Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook började ryka...

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

KaRO: Tänk på att datorn kan bli stulen, tappas i golvet eller få ett glas öl/vin/saft/ i sig. Då spelar det mindre roll av vilken kvalitet datorn är. (även om Apple ofta är bäst i test här)

Ursprungligen av mikotekniko:

KaRO: Tänk på att datorn kan bli stulen, tappas i golvet eller få ett glas öl/vin/saft/ i sig. Då spelar det mindre roll av vilken kvalitet datorn är. (även om Apple ofta är bäst i test här)

Jo, det är klart men i mitt fall inte så troligt. Jag har bra lås på dörren, har aldrig tappat någon dator i golvet och sitter inte och jonglerar med drycker framför datorn.
Så jag kommer nog inte att "tänka" på det eftersom jag tror att jag delvis kan påverka hur mina prylar "mår". Min första dator (HP Compaq) fungerade bra (virus två ggr som gick att ta bort) i fem år och nu lever den en pensionärstillvaro hos en tjugoårig studerande. Min TV-apparater har aldrig gått söner utan hållit i evighet. Är alla 20-40-åringar fatalistiska ?

Ursprungligen av KaRo:

Jo, det är klart men i mitt fall inte så troligt. Jag har bra lås på dörren, har aldrig tappat någon dator i golvet och sitter inte och jonglerar med drycker framför datorn.
Så jag kommer nog inte att "tänka" på det eftersom jag tror att jag delvis kan påverka hur mina prylar "mår". Min första dator (HP Compaq) fungerade bra (virus två ggr som gick att ta bort) i fem år och nu lever den en pensionärstillvaro hos en tjugoårig studerande. Min TV-apparater har aldrig gått söner utan hållit i evighet. Är alla 20-40-åringar fatalistiska ?

Jag erkänner att jag är fatalistisk, men det har sina förklaringar. Jag tycker fortfarande att 1500kr är en billig försäkring. Och vi har inte nämnt de gånger man råkar radera en fil av misstag eller när ett buggigt powerpoint käkade upp filen etc.

Du har inte säkerhetsbälte heller?

Detta blev verkligen en trådkapning! Sorry praame!

Karo (och många andra) att hårddiskar havererar är tyvärr vardagsmat idag. Som tidigare sagts så spelar det ingen roll om datorn kostar 5 eller 50 000:-. Det är likadana hårddiskar! Tittar man lite historiskt så rymmer dagens diskar 1000x mer, snurrar med dubbla hastigheten och kostar 1/20 jämfört med för 10-15 år sedan...tar man detta i beaktande är det inte lika förvånande att hållbarheten inte är densamma...Personligen tycker jag att tillverna(av hårddiskar) gjärna kunde tagit 500:- mer betalt per disk om de kunde krympt feltoleransen till 1/10. Det du råkat ut för har nästan hänt i varje datoriserat hem med mer än 2 datorer idag. Idag börjar det komma diskar för stationära datorer som kostar lite mer men ska ha väsentligt bättre hållbarhet (sk 24:7 diskar) gjorda för att snurra 24 timmar/dygn: 7 dagar i veckan. Dessa diskar kostar ca 500:- mer än motsvarande normala och om fler köpare uppmärksammar och köper dessa blir nog tillverkarna varse att det kanske är detta snarare än så mycket GB/krona vi vill ha...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-21 23:04

Några saker som är viktigt när man jobbar med datorer.
1. Spara ofta. Program kan krascha, även om det är mindre vanligt nu för tiden.
2. Back-up. Oftast går HD's, skivor, datorer sönder inför en viktig deadline. Allt material skall finnas på minst två olika diskar och man bör ha minst två datorer.

Vet en gång då ett apelsinskal som hamnat på en CD-skiva kostade 25k i förlorad data.

Bevaka tråden