finns för nytto-områden och roliga saker man kan göra med MMS. Jag har själv MMS:at en del själv, men det är alltid kul att höra vad andra har för idéer.
Några exempel på hur jag själv använt MMS:
* Var i Åre för några veckor sedan. Vädret var as-kasst, men jag ville ändå göra mina vänner avundsjuka. Så jag fotograferade helt enkelt av ett vykort med mobilen; en vacker vy över Åre i perfekt väder och MMS:ade bilden till mina arbetande vänner. (Slapp dessutom skriva en massa manuella vykort)
* Skulle köpa en kostym. Kunde inte riktigt välja mellan två olika kostymer så jag fotograferade bägge med mobilen och MMS:ade till flickvännen för det slutgiltiga beslutet.
* Var på konsert som en kompis missade. (Kjell Höglund) Spelade in en snutt och MMS:ade över till min kompis som fick förhinder.
Vad finns det mer för skojiga/nyttiga situationer? Det kan ju tänkas användas i jobbet för vissa yrkeskategorier - t ex en servicetekniker som plåtar en del av en maskin och MMS:ar det till en kollega för att rådfråga hur han ska lösa problemet.
Fler idéer? (MMS med ljud och/eller bild, gärna kombinerat med text.)
Allt emottages tacksamt!