Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få Telia att låsa upp en iPhone i förtid?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boston
  • 2008-08-08 08:37

Lite svårt att veta om den här tråden borde vara här eller i upplåsning...men Moderatorn får gärna flytta...

Hur funkar det egentligen hos Telia? Jag har läst på flera ställen (inga officiella) att de kan låsa upp telefonen så att den funkar med andra operatörer efter 12 månader. Men vad händer om jag säger upp mitt abonnemang efter typ 2 månader? Visst, jag får naturligtvis betala för återstående abonnemangstid men kan Telia vägra låsa upp telefonen? Känns inte som om det skulle överensstämma med svensk lagstiftning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 11:06

Finns det någon lagstiftning på området överhuvudtaget? Är det inte bara licensavtal mellan dig och operatören?

• Medlem
  • Boston
  • 2008-08-10 11:55
Ursprungligen av bengtb:

Finns det någon lagstiftning på området överhuvudtaget? Är det inte bara licensavtal mellan dig och operatören?

Det kanske är så att det inte finns någon lagstiftning alls och då är det ju såklart kört. Men det känns inte riktigt svenskt att det inte finns lagar och regler...speciellt när italienarna har lagar kring ämnet...

• Medlem
  • 2008-08-08 12:58

Vet inte om det går innan, men enligt telias iPhone FAQ:

8. Kan jag använda andra simkort i min iPhone 3G?
Du kan använda andra Telia-simkort, telefonen är operatörslåst i 12 månader. Efter det kan du låsa upp telefonen för en kostnad av 300 kr.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-08 17:56
Ursprungligen av Gurra:

Lite svårt att veta om den här tråden borde vara här eller i upplåsning...men Moderatorn får gärna flytta...

Hur funkar det egentligen hos Telia? Jag har läst på flera ställen (inga officiella) att de kan låsa upp telefonen så att den funkar med andra operatörer efter 12 månader. Men vad händer om jag säger upp mitt abonnemang efter typ 2 månader? Visst, jag får naturligtvis betala för återstående abonnemangstid men kan Telia vägra låsa upp telefonen? Känns inte som om det skulle överensstämma med svensk lagstiftning.

Det säger väl sig själv att de inte kommer låsa upp telefonen till dig efter 2 månader.

• Medlem
  • 2008-08-10 12:04

Utan att veta säkert så tror jag att det är lagligt att låsa upp telefoner i Sverige. Dvs att någon annan än operatören gör det av "konkurrensfrämjande skäl"

Klart du får låsa upp den, men Telia är inte på något sätt tvingade att göra de. De har valt att lägga en gräns på 12mån, och den frångår de inte.
Dessutom är systemet uppbyggt så att koden inte ens går att få ut i butik förrän 12 mån har gått. Går säkert att lösa, men de är de nog inte villiga att göra.

Om det skulle gå så skulle du göra en sån backaffär så det inte skulle vara värt det.
Dom tar ju en avgift för att låsa upp telefonen plus en avgift för att säga upp abonnemanget och du får betala återstående abonnemangskostnader.

Så var det iallafall hos tele2 när jag frågade samma sak.
Allt för att man ska välja att stanna hos operatören, tyvärr!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-15 10:04
Ursprungligen av playtrip:

Om det skulle gå så skulle du göra en sån backaffär så det inte skulle vara värt det.
Dom tar ju en avgift för att låsa upp telefonen plus en avgift för att säga upp abonnemanget och du får betala återstående abonnemangskostnader.

Visst är det så, och surt är det. Fattar de inte att man aldrig mer går tillbaka till den operatören igen?

• Medlem
  • 2008-08-15 10:48

Generellt är det ju så att man binder upp sig till ett abonnemang över en viss tid för att få en subventionerad telefon. Om du vill avsluta avtalet i förtid får du självklart betala resterande kostnad.

Ursprungligen av buppi:

Generellt är det ju så att man binder upp sig till ett abonnemang över en viss tid för att få en subventionerad telefon. Om du vill avsluta avtalet i förtid får du självklart betala resterande kostnad.

Njadu, sådär var det i början.. De "gyllene åren" då man faktiskt fick en subventionerad telefon eller till och med FICK en när man band sig till ett abonnemang. Idag är det ständigt "förhöjd månadsavgift" och dylikt vilket i slutänden gör att man köpt en telefon med räntefri avbetalning typ....

Ursprungligen av PeeMaN:

Njadu, sådär var det i början.. De "gyllene åren" då man faktiskt fick en subventionerad telefon eller till och med FICK en när man band sig till ett abonnemang. Idag är det ständigt "förhöjd månadsavgift" och dylikt vilket i slutänden gör att man köpt en telefon med räntefri avbetalning typ....

Tvivlar på att du under de "gyllene åren" har fått en gratis telefon utan att det speglats i månadspriset eller bindningstiden...

Ursprungligen av frosse:

Tvivlar på att du under de "gyllene åren" har fått en gratis telefon utan att det speglats i månadspriset eller bindningstiden...

Näe, självklart inte. Det var ju bara det att operatören efter en tid var tvungna att specificera vad det är man betalar för. Innan var betalningen för luren som sagt dold i abonnemanget och månadsavgifterna.

• Medlem
  • Boston
  • 2008-08-15 22:16
Ursprungligen av playtrip:

Just nu kan man ju argumentera att det är värt det eftersom möjligheten att köpa en olåst iPhone i Sverige är obefintlig...

En annan "kul" grej hos de flesta operatörer är att "obundet 0mån" egentligen är 3 månader. Telia har det så iallafall. Så obundet borde egentligen heta 3månaders bindningstid.......

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 16:17
Ursprungligen av lilledanne:

En annan "kul" grej hos de flesta operatörer är att "obundet 0mån" egentligen är 3 månader. Telia har det så iallafall. Så obundet borde egentligen heta 3månaders bindningstid.......

Så har ju alla företag med abonnemangstjänster. Lockar utan bindningstid men har uppsägningstid istället.

1
Bevaka tråden