Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på att switcha..men har funderingar.

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-10 09:31
Ursprungligen av barvid:

eller varför inte prova parallells...om man nu måste ha windows (gud förbjude)..men men, måste man så måste man..

Peace

Att cada virtuellt är ingen höjdare. Man behöver hårdvaruaccelerering.
Samt att jag tror inte att hårdvarudonglarna för licensnyckeln fungerar heller när man kör virtuellt.

Hårdvarudongel för licensnyckel, är inte det väldigt 80-tal?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-10 12:46
Ursprungligen av akerstrom:

Hårdvarudongel för licensnyckel, är inte det väldigt 80-tal?

Vi har flera applikationer på arbetet där hårdvarudongel används. Dock inte Autocad längre. Men andra cad-applikationer och framförallt moduler till programmen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-10 11:10

Vi kör Autocad här på jobbet och jag har precis installerat det på en macbook pro på windows xp under bootcamp. inga som helst problem (förutom att man måste boota in i windows när man ska köra autocad då )

Hårdvarudongel har vi aldrig haft.

Ursprungligen av Davoood:

1. Är Macen såpass användarvänlig som alla påstår?
2. Tar det långt tid att komma in i OS:et för Macen (använt PC i ca 10 år.)?
3. Hur mycket internminne bör man minst hålla sig till i en MacBook?
4. Är det värt att betala ett par tusen i överpris för en MacBook istället för mer prestanda i annan bärbar?

1. Ja.
2. Svårt att svara på. Mac fungerar rätt annorlunda än Windows, saker och ting ligger på andra ställen och fungerar på andra sätt. Det finns ett annat tänkande i Mac. I början kan nog en Windows-användare bli frusterrad.
3. 1Gb är att anse som minimum tycker jag. Jag kör 2Gb och det tuffar på riktigt bra, men det är helt klart så att man klarar sig med 1Gb. Det beror ju på vad du vill göra.
4. En MacBook är inte överpris. MacBook har längre batteridrifttid än konkurrenterna och dessutom så får man mindre problem. Alla jag känner med Windows har fått köra funktionen Systemåterställning flera gånger och omformatera hårddisken en gång om året, minst. Fast de bara har mejlat, surfat lite på nätet, spelat lite spel. Ingen avancerad användning alls. Borde datorn inte klara det? Jag har själv haft tre Windows maskiner och till slut kände jag att jag hade inte råd att byta hela tiden bara för att Windows är ett självförstörande system som bygger på att man ska köpa det senaste. Det är Microsofts affärsmodell.

Och vet du vad, jag kör fortfarande Tiger i min Mac. Det fungerar jättefint. Kanske jag kommer ändra till Leopard en dag, kanske inte. Jag har ett bra fungerande system nu och min MacBook har klarat två år utan att jag har behövt fibbla med olika verktyg för att få tillbaks ett kraschat system. Två år utan att mailprogrammet inte kan läsa mailen. Två år utan ett "32.DLL" error! Två år utan att en konstig ruta kommer upp under ett "Tjong" och säger att något är fel som gör att man får börja om.

Så jag köpte MacBook för att spara pengar och spara tid.
Äntligen har jag en dator där min tid mer går åt till att använda den istället för att sitta och lösa problem i operativsystemet och olika konflikter i ett beta-operativsystem som Windows är. Ja, Windows känns fortfarande som det är på beta-stadiet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-09 20:54

Jag använder fortfarande min PowerBook G4 FW800, 1,25 GHz. Fick den i december 2003 och använder den till allt, även till grafiskt arbete i CS3. Har 10.5 i den. Den klarar även att visa 720p film.

Det var 15" toppmodellen med superdrive och blåtand. Priset var då under 25.000:- och med tanke på att den fungerat felfritt både i jobb och hemma så har den mer än väl varit värd pengarna.

Håller den så blir den inte pensionerad än på ett bra tag.

I källaren står även en iMac G3 266 MHz från 1998 och snurrar som server, den har inte varit avstängd någon längre stund sedan 2002. Jag har ett flertal gamla Macar och även en Apple IIe som fungerar och går att använda.

Så Mac kan man använda länge om man vill

Senast redigerat 2008-08-10 11:24

Mac OS X funkar bra när den fungerar. Blir det något fel så står du som Windows-användare med skägget i brevlådan. De som är vana vid terminalen från Linux kommer ha det lättare för att dyka ner i systemet bakom användargränssnittet. Windows-användare brukar inte våga göra det på samma sätt.

Det är vad jag uptäckte när jag switchade. Lätt att ta till sig när saker inte krånglar(vilket det kommer göra, jag lovar), svårare att felsöka när program inte beter sig som sig bör. Tro inte på alla lovord från folk, de är alltid bättre än vad det är. Men som allt man är intresserad av så lär man sig.

/G

Ursprungligen av gabrielp:

Tro inte på alla lovord från folk, de är alltid bättre än vad det är. Men som allt man är intresserad av så lär man sig.
/G

Du är, enligt min uppfattning, helt ute och cyklar med den kommentaren. Med Mac OS får du m y c k e t färre bekymmer jämfört med Windows, det är i stort sett inte något att diskutera då det är ren fakta.

Ursprungligen av akerstrom:

Du är, enligt min uppfattning, helt ute och cyklar med den kommentaren. Med Mac OS får du m y c k e t färre bekymmer jämfört med Windows, det är i stort sett inte något att diskutera då det är ren fakta.

Ja, det är min upplevelse också.
Jag har haft min MacBook i två år. Jag tankar ofta hem ofta olika program och sen slänger dem för jag upptäcker de är inte så bra. Jag gör ganska mycket med min dator.
Och jag har fortfarande inte behövt formatera om hårddisken och installera om systemet. De mjukvaror jag har fungerar fortfarande. Även mailen fungerar utan att mailfilen blir korrupt hela tiden. Wow säger jag. Efter ett år med min Acer TravelMate 225x och Windows XP var jag tvungen att formatera om hårddisken (nej, "systemåterställning" hjälpte inte).

Och vet ni vad, de vänner jag har som kör WIndows, de har hur mycket problem som helst! Så de ringer mig och så ska jag rycka ut. I de bästa av världar så fungerar det med "Systemåterställning", men det är inte alltid det gör det. Mina vänner använder sina datorer mindre än jag gör. De skriver lite i Word, spelar lite musik, ja det är typ det. Ändå så pajjar deras datorer hela tiden!
En vän till mig som är lärare på Universitetet har ett Word 2003 som kraschar ständigt när den försöker läsa Word-dokument. Ibland. Inte alltid, utan ibland. Då försöker den återskapa dokumenten. Och så kraschar den igen. Bara så där.
Och samma dator har en Acrobat Reader som beter sig på samma sätt. Kraschar när den försöker läsa PDF:er. Ibland, inte alltid. Men ibland. Bara så där.
Och jag har kört Systemåterställning och det har inte hjälpt.
Så nu återstår att formatera om hårddisken och slänga in programmen på nytt.
Tack Bill Gates för det! Ofta tycker jag att jag spenderar mer tid med att försöka fixa mina vänners WIndows-datorer än att umgås med mina vänner... Det har dessvärre blivit så, för deras datorer kraschar hela tiden utan att de gör något speciellt! Och de använder ju knappt datorerna. De kraschar på pin-kiv.
Det är inga no-name datorer heller. Ovan nämnda som kraschar av och till när man öppnar vissa dokument i vissa program, är en HP som bara är två år gammal och har knappt några program i sig. Den är så gott som ny.
Gah! säger jag bara.
Överdrifter? Det är de som påstår att Windows faktiskt fungerar som överdriver!

Ursprungligen av akerstrom:

Du är, enligt min uppfattning, helt ute och cyklar med den kommentaren. Med Mac OS får du m y c k e t färre bekymmer jämfört med Windows, det är i stort sett inte något att diskutera då det är ren fakta.

Jag ger bara en annan bild på hur saker och ting kan vara. Jag använder kanske min mac på ett helt annat sätt än den normala användaren. Det åker in olika kompilatorer för högnivåspråk, databasservrar, webbservrar.. Detta gör att om man behöver fixa något som inte har en jätteenkel "dra-och-släpp" procedur så är det inte den proceduren intuitiv.

Sen kommer det även fel på Mac. Jag är tveksam till den sektliknande euforiska upplevelse som folk verkar ha. Mac är en dator, inte en livsstil.

Ni måste ha en fruktansvärd otur för jag har inte råkat ut för sånt med mina PC med WinXP. Dock håller jag med om att familjemedlemmar verkar ha en tendens att ha sönder sina installationer. Det beror ofta på brist på kunskap, de klickar och surfar på saker som de inte borde men de har inte kunskap om att det är skadligt. Eftersom de inte vet så uppger de inte dessa felsteg i felbeskrivningen. Dvs det är SBS som är problemet. Inte Windows XP i sig.

Senast redigerat 2008-08-11 04:43
  • Medlem
  • 2008-08-11 12:00
Ursprungligen av gabrielp:

J Det beror ofta på brist på kunskap, de klickar och surfar på saker som de inte borde men de har inte kunskap om att det är skadligt.

Klickar och surfar på saker de inte borde? Det tycker jag är just sånt man slipper att tänka på när man har Mac. Man behöver inte ens fundera på virus i mail-bilagor och mysko siter som lastar ner datorn med adware/spionprogram etc. Det går givetvis att förstöra sin Mac också, men man behöver inte vara lika försiktig och inte på samma sätt och i samma omfattning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 12:17
Ursprungligen av Giggs:

Klickar och surfar på saker de inte borde? Det tycker jag är just sånt man slipper att tänka på när man har Mac. Man behöver inte ens fundera på virus i mail-bilagor och mysko siter som lastar ner datorn med adware/spionprogram etc. Det går givetvis att förstöra sin Mac också, men man behöver inte vara lika försiktig och inte på samma sätt och i samma omfattning.

Jag håller med, men jag skulle inte uttrycka mig lika försiktigt som du. Det är i stort sett omöjligt att sabba sin Mac genom att surfa. Man behöver inte vara det minsta försiktig när man mailar eller surfar.

  • Medlem
  • 2008-08-11 13:17
Ursprungligen av Jogin:

Jag håller med, men jag skulle inte uttrycka mig lika försiktigt som du. Det är i stort sett omöjligt att sabba sin Mac genom att surfa. Man behöver inte vara det minsta försiktig när man mailar eller surfar.

Ja, jag var nog lite luddig. Jag menade egentligen att man kan ställa till det för sig om man t ex rotar i terminalen och på så sätt själv sabba sin Mac. Vid surfning är det mycket svårare, så länge man inte lyckas hitta de där 3-4 trojanerna som det pratats om.

Ursprungligen av gabrielp:

Ni måste ha en fruktansvärd otur för jag har inte råkat ut för sånt med mina PC med WinXP. Dock håller jag med om att familjemedlemmar verkar ha en tendens att ha sönder sina installationer. Det beror ofta på brist på kunskap, de klickar och surfar på saker som de inte borde men de har inte kunskap om att det är skadligt. Eftersom de inte vet så uppger de inte dessa felsteg i felbeskrivningen. Dvs det är SBS som är problemet. Inte Windows XP i sig.

Jag använder min Mac på samma sätt som jag använde mina tre tidigare Windows-maskiner. Jag noterar att mina tre Windows maskiner gick alla söner, kraschade, var tvugna att ominstalleras, och det vart hur mycket fel som helst hela tiden.
Och så säger du att det är mig det är fel på, inte Windows.
Jaha. Men då borde jag ju få problem med min Mac också, eftersom jag är fortfarande samma. Det är ju datorsystem som jag har bytt ut, jag har inte bytt ut mig.
Och min Mac har fungerat i två år utan att ha behövt omformateras och ominstalleras.
Och ändå är det mig det beror på...
Nä du, det argumentet köper jag inte alls.

Jag noterar även att mina vänner med Windows har problem.
Mina vänner med Mac har inte problem.
Är det verkligen fortfarande personen bakom spakarna det är fel på och inte operativsystemet? Hmmm...

Du säger att det är "brist på kunskap" och här har vi ju en ledtråd.
Om man nu måste ha en massa kunskap för att ett datorsystem inte ska krascha och behöva ominstalleras hela tiden, ja då är det fel på operativsystemet och inte på användaren.

Uppenbarligen behöver man som Mac användare inte ha massa kunskap.
En Mac fungerar, så är det.
Windows förstör sig själv, om man inte har "kunskap".
Jag trodde ändå jag hade kunskap, med tanke på alla WIndows-kurser jag gått, alla kunskapscertifikat jag har men det räckte inte - mina Windows-datorer kraschade ändå, precis lika mycket som mina vänners WIndows datorer, mina vänner som inte har gått en enda datorkurs.

Jag blir rent utav sur när folk säger att Windows fungerar, för det är sannerligen inte min upplevelse efter att ha slängt ut pengar på tre datorer med WIndows som förstört sig själva. Två Siemens-Nixdorf (en stationär och en bärbar) och en Acer.
WIndows 3.11, 95, Me och XP.
Faktum är att bästa WIndows var 3.11, för det kraschade inte lika ofta som XP gjorde.

Sluta vara kanelbullekonsult. Säg till dem att deras datorer suger elefantdase och att det är dags att de fixar antingen en Mac eller betalar ngn för jobbet.
Jag slutade supporta mina släktingar, "Nja, du vet, jag har inga skivor kvar till Windows och sånt man behöver för att reparera dem."

Min fru anser att de två bästa sakerna jag gjort var att gifta mig med henne och på andra plats slänga ut hennes Dell...

Du är fortfarande ute och cyklar min vän. Och det handlar inte om någon sekt, sånt snack gör mig irriterad. Får verkligen inte något vara bättre eller sämre i det här landet??

Mac OS är bättre än Windows, så är det bara.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-11 10:47

Om jag spenderade lite tid, i vårt företag, och gick igenom våra tidsrapporter och fann att med Windows så fick vi tillbringa ganska mycket tid med backup, installationer och uppdateringar. Underhåll, rensning av register, uppdatering av antivirus och anti-spyware.

Alltså underhåll och kontroll av våra egna datorer.

Dristade jag också att kolla in hur mycket tid vi lade ned på nätverk, skrivare och lite annat så fann jag att sedan vi nu bytte - vid halvårskiftet - så lägger vi ned betydligt färre timmar på den typen av arbete.

Vi jobbar mer med våra datorer, saker och ting fungerar och vi är mer produktiva. Det är inga dramatiska siffror vi pratar om men påvisbara. Vi hade alltså inga större problem med Windows XP, inga bluescreens, inga virusattacker och inga katastrofer. Det fungerade men krävde en del underhåll.

Gjorde jag nu detta och fann att vi lägger ned mindre tid idag på underhåll så beror det att jag numera tillhör en sekt - inte därför att det verkligen förhåller sig så.

Fascinerande.

Haha, ok, jag ger mig. Jag har inte på något sätt antydat att Mac OS X är sämre än Windows XP. Jag ber om ursäkt för att jag har på något sätt har gett fel signaler på fel forum. Jag har varken skrivit om att användare MED Mac OS X kan surfa på fel ställen, det var mera riktat mot mina kära släktingar med PC och Windows XP.

Akerstrom, jag tycker att Mac OS X är bättre än Windows XP i vissa avseenden. På det sättet jag använder det så är Mac OS X bättre i alla avseenden. Men jag har inte någonstans sagt att något är sämre än något annat. Däremot, Mac OS X har sina starka sidor, men har även sina svaga sidor. Det går inte att komma ifrån och det var det här som jag ville berätta för switchern. Inte att Mac OS X var sämre så att hela massor av folk skulle mobiliseras och djungeltrummar skulle skalla.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-11 13:06
Ursprungligen av gabrielp:

Mac OS X har sina starka sidor, men har även sina svaga sidor. Det går inte att komma ifrån och det var det här som jag ville berätta för switchern. Inte att Mac OS X var sämre så att hela massor av folk skulle mobiliseras och djungeltrummar skulle skalla.

Jag tycker det är märkligt att folk så ofta vill med så överdriven tydlighet poängtera att någonting inte är helt perfekt, att det faktiskt har några svagheter (även om det som det jämförs med har en miljon fler och större svagheter). Märkligt.

Ursprungligen av Jogin:

Jag tycker det är märkligt att folk så ofta vill med så överdriven tydlighet poängtera att någonting inte är helt perfekt, att det faktiskt har några svagheter (även om det som det jämförs med har en miljon fler och större svagheter). Märkligt.

Detta är för att inte folk ska bli besvikna. Alla olika end-users ser på "intuitivt" på sitt eget sätt. När du säger att det är jättelätt så kanske inte personen i fråga tycker det. Det kan finnas så mkt i era bakgrunder som gör att eran uppfattning om en applikation skiljer.

Jag drog upp att det inte var perfekt för ni var så pass duktiga på att säga hur "perfekt" allt var. Jag, personligen vill även veta svagheterna för att stå med skägget i brevlådan är inte riktigt min grej. Bättre att veta om vad svagheterna är innan köpet och sen bestämma sig för att man kan leva med de bristerna än upptäcka dem efteråt och bli besviken på sitt köp. Så resonerar jag iaf.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-12 09:34
Ursprungligen av gabrielp:

Detta är för att inte folk ska bli besvikna. Alla olika end-users ser på "intuitivt" på sitt eget sätt. När du säger att det är jättelätt så kanske inte personen i fråga tycker det. Det kan finnas så mkt i era bakgrunder som gör att eran uppfattning om en applikation skiljer.

Ja det förstår jag — men det är inte så det blir tolkat. Det tolkas istället som att Mac dras med en massa problem som är nästan lika allvarliga som de på Windows. Man behöver inte förklara att någonting inte är perfekt, för ingenting är perfekt. Ingenting alls i hela världen är perfekt. Ingenting kan vara perfekt för alla människor samtidigt, det går inte.

känns som killen som startade tråden har "lämnat den"

hur som helst. dessa eviga jämförelser. det är sällan en bra idé att jämföra ren "teknisk specifikation". ibland vinner mac ibland pc. det är helhetsupplevelsen som är det viktiga. en 15.4" pc-laptop är ofta/alltid väldigt "bulky" och plastiga. nu är säker Vaio inte riktigt så dåliga som många andra Dell, HP etc - men det går oftast inte att jämföra med en Apple. Sen får man inte glömma att det mestadels handlar om att man är ute efter "upplevelsen" och den sitter mest i mjukvaran.

är man lite trött på windows etc så ser jag idag INGEN anledning varför man inte skall testa en mac. du kan trots allt köra windows på mac'en utan någon/nämnvärd hastighetsförsämring - helst inte i bootcamp. så switcha på! andrahandsvärde på mac är mycket högre också...så ångrar du dig...sälj den.

Då är vi på helt samma linje, jag håller med!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-11 17:27

Jag vet inte om just min kompiskrets är speciell, men när jag träffar eller snackar med mina kompisar så får jag alltid höra att deras windows (och påfallande ofta också Linux) på ett eller annat sätt inte fungerar/fungerat tillfredställande och att allt kommer att lösa sig, eller löste sig, med en formatering och ominstallation.

Trots detta får jag alltid höra syrliga kommentarer om ruttna äpplet och att det inte finns spel och alla andra har win .... yak yak yak Och hela tiden rullar mina burkar på med otroligt lite problem.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag vet inte om just min kompiskrets är speciell, men när jag träffar eller snackar med mina kompisar så får jag alltid höra att deras windows (och påfallande ofta också Linux) på ett eller annat sätt inte fungerar/fungerat tillfredställande och att allt kommer att lösa sig, eller löste sig, med en formatering och ominstallation.

Trots detta får jag alltid höra syrliga kommentarer om ruttna äpplet och att det inte finns spel och alla andra har win .... yak yak yak Och hela tiden rullar mina burkar på med otroligt lite problem.

På ett år har jag bara fått ominstallera Mac OS X en gång och det var när jag uppgraderade tiger till leopard(varning för det!). Mycket skönt och mycket bra betyg eftersom det är jag som använder datorn. Det är bara min server som har bättre statistik än min Mac-laptop.

Raphael, så det är fel på bilar eftersom de går sönder utan att användarna har kunskap om dem? Klart man måste ha kunskap om det man gör. Jag tror du missförstår mig, jag menar inte att man ska certifiering utan kunskap om att det finns hemsidor med elak kod, spyware som öppnar upp för andra hemska saker etc så man inte installerar något suspekt. Jag håller fullständigt med om att Mac OS X är en ypperlig plattform.

Nu blir det lite väl off-topic. Vi kan skapa en egen tråd som vi kan diskutera hur fel jag har i att påpeka att Mac OS X inte har några brister men jag tror inte det ligger i någons intresse. PM går jättebra att fortsätta eventuell diskussion!

Ursprungligen av gabrielp:

Raphael, så det är fel på bilar eftersom de går sönder utan att användarna har kunskap om dem? Klart man måste ha kunskap om det man gör. Jag tror du missförstår mig, jag menar inte att man ska certifiering utan kunskap om att det finns hemsidor med elak kod, spyware som öppnar upp för andra hemska saker etc så man inte installerar något suspekt. Jag håller fullständigt med om att Mac OS X är en ypperlig plattform.

Jag menar, att om ett operativsystem inte klarar av vanligt användande av vanliga användare utan att det blir massa problem, så är operativsystemet feldesignat. I den meningen är det fel på Windows. Mina vänner med WIndows har problem, mina vänner med Mac har inte problem. Mina datorer med Windows kraschade och krävde ominstallation, trots att jag har kunskap. Min Mac har tuffat på bra i två års tid.
Och jag använder min Mac på samma sätt som jag använde mina Windows-datorer.
Alltså är det något fel på Windows eftersom de datorerna fick massa problem.
Min Mac har inte haft de problemen alls.

Det är som med bilar. Om man köper en viss bil tre gånger på raken, och alla uppvisar problem. Och man sen byter till en annan sorts bil, använder den på samma sätt, samma förare och allting, och den bilen fungerar till skillnad från de tidigare - ja då var det fel på de tidigare bilarna.

Bevaka tråden