Hej !
Jag kör iTunes på två datorer...dator 1 kör Windows Vista och dator 2 kör Windows XP.
iTunes 7.7 fungerar helt ok på XP-burken, men på Vista-burken är det rejält segt.
Igår gjorde jag slag i saken och avinstallerade all mjukvara från Apple...inkl ombootningar och även manuellt borttagande av filer och kataloger som avinstallationen lämnar efter sig (illa Apple...illa ).
iTunes 7.7 tankades (på nytt) ner och installerades. Därefter startas iTunes upp...och redan nu är det segt. Det tar 20 sekunder att bara starta upp ett helt tomt iTunes. Jag importerar därefter en mapp innehållande mp3-låtar från två CD-skivor...och det tar rejält lång tid. Väljer att spela en av låtarna...och väntetiden är 13 sekunder innan musiken börjar spela. Att därefter hoppa till nästa låt tar 11 sekunder. Detta är helt orimligt och tyvärr outhärdligt segt...jag står helt enkelt inte ut.
Datorn ifråga är en Q6600 (quad) med 3 GB RAM...och ingen av processorerna arbetar ens med iTunes under väntetiden. iTunes-processen tar alltså noll (00) % CPU-kraft. Inget antivirusprogram eller indexering arbetar, vilket jag vet har varit ett problem med iTunes och Vista i tidiga 7.x releaser. Det är heller ingen nätverkstrafik...ja datorn ser alltså inte ut att göra någonting, men något väntas det på innan iTunes behagar reagera.
Av de program jag använder på min dator så finns det inget som beter sig på samma sätt som iTunes...och på XP-burken fungerar allt som sagt helt ok utan seghet och långa väntetider.
Jag har förstått att jag inte är ensam om dessa problem, men är det någon som har en förklaring...tips på vad jag kan göra...eller information om att Apple arbetar med problemet? Visst kan jag leva med att bara köra iTunes på den äldre XP-burken...men Vista är ju inte direkt ett purfärskt operativsystem längre, och bättre än så här kan man väl förvänta sig av Apple...eller?
Tips någon?
mvh Manor