Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synpunkter på www.photoexplained.com

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-13 14:25

Hej!

Jag och min tjej har dragit igång en fotosite i helgen som vi har tänkt att utveckla med inspirerande tips och tricks, artiklar, recensioner, tester och mycket annat. Det är i dagsläget ett hobbyprojekt i uppstartsfasen, och fler inlägg kommer att produceras över tiden.

Vårt mål är att vara 'förklarande', därav namnet, i syfte att berätta för läsaren hur man gör olika saker, uppnår olika effekter och producerar vissa resultat inom digitalfoto. Vi är amatörer och det kommer nog att synas på siten en tid framöver att det är precis just så. När man har slutat sträva efter att bli bättre har man redan upphört att vara bra, så det är givetvis en ambition att förbättra saker ordentligt.

Jag skulle vara tacksam om du kunde kika in och ge siten ett par sekunder av din dyrbara tid, och därefter kila tillbaka hit för att lämna en kommentar eller tips om vad du tycker att vi borde förbättra eller skriva om. Tacksam för råd och stöd.

http://www.photoexplained.com

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-13 20:32

Kanon, jag bokmärkar (eh, ord?) den sidan med en gång!

Fast själva bloggupplägget blir ju lite rörigt efter några poster, och uppvisar redan nu tendenser till rörighet. Lite tydligare kategorisering och lite mindre länkar på båda sidor om själva textinnehållet hade varit önskvärt (dvs när man scrollat i läget längst upp). Gärna bara en post per sida så att det inte ger ett så rörigt intryck också.
Vad jag eftersöker är alltså en mer riktig sida och inte en blogg eller hur man ska förklara det.

Något jag själv vill ha tips på: Belysningar tycker jag är kul, mer tips i stil med skärbrädet. Kanske lite tips på hemsnickrade belysningar och billiga substitut istället för att köpa dyra studioprylar? Bara en tanke

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-14 20:16
Ursprungligen av Bobbski:

Kanon, jag bokmärkar (eh, ord?) den sidan med en gång!

Fast själva bloggupplägget blir ju lite rörigt efter några poster, och uppvisar redan nu tendenser till rörighet. Lite tydligare kategorisering och lite mindre länkar på båda sidor om själva textinnehållet hade varit önskvärt (dvs när man scrollat i läget längst upp). Gärna bara en post per sida så att det inte ger ett så rörigt intryck också.
Vad jag eftersöker är alltså en mer riktig sida och inte en blogg eller hur man ska förklara det.

Något jag själv vill ha tips på: Belysningar tycker jag är kul, mer tips i stil med skärbrädet. Kanske lite tips på hemsnickrade belysningar och billiga substitut istället för att köpa dyra studioprylar? Bara en tanke

Tusen tack för bra feedback. Vi ska arbeta med kategoriseringen ytterligare och kanske döpa om några alternativt flytta inlägg. Det är sant som du säger. Nu i börjas så syns dessutom bara de kategorier som vi hunnit skriva ett inlägg till så jag hoppas att det ska bidra till ytterligare tydlighet när det börjar poppa upp fler inlägg.

Jag har städat upp bland sidolänkarna också. Var nog rädd att det skulle se lite tomt ut i början men det kanske är klokt att hålla det hyfsat städat där.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-13 20:48
Ursprungligen av Bobbski:

Kanon, jag bokmärkar (eh, ord?) den sidan med en gång!

Bokmärker heter det väll Man märker ju något med en märkpenna till exempel..

Ursprungligen av Deep:

Hej!

Jag och min tjej har dragit igång en fotosite i helgen som vi har tänkt att utveckla med inspirerande tips och tricks, artiklar, recensioner, tester och mycket annat. Det är i dagsläget ett hobbyprojekt i uppstartsfasen, och fler inlägg kommer att produceras över tiden.

Vårt mål är att vara 'förklarande', därav namnet, i syfte att berätta för läsaren hur man gör olika saker, uppnår olika effekter och producerar vissa resultat inom digitalfoto. Vi är amatörer och det kommer nog att synas på siten en tid framöver att det är precis just så. När man har slutat sträva efter att bli bättre har man redan upphört att vara bra, så det är givetvis en ambition att förbättra saker ordentligt.

Jag skulle vara tacksam om du kunde kika in och ge siten ett par sekunder av din dyrbara tid, och därefter kila tillbaka hit för att lämna en kommentar eller tips om vad du tycker att vi borde förbättra eller skriva om. Tacksam för råd och stöd.

http://www.photoexplained.com

Intressant! Jag bokmärker också Tycker det är snygg och stilren design men kan hålla med bobbski om att bloggupplägget blir lite rörigt. Jag gillar mer när man kan läsa några meningar av artikeln och sen finns en fin länk typ "läs mer".
För att den inte ska bli flera mil lång så kan man köra 10 st sådana förkortade artiklar och sen blir det en lista bara med rubriken som en länk till artikeln och nedanför det bara "äldre inlägg", "sök" eller liknande..

Edit: Änn så länge så är det ju mer som en blogg. Det är bara korta tips om vad man kan fota och med vilken utrustning men inte så utförligt. Mer bara förslag. Längre och mer utförliga artiklar är ofta roligare, intressantare, ger mer substans och känns mer professionellt, även om det är av amatörer för amtörer..

Edit2: Se också till att lägga till en vettig titel på sidan så att det inte är webadressen som syns i bokmärket eller fliken man har uppe i! Räcker ju egentligen bara med Photo Explained rakt upp och ner..

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-14 20:18
Ursprungligen av nllub:

Bokmärker heter det väll Man märker ju något med en märkpenna till exempel..

Intressant! Jag bokmärker också Tycker det är snygg och stilren design men kan hålla med bobbski om att bloggupplägget blir lite rörigt. Jag gillar mer när man kan läsa några meningar av artikeln och sen finns en fin länk typ "läs mer".
För att den inte ska bli flera mil lång så kan man köra 10 st sådana förkortade artiklar och sen blir det en lista bara med rubriken som en länk till artikeln och nedanför det bara "äldre inlägg", "sök" eller liknande..

Edit: Änn så länge så är det ju mer som en blogg. Det är bara korta tips om vad man kan fota och med vilken utrustning men inte så utförligt. Mer bara förslag. Längre och mer utförliga artiklar är ofta roligare, intressantare, ger mer substans och känns mer professionellt, även om det är av amatörer för amtörer..

Edit2: Se också till att lägga till en vettig titel på sidan så att det inte är webadressen som syns i bokmärket eller fliken man har uppe i! Räcker ju egentligen bara med Photo Explained rakt upp och ner..

Tack för dina svar! Jag har försökt trolla till titeln på sidan nu. Hade helt missat det
Jag ska leta fram en möjlighet till att bara visa några rader av varje inlägg och en >Läs mer-länk för att se hela artikeln. Det skulle helt klart öppna för möjligheten att skriva mer kompletta inlägg. I totally agree.

Vet du till och med om det finns en sådan plug-in till Wordpress kanhända?

Sjukt intressant för en som inte är fotograf i alla fall! Ni är magiker, precis som musiker, gastronomer och fotbollsspelare - eller ja, alla som gör något som inte alla andra kan lika bra.

Riktigt roligt att se hur ni arbetar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-14 20:34

Jag gillar fotograferingstipsen med enkla medel. Det finns så många siter med tester och teknik. Många uppskattar säkert att hemsidan är på svenska. Men om ni vill ha bredare publik, så bör det vara på engelska. Än en gång, jag diggar de korta och enkla fototipsen med förklaringar och bilder. Keep up the good work!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-14 21:25

Det blev bättre när du städade upp bland länkarna, blir inte alls lika många saker för blicken att bråka med när man läser det nyaste inlägget (som befinner sig längst upp, i samma höjd som alla länkar)

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-14 21:32
Ursprungligen av Bobbski:

Det blev bättre när du städade upp bland länkarna, blir inte alls lika många saker för blicken att bråka med när man läser det nyaste inlägget (som befinner sig längst upp, i samma höjd som alla länkar)

Tack, roligt att det ser lite bättre ut. Jag kommer säkert att smaska på innehåll i sidomenyerna men jag ska försöka hålla mig Jag har gjort ett försök att korta av inläggen också och lägga in "Klicka för att läsa mer". Kika gärna och tyck till om det funkar eller inte.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-14 21:31

henkebarn: Roligt att höra

Reisan: Tack! Vi funderade en hel del över språkvalet faktiskt och vi var inne på engelska ett bra tag. Vi kom fram till att vi ville fokusera på en svensk publik till att börja med, men det är nog möjligt att vi gör ett försök på engelska i framtiden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-14 22:37

Det blev bättre det också!

En annan sak jag önskar mig är lite större bilder (större format alltså) när man klickar på en bild för att se den i sin fulla storlek. 332 x 500 pixlar känns lite pluttigt och skiljer sig inte så mycket i storlek från thumbnailen. Jag hade gärna sett dem 40-50% större.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-14 22:44

Mycket bra sida! Skall jag följa med intresse.

Jag har kollat igenom sidan nu och det ser bra ut. Tipset om potatismos var kul.

Kan bidra med ett par stycken jag med, för just matfotografering som jag kommit på:

Hårspray på salladsblad ger en knallgrön effekt som ser väldans bra ut på bild.

Spraya olivolja eller matolja på tex kött (köttbullar, järpar, biffar mm) ger den där saftiga utseendet man vill ha. Det fungerar på potatis också.

En kul effekt som diskuterats här är att sänka ner objekt i ramlösa / loka eller annat kolsyrat vatten och fotografera dem, flera tips i denna tråd: http://www.99.se/digitalfoto/220311-guide-kolsyrat-vatten-r-coolt.html

I denna tråd så tipsade jag om massa resurser på nätet för att göra billiga ljustält/ljuslådor för att fotografera småsaker. Att använda en Kleenex mellan objektet och lampan är väl det billigaste sättet att få skuggfritt ljus.

http://www.99.se/digitalfoto/243126-studiobygge-f-r-produktfotografering-tips.html
http://www.99.se/digitalfoto/209801-billigt-fotot-lt.html (inlägg 5 och framåt)

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-15 23:50

Tack för alla råd och tips. Jag har en hel del arbete framför mig med att få till allt som det ska vara och det är onekligen en lärorik process.

Bobbski: Jag ska se om jag kan göra något åt bilderna. Låter som en bra grej.

Taz_1999: Grymma tips, ska försöka göra några varianter på dem så fort jag har fått hem min nya kamera. Just nu är jag kameralös och det är ingen hejdundrande upplevelse ska jag säga

  • Medlem
  • 2008-08-16 11:16

Väldigt bra. Allt är bra som det är. Intressant läsning också med tips för en sådan som mig som är intresserad av foto men inte är något proffs.

Hahaha! Läste den här tråden precis när den skrevs, men orkade inte gå in och kolla på sidan.
Idag hittade jag dock dit på annat håll (tror det var via feber.se) och det tog inte lång tid innan jag klickade på cmd+D

Bra sida, väldigt intressant och trevlig och inbjudande layout tycker jag Sticker dock inte ut så mycket med allt vitt, men smaken är som baken...

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-18 22:39
Ursprungligen av PiktorPucci:

Hahaha! Läste den här tråden precis när den skrevs, men orkade inte gå in och kolla på sidan.
Idag hittade jag dock dit på annat håll (tror det var via feber.se) och det tog inte lång tid innan jag klickade på cmd+D

Bra sida, väldigt intressant och trevlig och inbjudande layout tycker jag Sticker dock inte ut så mycket med allt vitt, men smaken är som baken...

Tack, roligt att du kommer tillbaka och läser fler gånger! Jag noterade att besöksantalet skjutit i höjden så jag kollade Google analytics och hittade feber.se som trafikkälla även jag. Oväntat, men kul!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 10:55

Tycker det är lite skumt att ni har en engelsk adress när allt annat är på svenska.

Mitt tips är att ni spar den engelska adressent till en framtida engelskspråkig version och skaffa en ny, välklingande svensk adress för den svenska versionen!

  • Medlem
  • 2008-08-17 12:37

.:text:. <- nonono ta bort

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-18 22:39
Ursprungligen av crust:

.:text:. <- nonono ta bort

Fixat *skäms*

Mitt första intryck var att det var en renodlad Nikon-sida iom den stora headern. Hade jag snubblat in på sidan från något annat håll än denna tråden så hade jag nog gått vidare utan läsa mer från bloggen. Jag har absolut inget emot Nikon, de gör riktigt bra kameror, men det speglade inte riktigt innehållet. Kanske hade varit tydligare att göra den lite mer anonym iom att inläggen inte är så Nikon-specifika.

Men nu läste jag mer och tyckte att inläggen/artiklarna var intressanta och bra skrivna, men redan nu ser man att det kommer bli svåröverskådligt när artiklarna blir fler. Lite mer struktur och tydliga undersidor hade nog inte skadat i framtiden.

Skall bli kul att följa! Som sagt, trevliga och intressanta inlägg. Blir att prenumerera på RSSen. Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-08-18 22:42
Ursprungligen av phindus:

Mitt första intryck var att det var en renodlad Nikon-sida iom den stora headern. Hade jag snubblat in på sidan från något annat håll än denna tråden så hade jag nog gått vidare utan läsa mer från bloggen. Jag har absolut inget emot Nikon, de gör riktigt bra kameror, men det speglade inte riktigt innehållet. Kanske hade varit tydligare att göra den lite mer anonym iom att inläggen inte är så Nikon-specifika.

Men nu läste jag mer och tyckte att inläggen/artiklarna var intressanta och bra skrivna, men redan nu ser man att det kommer bli svåröverskådligt när artiklarna blir fler. Lite mer struktur och tydliga undersidor hade nog inte skadat i framtiden.

Skall bli kul att följa! Som sagt, trevliga och intressanta inlägg. Blir att prenumerera på RSSen. Lycka till!

Tack för jättebra råd. Ja, headern behöver fixas. Jag ska försöka ta en ny bild som funkar med det svarta i layouten och som är mer neutral för att inte skrämma bort läsare.

Jag arbetar med kategoriseringen men det är förbaskat svårt att få till det bra. Vi kommer nog att ändra om lite när vi har en bra lösning. Tack än en gång för dina synpunkter.

1
Bevaka tråden